Раздаващите дивиденти български компании станаха рядкост заради кризата

Два пъти по-малко компании го правят спрямо пиковите печалби от 2007 г.

Акциите на фондовата борса в София (БФБ), които носят дивидент на притежателите си, са все по-трудни за откриване и в кризата броят на българските компании, които осигуряват свежи пари на инвеститорите, вече е символичен. Това показва проучване на "Дневник" сред 40-те най-ликвидни дружества на БФБ, които съставляват един от основните индекси на местния фондов пазар - BG40.


През тази година броят на компаниите, които планират или вече са гласували дивиденти, е само 8 при 11 през миналата година, когато вече рецесията беше "захапала" местния бизнес здраво. Спрямо две години по-рано пък, когато кризата все още не беше настъпила сериозно, но пък компаниите разпределяха печалбите си от пиковата 2007 г., броят на "дивидентните" компании е два пъти по-малък. През 2008 г. общо 16 предприятия възнаградиха акционерите си.


Сред тези, които през тази година ще се въздържат от разпределянето на дивиденти, има както такива, които са на загуба покрай кризата, така и такива, които предпочитат да имат буфери срещу евентуално ново влошаване на ситуацията или пък предвиждат изгодни придобивания.




В същото време спадът на броя на компаниите, даващи дивиденти, идва на фона на увеличаващо се тяхно търсене от страна на някои миноритарни инвеститори, които искат да компенсират липсата на възможности за капиталови печалби, формирани по линия на ръста на цените на акциите. Фондовата борса в София се намира в стагнация вече две години и половина и след силния си спад в началото на 2008 г. индексите все още са на дъното.


"Инвеститорите са много по-пострадали от публичните компании, в които са инвестирали, и имат нужда от много по-голяма помощ", смята Пламен Дерменджиев, професионален инвеститор и преподавател по финанси. Според него изплащането на дивидент ще бъде силен сигнал от мажоритарните акционери, че се притичват на помощ на малките акционери в тежък за тях момент.
Не всички са на неговото мнение.


"Аргументите за това да не се разпределят дивиденти са повече от тези, които говорят за обратното. В условията на криза всяка една фирма в страната би трябвало да се стреми да не разпределя дивидент", коментира Тихомир Каунджиев, финансов аналитик в инвестиционния посредник "Бета корп". В момента според него едва ли има компания, която да е в цветуща ликвидна позиция.


"Нека да припомним, че формирането на печалби не означава непременно, че разполагаме с парични наличности - почти никога двата показателя в една компания не са с една и съща стойност", допълни Каунджиев.


Шест от компаниите в BG40 все още не са планирали какво да правят с миналогодишните си печалби и тепърва ще обсъждат темата с притежателите на акции,  но това едва ли ще промени тенденцията крайните финансови резултати да се заделят като резерви. Също така макар повечето редовни общи събрания, на които се определя какво да се прави с печалбите, да не са минали, изненади трудно могат да се очакват.


Собствеността в повечето български предприятия е силно концентрирана в ръцете на един или няколко мажоритарни собственици, с които мениджмънтът обикновено предварително фиксира дивидентната политика.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK