Харис Коцибос, изпълнителен директор "Космо България мобайл": Имаме стабилни индикации, че краят на икономическия спад наближава

Харис Коцибос, изпълнителен директор "Космо България мобайл"

© Красимир Юскеселиев

Харис Коцибос, изпълнителен директор "Космо България мобайл"




БТК трябва да отвори инфраструктурата си за останалите оператори


Интересно е защо публичните институции не актуализират скъпите си договори


БТК трябва да отвори инфраструктурата си за останалите оператори


Интересно е защо публичните институции не актуализират скъпите си договори

Г-н Коцибос, как според вас ще се развият икономическите условия през следващите две години?
- Последните две години - 2009 и 2010, не бяха добри за нас, но същите икономически условия съществуват в много други страни и сектори в България. Тези условия повлияха също и на телекомуникационната индустрия, и на нашата компания. Резултатите, които постигнахме, са вследствие от влошаването на макроикономическите показатели – това са безспорното увеличение на безработицата, ниският растеж на БВП, но до известна степен тези недостатъчно добри постижения са и в резултат на психологическата нагласа от страна на потребителите.




Потребителите се страхуват, че тази тенденция ще продължи по-дълго време и се опитват да спестяват ресурси и да харчат по-малко. Редица други сектори също са повлияни от сегашните неблагоприятни икономически условия, като например строителството, търговията с коли, мебели, недвижимо имущество и много други. От нашите публикувани отчети и от отчетите на нашите конкуренти можете да видите, че и ние имаме намален ръст и печалба.


Позитивната страна тук е, че имаме ръст в относителни стойности, въпреки че в абсолютни стойности имаме понижение. Печалбата ни намалява и отчитаме свиване и намаляване на приходите, но в сравнение с нашите конкуренти печалбите ни намаляват с по-бавно темпо. Честно казано, никой не може да предвиди как ще се развият икономическите условия.


Въпреки че много експерти в България, Европа и САЩ се опитваха да правят прогнози през последните две години, те не успяха да предвидят и предотвратят кризата. Дори може би е спорно, дали тази криза не беше предизвикана до известна степен и от тях самите. Това, което наричаме въпрос за 1 млн. долара – кой ще бъде месецът и годината, когато това движение надолу ще спре. Мога да кажа със сигурност е, че имаме стабилни индикации, че краят на кризата наближава, че вече сме достигнали най-ниската точка.


Това, което вече наблюдаваме в "Глобул", е, че движението надолу започва да се забавя. Но това е само едно предвиждане или предусещане.


Как виждате ролята на правителството в тези условия?

    - В България има стабилни условия за развитие на бизнес, като например: ниски нива на данъци и цена на труда. В страната има привлекателни условия за чуждестранни инвестиции. Като говорим за телекомуникационния сектор обаче, все още има неуредени въпроси, които до известна степен са свързани и с Комисията за регулиране на съобщенията.


    В момента в България достъпът до фиксираната телефонната мрежа е либерализиран на теория. Неоспорим е фактът, че БТК все още доминира тази услуга на пазара на фиксираната телефония и фиксираните интернет връзки – техният дял е над 95%. Това не е логично, оправдано или полезно от гледна точка на икономиката или потребителите.


    Тук регулаторът – Комисията за регулиране на съобщенията, трябва да има важна роля. Но се оказва, че той е основно концентриран върху пазара на мобилните оператори. Разбира се, и там не всичко е перфектно, но все пак има три оператора и потребителите могат да направят своя избор. Цените намаляват всяка година и тук не може изобщо да се говори за монопол за разлика от фиксираната телефонна мрежа.


    За мен е необяснимо и малко дразнещо дори, че регулаторът продължава да се фокусира основно върху мобилните мрежи, вместо да контролира този пазар, който наистина има нужда от регулация – както правят тези институции в останалите страни в ЕС. Ние очакваме да се отвори инфраструктурата на БТК и да бъде достъпна за другите оператори.


    Това, разбира се, трябва да стане на едни разумни цени за всички оператори, които проявяват интерес. Трябва да има желание и воля от страна на институциите. Това, за което говорим тук, не е в сферата на желанията, отварянето на стационарната инфраструктура е процес, който се случва в цяла Европа. Има още един въпрос, който ни вълнува напоследък и това е въпроса за търговете за предоставяне на услуги в публичния сектор.


    По начина, по който изглеждат нещата, човек би си помислил, че публичните институции, като например министерствата, или не използват услугите на мобилните оператори, или не са актуализирали тези услуги и все още ползват услугите при едни стари и по-неблагоприятни условия и цени (да кажем от преди 5-6 години).


    Търговете, които се обявяват за предоставяне на подобни услуги, трябва да бъдат провеждани по един по-обективен и прозрачен начин. Ние не предоставяме услуги в този сектор така, както ни се иска и както това се случва в корпоративния сектор. В сектора на корпоративните ни клиенти имаме дял от 48% от пазара.


    Какви промени направи вашата компания при тези нови икономически условия?

      - Приходите от предоставянето на услугите в това, което наричаме традиционна мобилна телефония - разговори и съобщения - клони към спад. Използването на услугите не намалява, даже напротив, но намаляват приходите от тези услуги. Глобалната тенденция е ръстът на печалбата от мобилната телефония да намалява и ние не очакваме тук тенденциите да са по-различни.


      Всички оператори по света се опитват да компенсират тези тенденции и да предлагат нови услуги на своите клиенти, като например мобилен интернет през компютър или през мобилен телефон. Потреблението на пренос на данни расте, но не с такива темпове, че да успее да компенсира забавянето. Това, което правим ние в "Глобул" и което е част от политиката на "Космоте", е да предлагаме допълнителни услуги, като интернет например.


      По какъв начин се промени вашият бизнес през последните 12 месеца?
      - Преди две години ние стартирахме нашата "зелена програма", която включва редица инициативи като електронна фактура, мониторинг на използваните ресурси, работа с партньори по социални и екологични проекти. Като човек, който познава и работи в телеком сектора, знам, че "Глобул" има какво да предложи на абонатите, като нови услуги и продукти, които са изцяло съобразени с нуждата от опазване на околната среда.


      Всеки сектор на икономиката може да предложи подобни решения, въпросът е дали има воля и, нещо много важно, финансов ресурс, за да бъдат реализирани. Въвеждането на "зелени" производства и търговски практики е много скъпо и трудно търговско начинание, често с бавна възвращаемост. Важно е, че нашите клиенти застават зад нас и фактите показват това.


      За една година клиентите, партньорите и служителите на "Глобул" и "Германос" събраха за рециклиране 1700 кг излезли от употреба телефони, зарядни устройства и батерии, с 15.6% повече от годишната цел, която си поставихме.


      Оптимизирахме опаковките на своите продукти и така спестихме 32 тона хартия. За да намалим вредните емисии на въглероден диоксид и употребата на хартия, предлагаме на своите клиенти онлайн услуги като електронна фактура и електронно презареждане на предплатени карти, благодарение на които миналата година спестихме още 16 тона хартия.


      Разбира се, разработваме нови продукти и услуги, продиктувани от нуждите на клиентите и съобразени с динамиката на пазара. Такива примери са "G-портфейл", услуга, с която всеки мобилен телефон се превръща в средство за непрекъснат достъп до различни банкови услуги, както и "Глобул гарант", уникална услуга, която покрива месечни сметки на потребителите при настъпване на неблагоприятни житейски ситуации.

      С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK