КЗК се обяви срещу регулиране на цените на таксиметровите услуги

КЗК се обяви срещу регулиране на цените на таксиметровите услуги

© Юлия Лазарова



Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се обяви против въвеждането на максимални или минимални цени на таксиметровите услуги, показва решение на институцията. Повод за проверката на антимонополния орган са предлаганите от транспортното министерство промени в закона за автомобилните превози. От КЗК подчертават в своето становище по проекта, че подобно регулиране на цените ще създаде условия за картелни споразумения между водачите.


"Налагането на максимален размер на цената на таксиметровите услуги е от естество да доведе до мълчаливо съгласуване на всички участници на пазара за прилагане на цена, която е много близка или съвпадаща по размер с пределната", пише в решението на антимонополния орган. Транспортното министерство е поискало мнението на комисията за бъдещите промени в закона. От КЗК признават, че разбират социалната страна на въвеждането на пределни цени за таксиметровите услуги, но въпреки това смятат, че подобна поправка в закона би нарушила европейските практики.


"Това би отнело стимула на превозвачите и таксиметровите водачи да подобряват качеството и да разнообразяват услугите", пише в решението на антимонополната комисия. През март 2008 г. КЗК почти откри картел при таксиметровите услуги, но не можа да го докаже, след като Софийският градски съд забрани на ведомството да използва принудително събрани доказателства.




Друга забележка, която е отправила КЗК към новият проект за промени в закона за автомобилните превози, е свързана с въвеждането на професията "автомобилен превозвач". Според заложените изменения в нормативния акт трябва фирмата, която ще занимава с това, да е действително и трайно установена на територията на България. От антимонополното ведомство считат, че е допуснат пропуск в текста и липсва информация какво всъщност означава "действително" и "трайно".


Освен избронените поправки в подготвяния закон от министерството на транспорта предвиждат да бъде въведена допълнителна предпоставка за отнемане на лиценз за превоз на пътници и товари. Това ще става, ако дружеството изпълнител не е предоставило в срок доказателства за своята финансова стабилност. Друга поправка, предвидена в проекта, е кметовете на всяка една община да определят точен маршрут на движение на превозните средства с атракционна цел.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Гневник
    Гневник
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Задаването на максимална стойност не може да доведе до картел и нарушаване на конкуренцията в бранша. Дейността на комисията е свързана със:
    1. осигуряване на защита срещу споразумения, решения и съгласувана практика, които имат за цел или резултат предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията на съответния пазар и/или могат да засегнат търговията между държавите - членки на Европейския съюз;
    2. осигуряване на защита срещу злоупотреба с монополно и господстващо положение на пазара, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите и/или могат да засегнат търговията между държавите - членки на Европейския съюз;
    3. осъществяване на контрол върху концентрациите между предприятия;
    4. извършване на секторни анализи на конкурентната среда;
    5. застъпничество за конкуренцията;
    6. осигуряване на защита срещу нелоялна конкуренция;
    7. осигуряване на защита срещу всякакви други актове и действия, които могат да доведат до предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията в страната и/или да засегнат търговията между държавите - членки на Европейския съюз;
    8. осигуряване изпълнението на задълженията на страната във връзка с прилагането на чл. 81 и 82 от Договора за създаване на Европейската общност, в т. ч. сътрудничеството с Европейската комисия и националните органи по конкуренция на държавите - членки на Европейския съюз, по прилагането на Регламент (ЕО) № 1/2003 на Съвета от 16 декември 2002 г. относно изпълнението на правилата за конкуренция, предвидени в чл. 81 и 82 от Договора за създаване на Европейската общност, и Регламент (ЕО) № 139/2004 на Съвета от 20 януари 2004 г. относно контрола върху концентрациите между предприятия (регламент за сливанията на ЕО);
    9. осигуряване на защита срещу незаконосъобразни решения, действия и бездействия на възложителите на обществени поръчки;
    10. осигуряване на защита срещу незаконосъобразни решения, действия и бездействия на концедентите при предоставяне на концесии.
    При осъществяване на дейността си комисията:
    1. изпълнява правомощията по чл. 8, т. 1 - 12 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК);
    2. упражнява правомощията си по чл. 45 ЗЗК;
    3. извършва проверки на място на предприятия и сдружения на предприятия по реда на чл. 50 и следващите от ЗЗК;
    4. извършва проучване и определя положението на предприятията на съответния пазар по приета от комисията методика във връзка с прилагане на разпоредбите в ЗЗК;
    5. изпълнява задълженията, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз, в областта на политиката на конкуренцията, обществените поръчки и концесиите;
    6. участва със свои представители в работни групи и в заседанията на консултативните комитети по Регламент (ЕО) № 1/2003 и Регламент (ЕО) № 139/2004;
    7. осъществява постоянен мониторинг на новоприетото европейско законодателство и практика и подготвя проекти за нормативни актове в областта на конкуренцията;
    8. осъществява и координира международното сътрудничество на Република България с международни организации или с организации от други страни в областта на защита на конкуренцията;
    9. предлага и организира провеждането на инициативи, свързани с популяризиране правилата на конкуренцията и прилагане на правилата за обжалване на актове, действия или бездействия на възложители в процедури по възлагане на обществени поръчки и на концеденти - в процедури по предоставяне на концесии;
    10. произнася се по законосъобразността на решенията, действията и бездействията на възложителите на обществени поръчки, както и по искания за налагане на временни мерки по реда на Закона за обществените поръчки;
    11. произнася се по законосъобразността на решенията, действията и бездействията на концедентите, както и по искания за налагане на временни мерки по реда на Закона за концесиите;
    12. приема устройствен правилник, както и други актове, предвидени в закона;
    13. решава с определения други въпроси, свързани с дейността на комисията.

  2. 2 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 471 Неутрално

    КЗК да се разследва за корупция и лобизъм.
    В много държави има регулировка на пределните цени а тука не можело.
    Кому е изгодно?

    Попътен вятър в главите!
  3. 3 Профил на bono_vox
    bono_vox
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Какво ограничава в момента таксиметровите фирми да се картелират??? Абсолютно нищо. В момента такситата са доста и ако вдигнат изкуствено цените ще намалее и без това рехавата им клиентела. Така че комисията да се занимае с малко по значими въпроси и да спрат копърките, че са нещо което трябва да отпадне.

  4. 4 Профил на stivy
    stivy
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Много точно действие от страна на КЗК.Просто не мога да повярвам,че един път си вършат работата както трябва.Транспортното министерство явно иска да създаде законен картел.

  5. 5 Профил на kopchelino
    kopchelino
    Рейтинг: Неутрално

    аз лично предочитам да има регулирани цени и да се премахнат такситата, които се имитират лицензирани компании и возят на безбожни цени!

  6. 6 Профил на a.tanas
    a.tanas
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Бях на командировка в Грузия и срещнах австриец. Ако не първото, но второто или третото нещо което сподели за София, България беше: "Какви таксита имате? Как може 1 такси да вози за 5 евро от единия край на града до другия, а следващия път 5 евро след като е минал само 1 километър? Ама че обирджии, направо ти обръщат джобовете наопаки?!?"
    Така доста туристи ще запомнят България. Сигурно и на други места по света го има, поне по-цивилизованите някак го преборват.

  7. 7 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#4] от "stivy":
    Таксиджия ли си ? Въпросът не е само в цените. Крадат с километража. Никой не ги контролира. На летището загледах едно такси. Пише /тогава/ 0.6 лв/км. Ходил съм десетки пъти с моя кола до там и знам, че е точно 10 км. Тръгнахме, стигнахме . - Колко ?
    - 12.50 лв !
    Мислех да му разваля настроението , ама и аз ще се ядосам, щото да се налайваш куче е загубена кауза !
    Иначе , където съм ходил по света, не съм видял никакви разлики в цените. да не говорим за цени от 10 лв/км !
    Сега си представи следната гледка . В улицата към гарата са наредени таксита със задник към гарата. Пътник може да вземе само първото такси, другите не качват. След като първото замине, шофьорите слизат, изключват от скорост и прибутват колите с едно място напред. Разликата е ,че тия хора си хранят семействата , а нашите искат да забогатеят !

  8. 8 Профил на He4oBeK
    He4oBeK
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#7] от "ahasver":

    А касовата бележка взе ли си я?На нея всичко си пише:първоначална такса(пари),изминати километра(пари),престой(пари).С тази касова бележка пускаш едно оплакване във Фирмата на таксито и този е аут.Особено ако си го викнал на повикване тогава няма как да оспори изминатата дестинацияАко пък е ЕТ му показваш,че има разминаване в изминатите километри и цената която плащаш,хлопваш му вратата пък нека те гони да платиш!Та ти не си направил най-елементарното нещо да искаш касовата бележка,което всеки нормален човек би направил,а си тръгнал да се оплакваш!

  9. 9 Профил на arch_
    arch_
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Ъъъ, в Германия като cenite са регулирани твърдо със закон, да не би да няма конкуренция? http://www.taxi-in-berlin.de/gesetz/taxtarifo2009.pdf Като "регулиране на цените ще създаде условия за картелни споразумения между водачите", просто икономическа полиция да се занимае с картелните споразумения, нали това ѝ е работата.

  10. 10 Профил на concept
    concept
    Рейтинг: 688 Неутрално

    как точно ще се създадат условията за картелни споразумения, чрез регулиране на цената, на мен ми е непонятно, но предполагам в КЗК използват някакъв друг вид нова икономика...

  11. 11 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 433 Весело

    Спомени от миналото, Оги-упорито ще се преборя за публикуването им навън. Ще ме подкрепят, защото това не е щега.

  12. 12 Профил на Vulture
    Vulture
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Решението и без регулиране на цените е просто. Почват да гонят копърките по устав, всеки ден проверки от КАТ, ДАИ, и т.н. Няма да издържат и три дни. Но липсва държавна/общинска воля за справяне с проблема.

  13. 13 Профил на Todo
    Todo
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Имам чувството че КЗК и другите инстуции не работят в интерес на обществото а в интерес на отдлени групички, то ще излезе че е законно мошениците от таксиджиите да ограбват хората. Нали това е целта да се измисли начин да няма обирджии а те тръгват да разправят как не може това да стане???? Като не знаете оставката и вън, защо заемата пост който не заслужавате дами и господа от КЗК и съда и други служби?

  14. 14 Профил на skatelite
    skatelite
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Хехе, нямало да имат стимул да разнообразяват услугите .. какви ли услуги могат да ни предложат? Превозване на клиента само на задна скорост? Или да ти предложат сандвич за изпът. Много тикви има в КЗК.

  15. 15 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    До коментар [#8] от "He4oBeK":
    Ти какво мислиш - ще тръгна да се разправям за 6 лева ? Целта ми беше да се придвижа до дома, а не да искам бележка и да гоня някакъв ментарджия.

  16. 16 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 433 Весело

    А какви са изискванията на ЕС? Покриваме ли ги?

  17. 17 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1054 Любопитно

    Аз също съм за определяне на пределна цена. Така ще бъде по-просто за клиентите и по трудно за "измамниците".

    Само си мисля, че прекалено много свикнахме някой друг, в случая държавата, да мисли вместо нас. Опасявам се, че ще дойде време, когато ще искаме пределна цена на сиренето и киселото мляко.

    Същите хора дето са способни да изръчкат цял хипермаркет в търсене най-изгодната цена, са склонни да се качат в пъвото попаднало им такси без изобщо да ги интересува каква тарифа е изписана на стикера му. Странна работа.

    TAKE THE RED PILL!
  18. 18 Профил на Skydiver
    Skydiver
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    Наскоро развеждах един американец в Бг. Едно от първите неща, за които го предупредих бяха такситата-кожодери. Така и не успях да му обясня обаче как да ги различава. КЗК са идиоти, които дори не разбират проблема.

  19. 19 Профил на iron_cross
    iron_cross
    Рейтинг: 524 Неутрално

    това становище на КЗК е открита покана към няколкото големи фирми да се съберат и кротко да се договорят тарифата да отлети на 1 лв. за км. За справка, в момента средностатистическият таксиджия в София изкарва 4-цифрен доход (не вярвайте на плачовете и клетвите, че не е така), и то след като си плати франчайза на фирмата. Т.е. сегашните тарифи от 58-60 стотинки дневна и 70-75 нощна тарифа са напълно достатъчни и за двете страни в деловите им отношения. Всичко останало е наглост и обирджийство, както се вижда - със съдействието на държавата. За пореден път се убеждавам колко съм прав да скатавам данъци.

  20. 20 Профил на Илия Фъртунов
    Илия Фъртунов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    КЗК напоследък се дъни много жестоко с всяко решение, което взима...никога не е била особено ефективна институция, работеща в интерес на гражданите, но отскоро е направо нагла.

  21. 21 Профил на stivy
    stivy
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Просто гледам колко регулирани цени има в България,съпоставям със статията в момента и накрая излиза,че винаги потребителя е прецакан(дали ще си измислят фирмите разходи за външни услуги,дали ще са пред фалит поради глобалното затопляне и т.н.).Не е ли по добре държавата да не се меси и да остави фирмите сами да се конкурират помежду си.Дали ще си договорят цени,това е работа на Икономическа полиция и КЗК,че защо не и наша-време е в България да има засилена гражданска позиция.И не,не съм таксиметров шофьор.

  22. 22 Профил на mlmirow
    mlmirow
    Рейтинг: 481 Гневно

    Ако искат да ги регулират само че да боядисват такситата, които карат над определена минимална тарифа в розово!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK