Google разработва собствен инфлационен индекс

Google ще използва голямата си база данни от магазини за продажба по интернет, за да създаде собствен индекс на цените – Google Price Index (GPI), който ще измерва всеки ден нивата на инфлация, пише "Файненшъл таймс". Един ден това може да се превърне в алтернатива на официалните статистически данни, коментира още изданието.


Новата разработка на ИТ компанията показва как може да се събира по-бързо икономически данни, като се използват интернет източници. Официалните статистики за инфлация се събират поотделно от всеки магазин и се публикуват месечно, като предоставят данни с няколко седмици закъснение.


Главният икономист на Google и ръководител на новия проект Хал Вариан обяви, че GPI е все още в стадий на разработване и компанията не е решила дали да го пуска официално.




По време на конференцията на американската Асоциация на бизнес икономисти в Денвър той обяви някои от данните, събрани посредством новия индекс. Вариан обяви, че GPI показва много ясна тенденция на дефлация при цените на стоките, продавани през интернет в САЩ от Коледа насам. Макар че данните не са сезонно изгладени, той допълни, че на годишна база има повишение на цените.


Официалният инфлационен индекс в САЩ – CPI, отчита ръст на цените от 0.9% през август на годишна база. Ситуацията във Великобритания е малко по-различна, като там Google отчита тенденция за слаба инфлация, като това според интернет компанията се дължи на слабата лира.


Вариан подчерта, че GPI не е директен заместител на класическия CPI, защото в двата индекса се наблюдават цените на различни стоки. Това се дължи на факта, че в интернет се продават повече едни стоки, докато в нормалните - повече други. Например недвижимите имоти съставляват почти 40% от CPI и едва 18% oт индекса на Google.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK