Покупките от собствени марки на веригите се увеличават

Най-познати са марките на "Метро", "Билла" и ЦБА


5.2% е делът им в края на първото тримесечие според GfK

Продуктите от собствени марки на търговските вериги стават все по-разпознаваеми за потребителите и увеличават дела си в общите покупки през последните месеци. Това сочат данните на компаниите за пазарни проучвания "Нилсен" и GfK.


Въпреки че в сравнение с другите европейски държави делът им е все още сравнително малък, през последните години има ясна тенденция той да расте с бързи темпове. От една страна, това се дължи на увеличаващото се предлагане, а от друга - на все по-голямото доверие в търговските вериги, отчитат консултантите.




Според данни на "Нилсен" към края на 2009 г. хората, които биха си купили продукт от собствена марка, значително са се увеличили. Подобни резултати отчитат и от GfK, според които към първото тримесечие на тази година делът на покупките на продукти от собствени марки расте до 5.2% при 3.1% година по-рано. Очакванията на компанията са тази тенденция да се запази.


По данни на GfK най-много продукти от собствени марки се купуват в категорията "мазнини за готвене". През 2009 г. те са имали 16% дял във всички покупки, което е увеличение от 5% спрямо година по-рано. Следващите най-популярни продукти са млечни десерти, студен чай, топено сирене и натурални сокове. Всички те имат над 10% дял от общите покупки.


"В края на 2009 г. българските потребители купуват най-вече основни хранителни продукти под марка на търговец", съобщи Кремена Радулова от "Нилсен". По думите й сред най-предпочитаните групи стоки към края на миналата година са били консервите и пакетираните храни. Данните на компанията показват, че най-познатата собствена марка на българския пазар е "Аро" на "Метро кеш&кери", следвана от "Клевър" на "Билла" и ЦБА.  


"Собствените марки все още не са достатъчно познати и конкурират не лидера в дадената продуктова категория, а близки по цена марки на производител", смятат от "Нилсен" .Според проучването на компанията повечето от българските потребители смятат, че "колкото по-добър е магазинът, толкова по-добра е и собствената му марка".


От GfK пък отчитат, че има ръст на лоялността към такива продукти, но това все още не е валидно за всички категории. "Например за козметиката все още не може да се говори за лоялност към собствена марка", смята Владислав Колев от GfK.


Според него на този етап такива продукти печелят пазарен дял за сметка на други евтини стоки. Тази теза се потвърждава и косвено от проучването на "Нилсен". Според данните от него 68% от потребителите смятат, че марките продукти на производителя са с по-добро съотношение между цена и качество.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK