Потреблението продължава да намалява, но домакинствата са оптимисти

България отчита втория най-голям спад в продажбите на дребно в ЕС през октомври

Потреблението продължава да намалява, но домакинствата са оптимисти

© Надежда Чипева



България продължава да е сред страните в Европейския съюз с най-голям спад в търговията на дребно, която е показател за вътрешното потребление. Въпреки това българските домакинства вече са по-оптимистично настроени и очакват финансовото им състояние да се подобри още в следващите 12 месеца. Това показват последните данни на Евростат и НСИ, които бяха публикувани в края на миналата седмица.


Според Евростат търговията на дребно в България през септември се е понижила с 4.7% на годишна база (спрямо миналия септември). Това е второто най-голямо понижение в рамките на ЕС - само Испания отчита по-голям спад. Понижението в България контрастира и на общото изменение в продажбите на дребно в целия ЕС, което за септември е повишение от 1.3% на годишна база. На месечна база (спрямо август) продажбите на дребно в България намаляват с половин процент.
Показателят е индикатор за потреблението на вътрешния пазар и финансовите възможности на домакинствата.


Той обикновено се свива, когато рецесията притиска потребителските разходи. От май насам продажбите на дребно в ЕС укрепват на годишна база след силния спад от 2009 г. заради икономическата криза. България е една от 9-те страни в ЕС, където търговията на дребно продължава да се свива на годишна база въпреки сигналите за икономическо възстановяване.




Свиват се продажбите на дребно в страни като Португалия и Испания, където състоянието на вътрешния пазар остава нестабилно. За сравнение - в Полша например продажбите на дребно на годишна база са нараснали с почти 10%, което е най-доброто повишение в целия ЕС. Полша беше единствената страна в ЕС, която през 2009 г. отчете икономически растеж едновременно заради износа си и силния си вътрешен пазар. Дори Естония и Латвия, които през 2009 г. регистрираха най-тежката рецесия в Европа с двуцифрен спад на БВП, вече отчитат годишен ръст в търговията на дребно.


Въпреки че потреблението на вътрешния пазар остава анемично, българските домакинства вече показват повече оптимизъм, коментират от НСИ в изследването на потребителските очаквания през октомври. "Общата оценка на потребителите за настоящото развитие на икономическата ситуация в страната се подобрява в резултат на изместване на мненията както на потребителите в градовете, така и на тези в селата към неутралните и умерено положителните оценки.


По-позитивни са и очакванията на населението в селата за следващите дванадесет месеца, докато населението в градовете почти запазва мнението си отпреди три месеца", посочват от НСИ. Резултатите от проучването показват, че потребителите очакват цените в магазините да продължат да растат и през следващите 12 месеца. "Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване. Очакванията на потребителите са икономическите условия за спестяване поне малко да се подобрят през следващите 12 месеца", казват още от НСИ.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK