Марвин Лиао, търговски директор на Yahoo! за Европа: Преценяваме дали да се върнем на българския пазар

Марвин Лиао, търговски директор на Yahoo! за Европа

© Цветелина Ангелова

Марвин Лиао, търговски директор на Yahoo! за Европа




- До 4-5 години интернет проникването в Централна и Източна Европа ще стигне до 80-90%


- Обзалагам, се Facebook ще е новият голям играч на пазара на интернет рекламата


- Телевизиите ще се прехвърлят в мрежата много скоро



- До 4-5 години интернет проникването в Централна и Източна Европа ще стигне до 80-90%


- Обзалагам, се Facebook ще е новият голям играч на пазара на интернет рекламата


- Телевизиите ще се прехвърлят в мрежата много скоро




Yahoo! е глобален бранд, който се разпознава по цял свят. Каква е стратегията на компанията за развитието на този бранд конкретно в Европа?
- Нека първо кажа какво е глобалната ни стратегия и тогава ще поговорим за Западна и Източна Европа. Като цяло целта ни е да бъдем водещата компания, която предоставя съдържание онлайн и комуникации. Това се случва - както знаете, ние имаме услуги като пощенски клиент, месинджър и много други. Но също така предоставяме и съдържание - филми, финанси, спорт и други. През следващите няколко години ще търсим разширение на нови пазари.


На тези, където присъстваме отдавна - например Франция, Великобритания, Испания, ще се насочим към предоставянето на съдържание. Мисля, че в Централна и Източна Европа нещата са в ранен стадий, но ние осъзнаваме, че растежът ще е съсредоточен именно тук. И като глобален играч ние трябва да сме тук.


Казвате, че виждате потенциал в Централна и Източна Европа. Къде е съсредоточен той?
- Ако сравним региона с другите - например Азия или Западна Европа или Северна Америка, там насищането на интернет пазара е 70-80%, докато тук е около 30-40%. Лесно е да си направим сметката. Знаем, че през следващите четири или пет години този показател в страните от Централна и Източна Европа ще стигне до 80% и дори 90%. Мисля, че този регион има и друго предимство - той имаше възможност да си вземе поука от нашите грешки. Така че развитието на пазара може да стане дори по-бързо.


Какъв е опитът ви в България?
- Ние наблюдаваме и преценяваме българския пазар от две години. Както знаете, миналата година беше малко трудна на глобално ниво. Когато се случи нещо такова, трябва да седнеш и да помислиш: "Добре, нека да решим как да приоритетизираме пазарите си." Имахме партньорство с "Инвестор.БГ", но след това дойде кризата и ние се запитахме: "Това ли е най-подходящият момент да правим това, при положение че трябва да преосмислим бизнеса си."


Когато възникне кризата, трябва да премислиш всичките си стратегии. Това не означава, че решението е било грешно. Това означава просто, че околната среда се променя и ти трябва да промениш стратегията си. Това се и случи. Сега отново сме тук, оценяваме пазара и се опитваме да преценим какви възможности биха били подходящи за нас както в областта на интернет рекламата, така и в областта на съдържанието.


Ще се върнете ли на българския пазар?
- Все още е рано да се каже. Аз лично бих искал да се връщам тук - обожавам българската кухня.


Пазарът на интернет реклама се връща към растеж тази година. Каква е прогнозата ви за този пазар за следващите няколко години?
- Нека да започна с това, че възстановяване имаше още от края на миналата година и то можеше да се види. Мисля, че на пазара ще се появи нов голям играч, и се обзалагам, че това ще е Facebook. Пазарните дялове на отделните играчи ще се променят, а целият пазар ще се разшири доста.


Мисля, че рекламата в резултатите от търсене ще продължи да е много важен фактор независимо дали търсите информация през Google или през Bing. При банерите ще има много иновации, така че със сигурност не можем да изключим от уравнението този тип реклама. Мисля още, че рекламата в социалните медии, за която сега само говорим, скоро ще се наложи като модел независимо дали от Facebook или от някой друг.


Не смятам, че един от тези пазарни сегменти ще нарасне повече от останалите - целият пазар ще се разшири. Между нас няма конкуренция. Моето мнение е, че ние ще вземаме пари от офлайн медиите. Настроен съм много положително. Според мен следващите няколко години ще са много добри за тази индустрия.


Какво според вас ще се случи с традиционните медии след 10 години?
- Традиционните медии ще станат много по-интерактивни. Не мога да говоря за печатните медии, но телевизията ще се премести в интернет - това е реалността. Мисля, че моделът на телевизиите, начинът, по който продават реклама, ще се промени много. Това е чудесен въпрос, но не мога да кажа как ще изглеждат медиите дори след 5 години, така че не знам как ще изглеждат и след 10. Знам само, че ще са много по-различни от сега.


Кои са стратегически най-важните пазари за Yahoo! в Европа?
- Очевидно Германия и Великобритания са големи пазари, така че ще продължим да присъстваме там. Но истината е, че тези пазари не растат с 50% или 100%, повишението на тях е с 20-30%, което също е много добър растеж. Според нас големият растеж от 90-100% ще дойде от Централна и Източна Европа. И ние искаме парче от този пай.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK