България ще става "входна врата в ЕС" за китайски внос

Икономическото министерство съветва фирмите да изнасят технологични продукти


Икономическото министерство съветва фирмите да изнасят технологични продукти

България трябва да стане входна врата в ЕС за търговските потоци от Азия и най-вече от Китай. Това е част от стратегията за развитието на българската икономика, представена вчера от ресорния министър Трайчо Трайков пред Съвета за икономически растеж (СИР). "Трябва да се превърнем в първата страна партньор на големите икономики от Азия", обобщи Трайков.


Според анализа на министерството правителството трябва да се възползва от благоприятното географско положение на страната спрямо Азия и от факта, че Китай е най-големият вносител в ЕС.
Зам.-министърът Евгени Ангелов обясни, че през България може да минават транзитно търговските потоци между ЕС и източноазиатските икономики.




Стоките можело да пристигат в страната по въздух и оттам да отпътуват към останалите страни от евросъюза. "22% от вноса от Китай са по въздух. Целта е привличането на поне малка част от този тип потоци и за това трябва да отделим специални усилия", каза Ангелов. Той не назова конкретните "специални усилия".


Преди седмица Трайков обяви, че има интерес от китайски инвеститори за концесиониране на българско летище, което според него може да е стъпка за превръщането на България във "входна врата в ЕС за Китай". Преди това министерството съобщи, че се опитва да привлече китайски фирми в бъдещата индустриална зона край софийския град Божурище. Досега правителството е осигурило само терена за нея, като предстои да се направи инфраструктурата. Краен срок за това засега няма.


Според стратегията на правителството в отговор на търговските потоци от Китай българските фирми трябва да се ориентират към износ на високотехнологични продукти за азиатската държава.


Председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев критикува идеята на правителството за ориентиране към Китай. Според него страната трудно ще се превърне в логистичен център за китайския внос без голямо летище, пристанище и инфраструктура. Според него неуспешна ще се окаже и стратегията за ориентиране на част от българския износ към азиатската държава, тъй като обемът на целия експорт на ЕС към нея е прекалено малък.


Сред другите мерки в стратегията за развитие на икономиката е стимулирането на високотехнологично производство, което има по-голяма добавена стойност и по-голяма производителност. Ангелов припомни, че износът на продукция от този сектор се увеличава въпреки кризата. Според стратегията на министерството за растеж на икономиката не трябва да се разчита на секторите, които се основават на евтин труд и природни ресурси, тъй като добавената им стойност не е голяма, а и се влияят много от икономическата среда.



Икономическото министерство съветва фирмите да изнасят технологични продукти

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1025 Любопитно

    Така, като отворя атласа и виждам, че Румъния е по-близо до Китай, а и по на север. Логически следва въпросът: защо ще стоварват стоките тук, а не там?
    А другият въпрос е: защо китайците да не си натоварят стоките на влака и през Русия/Беларус или Казахстан/Русия/Беларус да ги закарат в ЗЕ.
    Още повече, че това е и най-краткият път за всички стоки, а ЖП транспорта е доста икономичен.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  2. 2 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 542 Неутрално

    До коментар [#1] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Защото както всичко в икономиката инвестициите не отиват винаги там, където на пръв поглед е най-удобно, а там където е най-изгодно. Ако тук има изгодни условия за развитие на логистични бази, тогава няма да е проблем да бъдат привлечени. А това пък за влака изобщо няма какво да го коментираме - от Китай стоката пътува по два начина - по море за всичко, което може да изкара достатъчно дълго и по въздух за всичката високо-технологична продукция. Кой ще ти разкарва стоки 2-3 седмици с влак през Русия, Казахстан и подобни държави - нали то накрая и 1/3 от това, което е натоварено няма да стигне до дестинацията си.

  3. 3 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    До коментар [#2] от "ugi":

    Вярно е, че в Русия е опасно и може би няма ЖП инфраструктура. Ако тези проблеми се елиминират, влакът ще стига бързо, защото с няколко машинисти може да пътува 24/7. Водния транспорт е доста бавен, а самолета е скъп и ще става още по-скъп заради петрола.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  4. 4 Профил на walle
    walle
    Рейтинг: Неутрално

    И много интересно по какви пътища ще пътуват оттук към ЕВропа?

  5. 5 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 611 Любопитно

    До коментар [#4] от "walle":

    Точно това щях да попитам.

  6. 6 Профил на Jivago
    Jivago
    Рейтинг: 8 Весело

    Не бих се учудил ако след време в небето на София се открояват небостъргачите на Световния търговски център - Илиенци.

  7. 7 Профил на desen
    desen
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Пак се самопредлагаме за троянски кон в Европа.
    Този път на Китай.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  9. 9 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 715 Неутрално

    >софийския град Божурище

    Божурище? Град? Лолололо

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  10. 10 Профил на BBC
    BBC
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Тотални глупости! Входът е Гърция, а това стана с продажбата на пристанището в Пирея! Аман от дилетанти! Само за справка, именно затова, в момента китайците пъдят малките гръцки фирми и те отиват в Солун!

    Инфантилните народи се изтребват сами!
  11. 11 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Тоест ще участваме в съсипването на европейската икономика като помагаме за вноса на евтини и некачествени китайски боклуци. Достойно поведение за държава член на ЕС, няма що.

    «Enjoy yourself. It’s later than you think.» - chinese proverb




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK