КЗК глоби "Експрес" ЕАД за дъмпинг

КЗК глоби "Експрес" ЕАД за дъмпинг

© Цветелина Николаева



Комисията за защита на конкуренцията глоби "Експрес БГ" ЕАД с 27 150 лв., което издаваше бившият вестник "Експрес". Санкцията е процент от оборота на дружеството за 2009 г. и е за това, че през периода 2007-2009 г. то е издавало вестника продължително време на цени по-ниски от производствените разходи с цел привличане на клиенти, което е незаконно. При определяне размера на санкцията на издателя на в. Експрес, Комисията е взела под внимание като смекчаващото вината обстоятелство, че от м. януари 2010 г. издаването на вестника, съответно нарушението, е преустановено.


Делото беше образувано през януари по искане на "168 часа" ЕООД антимонополният орган да провери дали всекидневникът не се продава под себестойността си. Жалбата беше и срещу "Телеграф" ЕООД, което издава едноименнния вестник. Казусът сблъска издателите на най-тиражните вестници на пазара. "168 часа" е собственост на "ВАЦ - медийна група България - холдинг" и издава "24 часа", а "Телеграф" и "Експрес БГ" са от портфолиото фирми на "Нова българска медийна група", притежавана от бившата шефка на тотото Ирена Кръстева


Според комисията в. "Експрес" се е продавал на цени, надвишаващи 3 пъти приходите от продажбата му, през целия период от 2007 до 2009 г, през които е излизал вестника. Продажбите под себестойност са поддържани 3 години въпреки негативните резултати от стопанската дейност. "Това според КЗК доказва целенасочена политика, тъй като в случай че продажните цени в определен период превишават разходите поради погрешна управленска преценка или форсмажорни обстоятелства, цените, съответно разходите, биха били коригирани своевременно, а не биха били систематично поддържани през целия период на издаване на вестника", се посочва в решението на антимонополният орган.


За в. "Телеграф" счетоводната експертиза е установила, че единствено през периода август- декември 2007 г. вестникът е продаван на цени, по-ниски от разходите за производството и реализацията му, а след този период и до момента работи на по-високи от разходите цени. "КЗК приема, че доколкото ежедневниците са бързооборотен и евтин по своя характер продукт и търсенето им се влияе и от неценови фактори, период от пет месеца сам по себе си не би могъл  да пренасочи вниманието на потребителите. Доказателство за това е фактът, че продажбите на вестника нарастват именно след поскъпването му. Поради това КЗК счита, че не е налице едно от изискванията на нормата, което предполага наличието на нарушение, а именно продължителност на процесния период", се посочва в становището на комисията.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK