Държавните строителни фирми трябва да се приватизират

Повечето от тях са силно задлъжнели и с неясни финансови резултати

Държавните строителни фирми трябва да се приватизират


Държавните строителни дружества трябва да се приватизират, за да се избегне конфликт на интереси." Това обяви министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев при отчета на дейността си за първата година от управлението. Става въпрос за държавното предприятие "Строителство и възстановяване" (ДПСВ), "Техноекспортстрой" и "Автомагистрали",  уточни той.


ДПСВ е създадено през 1920 г., като няма официални данни за финансовите му отчети за последните три години. През април работниците в предприятието протестираха заради забавено с 6 месеца изплащане на заплатите им и поискаха смяна на директора Антон Начев. Той напусна по-късно през юли, като официалната информация беше по лични причини.


По време на стачката министър Плевнелиев съобщи, че държавното дружество има 81 млн. лв. дългове. Фирмата е със запорирани сметки и задължения към работниците, които възлизат на над 1.5 млн. лв. за заплати и 2 млн. лв. за осигуровки по данни на КНСБ. В предприятието работят около 800 души. За да се осигурят средства, се направиха няколко търга на недвижими имоти, но в началото на годината те се провалиха заради високите начални цени. На таен търг трябваше да се продаде и 8-етажният хотел "Шампион" в София при начална цена от 7.68 млн. лв., но няма публична информация дали търгът се е провел.




Одит на Сметната палата на ДПСВ от края на септември 2009 г. констатира, че дружеството е изхарчило 275 хил. лв. от държавната субсидия не по предназначение. Министър Плевнелиев пък обяви, че до идването на кабинета "Борисов" на власт държавната фирма е работила като "пощенска кутия". ДПСВ е печелила поръчки, като само 5% от печалбата е оставала за нея, а всичко останало е отивало за подизпълнители, обясни схемата Плевнелиев в края на април.


И докато за ДПСВ има някаква откъслечна информация, дейността на "Техноекспортстрой" е напълно непрозрачна. На страницата на дружеството в интернет няма никаква информация за финансовите му отчети. Изпълнителен директор на държавната фирма е Емил Коцев, който е начело още от кабинета "Сакскобургготски". "Техноекспортстрой" беше сред акционерите на провалената концесия на магистрала "Тракия" и тогава многократно е искана информация за финансовите му резултати, но от компанията така и не са ги оповестявали публично.


"Техноекспортстрой" има акции в проектната компания, която ще изгражда петролопровода Бургас - Александруполис. Строителната компания е създадена през 1964 г., регистрирана е като международен предприемач и консултант в повече от 20 страни на Европа, Близкия изток и Африка според страницата й в интернет. Посочено е още, че има изградени над 660 обекта във всички възможни сектори на инфраструктурата. Има изградени жилищни комплекси в германските градове Улм и Хойнгерн, както и в Сирия и Либия.


За "Автомагистрали" все още се преценява дали да се продаде, или да остане държавна, защото въпросът е кой ще поеме чистенето на републиканските пътища, ако частните компании поради някаква причина откажат да го правят, обясни министър Плевнелиев.


Продажбата на трите държавни строителни фирми, чийто принципал е министерството на регионалното развитие, беше заложена още по времето на министър Асен Гагаузов.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK