Пренасочват 250 млн. евро от железниците и магистралите за софийското метро

Близо 100 млн. евро отиват за купуване на мотриси, а останалите - за строителството му

Томислав Дончев

© Дневник

Томислав Дончев




35% от парите по 7-те програми са договорени към 15 октомври


8.2% от средствата са изплатени

Двеста и петдесет милиона евро от оперативна програма "Транспорт" се пренасочват от железниците и магистралите за изграждането на софийското метро, съобщи министърът по еврофондовете Томислав Дончев днес. Това се налага, защото "метрото е най-виталният и движещ се проект заедно с магистрала "Тракия" и има висока степен на техническа готовност, допълни той.


Близо 100 млн. евро от тях са за закупуване на мотриси, а останалата - за изграждането на двете отсечки от жк "Обеля" до надлез "Надежда" и от кв. "Младост" до "Цариградско шосе", каза за "Дневник" Стоян Братоев, директор на "Метрополитен".




В момента участъците се строят със средства от Европейската инвестиционна банка. Заемът от банката е за покриване на българското съфинансиране по проекта, както и за изграждането на станциите на метрото при бул. "Черни връх" и пред ЦУМ, посочи Братоев.


От средствата за жп инфраструктура се взимат 190 млн. евро поради липса на готови проекти, посочи Дончев. Той уточни, че никой от жп проектите в програмата не отпада, а средствата са за сметка на намаляване на дейности по тях. Става въпрос за участъка от жп линията Септември - Пловдив, за който няма ясна проектна готовност, посочи зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски.


Под въпрос е и реализацията на жп отсечката Димитровград - Свиленград заради неприключилите преговори с италианската компания "Асталди" за прекратяване на договора. Той се изпълнява в момента по ИСПА, но няма да може да приключи до края на годината, когато изтича програмата. Идеята е участъкът да бъде довършен с пари от програма "Транспорт", но преди това трябва да се подпише споразумение с "Асталди".


От парите за магистрали се взимат 60 млн. евро. Това са спестените средства от търговете за строителството на магистрала "Тракия", уточни Московски.


Министър Дончев посочи, че в пътищата няма нито един проект под съмнение. Въпреки това обаче в началото на другата седмица ще има среща с ръководството на пътната агенция, за да се изчистят въпросите със сроковете за някои проекти.


Забавяне има с търговете за изграждане на връзката между пътен възел "Яна", на околовръстното шосе на София, с магистрала "Хемус", който вече трябваше да се строи, но тръжната процедура все още не е започнала. Бавят се и търговете за магистралите "Марица" и "Струма".


Проектът за подобряване на корабоплаването по река Дунав в участъка Батин - Белене за 138 млн. евро също е рисков, но там засега не е предвидено пренасочване на средства. Причината е, че той се финансира от фонда за регионално развитие, докато железниците, магистралите и метрото са от Кохезионния фонд.


Трудно е да се местят пари от различни фондове, обясниха евроексперти.
По останалите оперативни програми - "Околна среда", "Регионално развитие", "Човешки ресурси", "Конкурентоспособност", "Административен капацитет" и "Техническа помощ", в годишните им индикативни работни програми няма да има пренасочване на средства, каза министър Дончев.


По думите му за следващата 2011 г. е планирано отварянето на процедури за договаряне за 5.5 млрд. лева. Близо 35%, или 6.2 млрд. лв. от евросердства по 7-те оперативни програми, са договорени към 15 октомври. От тях на получателите са изплатени близо 1.3 мрд. лева, което е 8.2%.



35% от парите по 7-те програми са договорени към 15 октомври


8.2% от средствата са изплатени

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на usin
    usin
    Рейтинг: 0 Весело

    Метрото щяло да стигне до Пазарджик,после до Пловдив.
    А в следващия мандат на Квдратния,ще ходим на море -познайте с какво ,-дааааааа,с метроооооото.
    Радвам се че тиквата ще ни прави ,цялата страна един голем град.
    Само че кога метрото ще стигне до село Джюлюница Търновско,не се знае .

  2. 2 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 475 Неутрално

    Държавата България няма проектна готовност с жп-линиите и откровено саботира собствените си проекти, примерно Първомай-Свиленград. Накрая (понеже нали за другите държавни проекти няма проектна готовност) 90% процента от средствата по транспорт ще бъдат усвоени в София – за градския транспорт на този славен град, както и за безумно скъп строеж с естакади и тунели на „околовръстно” шосе, което всъщност е насред града. Отделно пак София, че кой друг, ще усвои повечето пари по регионално развитие (трябва да развиваме регионите). Пак държавата в най-голямата криза ще му построи този беден град, нуждаещ се от остра социална подкрепа, нова спортна зала за 100 милиона, която освен друго и ще е на държавна издръжка – няма да затормозяваме столицата с излишни разходи – така било най-правилно според столичния кмет. Те искали единствено и само да управляват залата – и са прави (за себе си). Е, българските данъкоплатци ще спонсорират с 15 милиона на 100% и „българския Лувър” в центъра на София – нали повечето театри, опери, балети, библиотеки, десетина музеи, дворци на културата, дворци на децата, зали Христо Ботев, Фестивална и т.н., зимния дворец на спорта, националния стадион и т.н. в столицата са все на държавна издръжка, защо сега да правим изключение. Да го духат държавните театри и опери във Варна, Русе, Стара Загора и Пловдив – имат си общини – да си ги ремонтират, да ги издържат със собствени средства т.н. Отделно Магистрала Тракия се строи не за друго, а за да ходят софиянци магистрално на море. Отделно най-приоритетно ще им построят магистралите Рила, Струма, до Калотина и Люлин, за да полазват столичани през уикенда близките околности. Просто ми е чудно защо все още се бави строежа на чисто нов национален футболен стадион в София? Нима столицата не заслужава един чисто нов футболен стадион с козирки?

  3. 3 Профил на tanascho
    tanascho
    Рейтинг: 8 Неутрално

    После защо ни били такива железниците... Защо не проверят кой саботира жп проектите? Бахти тъпата държава

  4. 4 Профил на umoren
    umoren
    Рейтинг: 458 Весело

    Държавата ни е тъпа,ама държава се създава от хората живеещи на определена територия и имащи еднакви племенни,кланови и езикови алели....Та се пита в задачата-кое е по тъпо-държавата или населението?????Поздравлени за коментара на номер 2,само дето тя и столицата ни е същата кочина като всичко друго,само дето прасето/столицата/е по-дебело и лапа повече ,ама всичкото му е само сланин....

  5. 5 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#3] от "tanascho":

    Защото се знае - пак софиянци

  6. 6 Профил на angel_ivanov
    angel_ivanov
    Рейтинг: 4 Неутрално

    Е не така с комплексите напред...

    Извинявам се, че прекъсвам малкото ви провинциално парти, но освен жлъчни и пълни с ненавист коментари смятам, че е редно да се чуе и "друго" мнение.
    Малко факти, съгласно изследване от 2009г.:
    1/ В София живее 16 процента от населението на страната, но се произвеждат 34 процента от БВП.
    В допълнение - от София се управляват огромна част от предприятията, независимо къде са ситуирани и осъществяват своята дейност.
    2/ Нарастването на БВП в София постоянно надхвърля средния растеж за страната.
    3/ Над 50% от всички чуждестранни инвестиции са направени в София.

    Нормално е човек, който е заслужил повече, да получава повече. Разбира се, за хора със ретроградно мислене това е несправедливо, защото българинът по принцип винаги разбира, знае и се справя с всеки един аспект от живота най-добре и никога не може да е втори. Дори е по-добре парите да бъдат загубени, вместо "да ги получат лошите софианци".

    Естествено, че трябва да има последователна и настойчива политика за развитие на районите. Но завистта и ненавистта няма да помогнат. Вместо да ги изливате в сериозни количества по форумите, работете и кандидатствайте с проекти. Ако имате нужния капацитет, разбира се...

    Нормално и логично е София да бъде приоритет. Столицата е лицето на България, в нея е съсредоточен интелектуалния и бизнес елит на страната или поне каквото е останало от него.
    Извинявам се предварително ако съм засегнал нормалните и здравомислещи хора, независимо къде са те, но не трябва да се толерират подобни "селски" изцепки... reference above

  7. 7 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 572 Весело

    "Софияяяя - център на просветатаааа".

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  8. 8 Профил на lz3bupetar
    lz3bupetar
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Не е правилно средствата ,които са предвидини за ЖП-то да се изливат в София. Затова стават много жп какастрофи и 6те продължават да стават.

  9. 9 Профил на nikif
    nikif
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Еееееееееее, стига с тая София.Стига, стига, стигаааааааааа! Пак с това метро пък ние от провинцията кучета на яли. Докога ще толерираме една кочина, в която софийските селянджъри ще се возкат на нещо, което и без друго ще изцапат, ще чупят и така нататък. Докога господа управляващи селянджъри ще толерираме този кенеф наречен столица. Ами нещо друго няма ли да измислите. Примерно като едно време. Всеки болт произведен, всеки хляб, всеки лев за Софията!

  10. 10 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 869 Весело

    До коментар [#2] от "the_european":

    http://seir.bg/pictures/1208_thumb.jpg

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  11. 11 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 869 Весело

    До коментар [#9] от "nikif":

    Кликни в/у линка в пост №10!

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  12. 12 Профил на ТНТ
    ТНТ
    Рейтинг: 869 Весело

    До коментар [#9] от "nikif" във връзка с пост №11:

    Пловдивчанин се оплаква на приятел от курса по компютърна грамотност:
    -Много ме болят краката от тоя курс!
    -Що бе, майна?
    -Ами когато преподавателя каже "Кликни!", аз клякям...

    "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
  13. 13 Профил на 10mm AUTO протестира срещу цензурата на цървула...
    10mm AUTO протестира срещу цензурата на цървула...
    Рейтинг: 470 Весело

    ще е хубаво софия да стане град държава...барем нещо за България да остане

  14. 14 Профил на doncorleone
    doncorleone
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Оставка за това софийско правителство!

  15. 15 Профил на krainici
    krainici
    Рейтинг: 8 Неутрално

    СЕГА ДРУГО НЕ ОСТАВА.ДА СЕ ПРИЛОЖАТ ПОДОБАВАЩИ ДОПЪЛНЕНИЯ КЪМ ЗАПЛАТИТЕ НА ТАКА НАРЕЧЕНИТЕ СТОЛИЧАНИ,ЗА ТРУДНИЯ НО ПАТРИОЧЕН ЖИВОТ В СТОЛИЦАТА.СЪЩО ТАКА Е РЕДНО ДА СЕ НАЦИОНАЛИЗИРА И ТОПЛИФИКАЦИЯТА ИМ ЗА ДА ИМ СЕ НАМАЛИ ,ПАРНОТОИ ТОПЛОТО ЗА ДА ТВОРЯТ ПРИ ПО ДОБРИ УСЛОВИЯ.

  16. 16 Профил на drachan
    drachan
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Ама хора в София има най-много гласоподаватели, освен това ако не се строи метро (скоро такова ще има и до Перник) как ще се привличат хората от провинцията да се тъпкат в София. Иначе много е важно да пътуваш от Обеля до Надежда и от Младост до Цариградско шосе.

  17. 17 Профил на roni.1965
    roni.1965
    Рейтинг: 213 Весело

    Железницата и без това е на 150 години, и всеки момент ще гушне букета, та защо й са силиконови цици? Виж, метрото е младо и му требет. А сега - сериозно. На транспортното министерство е крайно необходимо да бъде избран трети министър зам.кмет на СОС по транспорта и 150 годишната бабка ще бъде гътната окончателно.

  18. 18 Профил на mbahnev
    mbahnev
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До г-н Иванов

    Може и така да е от 16% от населението да се произвежда 35% от БВП - но това си е силно на хартия. Сам казахте че ръководствата на големите фирми са в София т.е. там се отчита резултата и от там и тези проценти. Както винаги някой обира лаврите а друг опира пешкирите.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK