Появиха се съмнения за умишлена несъстоятелност на "Мостстрой"

В регионалното министерство мислят резервен план, ако "Холдинг Пътища" изпадне във финансови затруднения

Появиха се съмнения за умишлена несъстоятелност на "Мостстрой"

© МАрия Саботинова



Съмнения за умишлена несъстоятелност на "Мостстрой" изрази юристът и бивш депутат от НДСВ Минчо Спасов в предаването "Неделя 150" на БНР. В същото време регионалният министър Росен Плевнелиев заяви, че във ведомството му се работи по резервен вариант, ако "Холдинг Пътища" изпита подобни проблеми.


И двете дружества се контролират от Васил Божков и близки до него фирми. Източници на "Дневник" заявиха, че освен на "Мостстрой" има запорирани сметки и на други фирми, но от жп бизнеса на Божков, заради неплатени дългове.


"Това за мен е един умишлен фалит, който понякога се практикува от недобросъвестните търговци." Така Спасов коментира пред БНР искането за несъстоятелност на "Мостстрой" и на три от дъщерните му дружества. Според него схемата действа, като се отделят печелившите части на едно предприятие във фирми, в които собственикът му има участие, по този начин той оставя задълженията в старата фирма и ощетява кредиторите. Наскоро стана ясно, че "Холдинг Пътища" се е разделил с контрола в три от основните си дружества, които са отишли в близки до старите собственици фирми.




Ремонт на нов участък от "Тракия" като причина


Според Спасов, който е бивш председател на вътрешната комисия в парламента, искането за несъстоятелност може би е свързано с ремонта на новия участък от магистрала "Тракия" между Стара Загора и Чирпан, където на много от съоръженията строител беше "Мостстрой", като част от консорциума воден от "Трейс груп. Преди време премиерът Бойко Борисов заяви, че заради пропадания държавата ще трябва да даде още 30 млн. лв. за ремонт, но Спасов смята това за учудващо, тъй като участъкът още е в гаранция и би трябвало изпълнителят да го поправи за своя сметка.


Спасов смята, че трябва да се провери и дали дружеството не е закъсняло с обявяването на проблемите си. "Откога то е изпаднало в неплатежоспособност, защото чл. 227 от нашия Наказателен кодекс, буква Д, предвижда наказателна отговорност за търговец, който изпадне в неплатежоспособност и в 30-дневен срок от спиране на плащанията не заяви това пред съда.


Доколкото виждам в Търговския регистър, това не е било своевременно заявено в съда. Но все пак считам, че прокуратурата трябва да провери конкретните факти, с които аз в момента не разполагам. Другата информация, която виждам в Търговския регистър, е, че там ръководството на "Мостстрой" е декларирало за последния си доклад от 2009 г. добро финансово състояние", зави още Спасов.


За исканата несъстоятелност на дружеството се разбра едва миналата сряда - когато е била подадена и молбата в съда. Въпреки че дружеството е имало проблемен заем, който е падежирал в края на май, финансовите проблеми не са посочени в отчета към юни, нито до обществеността. Подобна материална информация би следвало да се разкрива в поясненията към финансовите отчети според Международните счетоводни стандарти.


В петък Комисията за финансов надзор обаче излезе със становище, че компанията е спазила разпоредбите на Закона за предотвратяване на злоупотребите с финансови инструменти, тъй като подадената от нея информация е постъпила първо при регулаторния орган, а след това и до информационна агенция. Отделно от това вътрешната информация е била оповестена след края на търговската сесия и инвеститорите са имали достатъчно време да се запознаят със съдържанието й и съответно "да формират своето обосновано инвестиционно решение преди началото на следващата търговска сесия", пише още КФН.


По въпроса с публикуването на информацията вчера отново пред БНР общинският съветник от БСП и бивш зам. финансов министър Георги Кадиев коментира: "Къде е била Комисията за финансов надзор? Защо, както се твърди, че информацията е подадена по закон и навреме...


Това означава, че нещо в законите тогава не е наред, след като всички инвеститори в акции, които са купували на борсата, бяха изненадани от това нещо. Ще се случва ли това в бъдеще и с други фирми. Нали разбирате, че вече всеки един, който реши да купува акции на нашата борса, ще има едно наум и още по-малък ще стане оборотът там от това, че всеки се опасява, че нещо такова може да се случи и на него."


План Б
Междувременно регионалният министър Росен Плевнелиев заяви в неделя, че работят по варианта, "ако случайно "Холдинг Пътища" тръгне да потъва здраво - дали това ще се отрази на "Тракия", съобщи агенция "Фокус". По думите му към момента няма притеснения и работна група уточнява с представители на деветте строителни компании, ангажирани за строежа на "Тракия", имат ли проблеми. "Големият риск тук е "Холдинг Пътища", защото той е основен участник в консорциума и ако той тръгне да пада, тогава вече трябва да имаме план Б", коментира Плевнелиев.


Според него може и да не се стигне до несъстоятелност на "Мостстрой", тъй като засега има обявена само неплатежоспособност, а дори и да се стигне до това, договорът предвижда останалите членове на консорциума да поемат солидарно отговорност. "Аз съм абсолютно убеден, че голяма част от компаниите в този консорциум могат, така че каквото и да стане с една или две компании, другите ще поемат", заяви Плевнелиев.


Някои представители на инвестиционните среди обаче смятат, че положението с "Мостстрой" е отражение на цялата икономика и реален процес.


"Паричните потоци са ключът към обслужването на всякакви задължения", коментира Виктор Манев, управляващ съдружник в консултантската компания ММС. Самият той предричаше подобна ситуация за българския бизнес още през пролетта на 2009 г. Затова за него случаят с "Мостстрой", макар със своите индивидуалности, е по-скоро показателен за състоянието на цялата икономика. "Реалностите си остават реалности", каза той.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kikot
    kikot
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ако българското законодателство позволява, естествено че ще има и такива! Ако не - Боко е на ход!

  2. 2 Профил на Брадвата
    Брадвата
    Рейтинг: 505 Неутрално

    Минчо Спасов, ако за малко беше спрял да лиже крадливия гъз на Симеон Сакскобурготски, а беше седнал да прочете, сега щеше да знае, че пропадналата отсечка на магистрала Тракия между Стара Загора и Чирпан е строена от Трейс /Мостстрой наистина е бил подизпълнител/ сега нямаше да се излага по медиите.Много се надявам Холдинг пътища заедно с останалите изцяло Български фирми да построят този лот на Тракия за да запушат устите на крадливите царисти, които с магистрала Тракия, ЕРП-тата и БТК направиха кражбата на века в България.Корупцията в България се видя от хеликоптер.Тези корумпирзни типове от тройната коалиция, които възлагаха строежи на пътища на братята и синовете си сега имат право само да мълчат и да гледат, а ако иска Минчо Спасов може да обикаля България и да занимава по 5-6 човека /защото толкова ходят на събранията и проявите на НДСВ/ с фалшивите нотариални актове на царя пък току виж минали 5-10 г. когато отново ще се играе по схемата 20-30-30 или 40+40.Факт!Оня министър дето показно го арестуваха и мангала-зам.министър на Емел Етем, който купуваше гласове не бяха ли от НДСВ?Кой допусна и в съучастие с ДПС създаде дървената мафия в България, която финансира радикалния ислямизъм във Велинградско, Смолянско, Гоце Делчевско и Благоевградско? Кой координатор на НДСВ свързан с БСП и ДПС е възлагал строителство на пътища на собствените си фирми и е източвал държавата?Много има да обяснява Минчо Спасов-много!

    treasurer
  3. 3 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Как се трупат милиарди иначе...

    4itatel
  4. 4 Профил на ganiubalkanski
    ganiubalkanski
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Защо се прави релкама на ММС ? Кой отговорен редактор допусна това? Питам това ПР статия ли е?

  5. 5 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 1614 Неутрално

    Май на черепухата ще му пръснат тиквата. Що акционери набутва, не е истина.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  6. 6 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Добро утро! Откриха топлата вода.

    The biggest risk in life is not taking one.
  7. 7 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1149 Весело

    Плевнелиев изобщо няма какво да се мъчи да скалъпва група от фирми за строежа на Тракия. Решението е едно - Черепа директно аут от този и от всеки друг строеж в България. Съд до дупка и затвор. Другото е половинчато.

  8. 8 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 554 Неутрално

    До коментар [#2] от "Брадвата":

    Само от любопитство: колко ти плаща Черепа?

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  9. 9 Профил на foure
    foure
    Рейтинг: 551 Весело

    Ай сиктир драги зрители, не вярвам фалита да е умишлен. Това е невъзможно в БГ.

  10. 10 Профил на BBC
    BBC
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#6] от "Десен":Аз казвам добър вечер! Само да припомня, че "Трейс груп" е с произход от "Холдинг Пътища" при делба ....Поне така съм чувал ...

    Инфантилните народи се изтребват сами!
  11. 11 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 554 Неутрално

    А между другото фалитът на фирма в България преди преврата от 1944-та е пращал директно собственика в затвора.

    Защо сега не е така - питайте "законотворците".

    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  12. 12 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 617 Любопитно

    А какво ще стане, ако се окаже, че с "мъдрата" си политика правителството е докарало нещата до там, че големи компании да фалират? За мен случилото се е закономерна последица от развитието на икономиката. Строителството на пътища се дирижира от държавата. Тя възлага поръчки и тя плаща изпълненото. От година - година и половина строителните фирми практически не получават свежи пари. С изключение на фирмите близки до ББ, които строят метрото и още един-два големи обекта. Останалите са карани непрекъснато да намаляват финансовите си претенции към държавата за извършена и приета работа. Вместо да плати като нормален играч на пазара, държавата намали цените първом с десет процента. После се измисли банката за развитие, която сваля още по 7% от парите на фирмите. Като добавим и лихвите по взети кредити за оборотни средства, лизингови вноски на бездействащи машини, тъй като поръчки няма или ако има се печелят от една - две избрани фирми, какво следва? Фалит естествено. Най-ясното нещо на всички, които макар и бегло разбират от това що е фирма и какво й се случва, когато има разходи, а няма приходи...

  13. 13 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1089 Весело

    Хи хи хи! Какво лошо има един Череп да пласира на борсата дялове от своя компания на силно завишени цени и след като изтегли пари от нея да я фалира умишлено? Дали е точно така или почти така едва ли е най-важно! И едва ли ще се разбере от широката публика.
    Ако станеш съдружник с Бг бизнесмен може да загубиш много.
    Ако купиш акции на борсата дори и в чужбина също може да загубиш много!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  14. 14 Профил на ngrudev
    ngrudev
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#11] от ".dru":

    защото времето на фашистите и концентрационните лагери свърши

  15. 15 Профил на Брадвата
    Брадвата
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#8] от ".dru":

    Не, не ! Но нали знаеш кое е най важното-информацията!

    treasurer
  16. 16 Профил на BBC
    BBC
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#10] от "BBC":За идиотите дето ми нацъкаха минуси: http://www.tracebg.com/?p=16&lang=BG&s=69

    Инфантилните народи се изтребват сами!
  17. 17 Профил на Ivan Petrov
    Ivan Petrov
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Много меко и нежно се изказвате, да не сте академици?!

    "Ако истината, която съм казал, Ви изглежда шега, а всъщност Ви накърти - означава, че съм уцелил шегата - за непросветените: шегувал съм се!" Vankata
  18. 18 Профил на carlos
    carlos
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Понеже Черепа няма да бъде санкциониран по никъкъв начин, много от българските "бизнесемени" ще направят подобни трикове със своите дружества които имат акции на БФБ.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK