Вашият компютър знае всичко за навиците ви, рекламната агенция също

Всеки ден ползвате компютъра си, сърфирате в мрежата, посещавате различни сайтове, пишете във форумите, с интернет търсачките намирате всяка информация, от която се интересувате. Докато правите това, малки файлчета запомнят всяко ваше действие. Те са на твърдия ви диск и съдържат един-единствен код.


Той знае, че вие сте 26-годишна жена от Ню Йорк, любимите ви филми са "Десет неща, които мразя в теб", "Грозната истина" или сериала "Секса и градът". Файлът знае, че обичате новинарски сайтове или такива, които съдържат информация за здравословно хранене. Тези малки файлчета (с размер 1kb) се наричат "кукита" (cookies - бисквитки).


Полезната им страна е, че улесняват сърфирането ви в мрежата, като запаметяват кои сайтове сте посетили и като започвате да ги изписвате в браузъра, излизат, без да е необходимо да въведете целия адрес. Също така те помнят вашите пароли за различни форуми, сайтове или електронни пощи.




Тъмната страна на кукитата


Другата им, не толкова светла страна обаче е, че с информацията, която знаят те за вас, правят доходоносен бизнес, пише "Уолстрийт джърнъл". Някои компании обаче инсталират на вашия компютър малко по особени кукита, когато например влезете в определен сайт, където те са ги заложили. С тях те събират информация, която, след като сортират и профилират, я продават на рекламни компании.


Такава фирма е Lotame Solutions, която е базирана в Ню Йорк и използва тези усложнени кукита, наречени "бийкън" (beacon). Те проследяват какво пише потребителят в мрежата и къде движи мишката по сайтовете. След това от компанията обработват информацията и я продават на рекламните компании. Ако вземем примера за жената от Ню Йорк, данните за нейните любими филми веднага ще бъдат продадени на фирмата за потребителска база данни Blue Kai, посочва изданието.


Засега проследяването е анонимно, потребителите се идентифицират със специфичен номер, който е прикрепен към техния компютър, а не с тяхното истинско име. Lotame например посочват, че не могат да знаят името на 26-годишната жена, която са проследили, а имат представа само за нейното поведение и действия в мрежата.


Изследване на "Уолстрийт джърнъл" показва, че бизнесът с наблюдението на интернет потребителите е един от най-бързо развиващите се в сектора. Новите технологии трансформираха интернет пазара - рекламодатели купуват информация за специфични нужди, например данни за фен на автомобили отива при сайт за продажба на автомобили, а с еволюцията на кукитата информацията става все по-детайлна и тя трябва да покрие все по-големи маркетингови изисквания.


Между интернет потребителите и рекламните компании има около стотина посредника – проследяващи компании, брокери на профили, както и рекламни мрежи. Всички те се съревновават, за да покрият търсенето на информация и интересите на отделните потребители. Критиците на този метод за събиране на информация обаче смятат, че е опасно неконтролираното и нерегламентирано продаване на данни.


Как става закачането


Повечето файлове, които будят притеснение според изданието, са т.нар. външни кукита (third party files). Те се прикачват към даден компютър, когато се посети определен сайт, и му създават уникален идентификационен номер. Когато потребителят посети друг сайт, който е вързан към мрежата на проследяващата компания, се изпраща информация за това къде е бил той. Така е изградена рекламната мрежа на Yahoo, която събира информация кой какво и къде посещава и после пуска определен тип реклами.


Проследяващите компании също така могат да сложат своите файлове на сайтовете, като им предложат заплащане. Понякога обаче това се заобикаля и те могат да скрият своите кукита без знанието на собствениците на сайта. Така хората, които държат дадена страница, няма да знаят, че при отварянето й към компютрите на потребителите ще се прикрепи проследяващ файл. Сайтовете, които доброволно прикачват кукита, обикновено нямат големи източници на приходи.


Такива например са онлайн речниците, показва изследването на "Уолстрийт джърнъл". Проследяването е и доходоносен бизнес, който е в основната на интернет рекламата. Компания като Blue Kai разполага с около 50 млн. части различна информация, които продава за около долар за хиляда профила. Цената на цели профили обаче може да достигне до няколко милиона долара в зависимост от информацията.


По-възрастните хора с по-малко доходоносна професия например са по-евтини за разлика от млади предприемачи или крупни бизнесмени.  Един от начините за борба с кукитата, които се използват за корпоративни цели, е в разработването или модернизирането на браузърите да блокират част от тези проследяващи файлове и да не ги допускат до компютрите на потребителите.


"Майкрософт" планира да блокира всички "външни кукита" при последната си версия за браузъра Internet Explorer. В момента единственият браузър, който прави това с обикновени настройки, е Safari на "Епъл", докато за другите трябва или много работа в настройките, или да се свалят допълнения към тях, допълва изданието.


Изследването на "Уолстрийт джърнъл" показа, че:


- От 50-те най-посещавани интернет сайта в САЩ се инсталират 64 проследяващи файла, които са поставени без знанието на собствениците на сайтовете.
- Десетина сайта понякога инсталират повече от сто кукита.
- Свободният информационен сайт Wikipedia не инсталира нито един такъв файл.
- Кукитата стават все "по-умни". Освен стандартните файлове, които следят кои сайтове са посетили потребителите, има и някои по-съвършени разновидности, които проследяват по-детайлна информация при използването на интернет.
- Някои кукита се възстановяват сами след изтриването им от компютъра.
- Потребителски профили, събрани от кукита, които непрекъснато се обновяват, се продават свободно.

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на open_position
    open_position
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Странно. В повечето програми блокирането става бързо и дори може да изтриете всички кукита, история и т.н. при излизане от програмата. Който не иска да му досаждат отдавна си е решил проблема.
    Кампанията е като тази направена от Майкрософт, Държавните органи и неправителствени перачи на пари. Защитата на децата от престъпниците в интернет започна с ТЕЛЕФОН за оплаквания. НИКОЙ не имй каза ИСТИНАТА във всяка програма (броузер) има вграден механизъм за блокиране на сайтове несертифицирани за определена възраст.
    Защо? Защото организаторите на кампанията нямаше да доживеят да си приберат парите.
    Дори и много стари версии (4-5 на IE Например) имат такава функция, защото в Америка е въведена ситема за възрастов рейтинг на сайтовете още преди алчните и прости български чиновници да са се научили от къде се включва компютъра.

  2. 2 Профил на Златин Златев
    Златин Златев
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Пфффф, още от заглавието и рreview-то на статията, предполагах за какво ще става въпрос.
    Online маркетинга отдавна не разчита само на cookie-та, а още по-малко на third party cookie-та.

    Social Networks за обмяна на мнения за продукти, системи като Coremetrics за записване на поведението на потребителя на страницата на online магазин, Affiliate програми със first-party cookies (т.е. данните се предоставят на външен сайт, но cookie-то е с домейн сайта който сте посетили) са само част от начините които се ползват в момента.

    И събраната статистика е анонимна. Може би с изключение на данните които така охотно даваме по Social Network сайтове и online форуми.

    "Ние не наследяваме земята на нашите предци, ние я взимаме назаем от децата ни." Индианска поговорка




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK