ЕК започна процедура заради липса на конкуренция на летище София

България има два месеца да премахне ограниченията

ЕК започна процедура заради липса на конкуренция на летище София

© Анелия Николова



България е нарушила европейското законодателство за свободна конкуренция, като е ограничила силно възможността на фирми да предоставят услуги на софийското летище. Това обяви вчера Европейската комисия, която започна наказателна процедура срещу страната заради проблемите.


Засегнати от монопола са фирми, които предоставят наземните услуги - кетъринг, обработка и пренос на багаж  и гориво, обработка на билети. Според Еврокомисията на софийското летище са наложени твърде ограничителни условия за одобрение на доставчиците на такива услуги, което блокира достъпа на повечето фирми.


Процедурите за подбор на компаниите, работещи на летището, са неподходящи, посочи още ЕК. Третият проблем според комисията е, че доставчиците на услуги нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура.




Това е създало монопол на фирмите, предоставящи услуги на най-голямото българско летище. Така България нарушава европейската директива, която гарантира, че всяка фирма има право да се конкурира, за да работи на летищата в ЕС, през които преминават над 50 хиляди тона товари и над два милиона пътници годишно. У нас на тези условия отговаря само софийското летище.


По закон конкурсите за наземни оператори на него се правят от главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), която издава и лицензите на фирмите.


В момента компаниите, които обслужват пътниците и самолетите на него, са три - държавната "Летище София" ЕАД, швейцарската "Суиспорт" и гръцката "Голдеър хендлинг" (Goldair Handling). Двете частни компании влязоха на летището след скандали и изпратиха жалби за това до Европейската комисия.


"Суиспорт" има лиценз за наземен оператор от 2007 г., но заради пречки от страна на държавната фирма преди започването на дейността й изпраща жалби до Европейската комисия и Комисията за защита на конкуренцията.


В резултат на това държавното дружество се съгласи да даде достъп на швейцарския оператор до системата за регистрация на пътници и багажи на терминал 1 на летището, както и до бизнес салона за обслужване на пътници и до офис за изгубени багажи. "Летище София" се отказа да събира по 5 евро за 30 минути ползване на гишетата за регистрация на пътници и багажи на терминал 1.


Третата компания, която оперира на летището - "Голдеър хендлинг", получи лиценз за наземен оператор тази година. Първоначално обаче от ГВА отказаха да разгледат искането й за издаване на документа, което накара гръцкото дружество също да се обърне към Европейската комисия.


След жалбата на "Голдеър хендлинг" от дирекцията отмениха своя заповед от 2008 г., с която се ограничава броят на операторите за услугите по обработка на багажи, обслужване с горива и масла и перонно обслужване на самолетите. Според нея тези дейности могат да се извършват само от две компании.


От "Летище София" отказаха да коментират започването на наказателната процедура, както и да отговорят кой определя правилата за избор на наземни оператори. Вместо това изпратиха информация за две нови линии, които тръгват от утре - до Истанбул и Екатеринбург.


От пресцентъра добиваха, че имали разпореждане да отклоняват въпросите по темата към министерството на транспорта. До редакционното приключване на броя от пресцентъра на ведомството не отговориха на въпросите на "Дневник".


Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев заяви пред "Медиапул", че в министерството не е получавана информация от Брюксел за започване на наказателна процедура. Той предположи, че става въпрос за старо писмо на ЕК от ноември 2009 г., когато България е предупредена, че пазарът на наземно обслужване на летищата не е либерализиран.


Кичев добави, че се очаква второ писмо на комисията по случая, но все още не било пристигнало. България има два месеца, за да премахне дискриминационните ограничения. Ако това не стане, Еврокомисията има право да приеме "мотивирано становище" за неспазване на европейското право, което е последната стъпка преди дело срещу страната в Европейския съд.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Thomas Anderson
    Thomas Anderson
    Рейтинг: 230 Неутрално

    "министерството не е получавана информация от Брюксел за започване на наказателна процедура"

    Аман от щрауси и в това правителство - все се крият и накрая като ни нахлузят едни глоби, се почва ами то предишното правителство, то времето беше лошо, то водата беше мокраааа...

    Никаква работа не искат да свършат като хората

    Sugar - The Bitter Truth http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK