Професорът по международен маркетинг Филип Котлър: Компаниите трябва да преосмислят кои са и защо са в бизнеса

Филип Котлър

© Цветелина Ангелова, Капитал

Филип Котлър




Филип Котлър е водещ световен авторитет в областта на маркетинга, заслужил професор на "Джонсън и син" във висшето училище по мениджмънт "Келог" към Северозападния университет, щата Илинойс. В продължение на повече от три десетилетия той е един от видните стратези на търговската марка и автор на 47 основополагащи труда по маркетинг.


Всеки път, когато се променя макроикономическата среда, се променя и потребителското поведение. Оттам и маркетингът. В маркетинга на бъдещето компаниите ще се различават по ценностите, които изповядват, и по умението си да докосват сърцето и ума на своите потребители.




Това е основното убеждение, което Филип Котлър застъпва в най-новата си книга "Маркетинг 3.0", която отскоро е на българския пазар.


Това е 47-ото заглавие за професора по международен маркетинг в Kellogg School of Management, Northwestern University, когото Wall Street Journal определя като един от шестимата най-влиятелни бизнес мислители в света.


Филип Котлър разясни за "Дневник" какво е маркетинг 3.0, защо ценностите имат значение за бизнеса и ще отмине ли интересът към социалните медии.


Къде се срещат човешкият дух и бизнесът


Бащата на модерния маркетинг (както гласи популярното клише) е на мнение, че е време компаниите да започнат да разширяват фокуса си от продуктите, които създават (маркетинг 1.0), и потребителите, към които ги насочват (маркетинг 2.0), към проблемите, които вълнуват обществото.


Котлър нарича тази промяна маркетинг 3.0 – нивото, в което компаниите се учат да балансират стремежа си да печелят от бизнеса си с отговорността си към общността, околната среда, света.


По думите му компаниите, които практикуват маркетинг 3.0, би следвало да разбират проблемите на общността и да осъзнават, че те имат отношение към техния бизнес. А потребителите вече не търсят просто продукти и услуги, които удовлетворяват нуждите им, но и бизнес модели и преживявания, които докосват тяхната духовна страна. Или иначе казано, новите потребители търсят повече от онова, което парите могат да купят - смисъл, щастие и духовна реализация.


"Хората вече имат грижи отвъд личното си потребление. Те се вълнуват от състоянието на света и проблемите, които са се струпали върху човечеството. Съответно компаниите, които показват, че ги е грижа повече от това да произвеждат и продават продукти, ще се отличат от останалите и ще намерят път към тези потребители", обяснява проф. Котлър.


И добавя, че компаниите, които ще прилагат това ново бизнес мислене, ще се стремят да осигуряват решения и да адресират проблеми в обществото. Освен това ще се вслушват в мнението на потребителите си за ценна обратна връзка, чрез която да улавят пазарните тенденции.


Маркетинг на трета степен


Въпреки че силно вярва в ефекта от практикуването на маркетинг 3.0, проф. Колтър не отрича, че на много пазари все още битуват и маркетинг 1.0 и 2.0 и често техните похвати предлагат по-ефективни решения за бизнеса.


"В някои икономики, където все още не са задоволени основните нужди, повечето фирми ще управляват бизнесите си, придържайки се към маркетинг 1.0, и това ще е достатъчно", коментира Филип Котлър и продължава: "Други ще практикуват маркетинг 2.0, опитвайки се да установят емоционална връзка със своите потребители.


А няколко компании ще минат към ниво 3.0 и ще демонстрират социална отговорност, особено в по-развити държави, където все повече хора ще очакват от компаниите да участват в превръщането на света в по-добро място.


"Той посочва компании като The Body Shop във Великобритания, марката сладоледи Ben and Jerry’s в САЩ, които най-рано и успешно са започнали да прилагат маркетинг 3.0. "Производителят на обувки Tom’s Shoes практикува 3.0, давайки по един безплатен чифт обувки на беден човек за всеки закупен чифт обувки", дава друг пример Котлър.


Компаниите трябва да преосмислят кои са и защо са в бизнеса е посланието на "Маркетинг 3.0", което означава и маркетинг изпълнителните им директори да се сбогуват със стария си начин на мислене, в който те притежаваха контрол върху посланието си и определяха посоката на разговора с потребителите.


"Дискусиите, които се водят в социалните медии за нагласите към различни марки и компании, ще оказват все по-голямо влияние върху избора на марки на даден човек", убеден е Филип Котлър. Според него в бъдеще тези разговори ще имат много по-голямо значение за бизнеса, отколкото рекламата, каквато я познаваме.


"Компаниите ще се учат на принципа "проба - грешка" как да следят съдържанието на тези разговори", смята професорът по международен маркетинг. "Добрите компании ще растат по-силни, защото дискусиите в социалните медии ще им се отразяват позитивно, а компаниите, които поддържат лошо качество, ще западат заради негативните разговори около тях", добавя той.


Всъщност Филип Котлър не вижда скорошен спад в интереса към социалните мрежи поради засищане на апетита или отегчение. Признава, че познава доста хора, които напоследък са се отказали от своите профили във Facebook, Twitter или Linkedin, защото са престанали да им доставят удоволствие. Но казва, че в същото време има постоянен поток от нови хора, които тепърва прохождат в света на социалните медии.


"Не бих генерализирал, че употребата на социални медии ще започне да спада. Всъщност социалните медии ще продължават да растат, особено в държави, в които населението едва сега се сдобива със средства да притежава компютър или с образование как да го използва", прогнозира Филип Котлър.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK