Общините ще продължат да дават автобусните линии, но по общи критерии

Общините ще продължат да дават автобусните линии, но по общи критерии

© Красимир Юскеселиев



С гласовете на ГЕРБ и на един независим депутат парламентът прие на първо четене спорните промени в Закона за автомобилните превози. Както и при разглеждането на нормативния акт в комисия, управляващите обещаха той да бъде поправен преди окончателното приемане на текстовете. Ще се запази правото на общините да възлагат и провеждат конкурси за автобусни линии по републиканската мрежа, но това ще става чрез единни критерии по Закона за обществените поръчки. Местната власт е задължена да възлага превозите чрез публичен конкурс от декември 2009 г.


Проектът, внесен от правителството, предлагаше именно ведомството на Александър Цветков да възлага и провежда конкурсите, да дава разрешение за автобусните линии от републиканската пътна схема. Това е втори опит на транспортното министерство да промени закона. Първият вариант отпадна след обвинения в лобизъм в началото на лятото.


В кулоарите на парламента Цветков заяви, че приветства предложението между двете четения да се направи такава поправка, като се запази сегашният режим, но и се въведат еднакви критерии, на които да отговарят превозвачите и които да са съобразени с еврорегламента. За уточняващи въпроси той прехвърли към депутатите от транспортната комисия, които имат право да правят предложения за промени между двете четения.




Пред "Дневник" депутатът от ГЕРБ и член на транспортната комисията Станислав Иванов допълни, че между двете четения ще бъде променено условието за населени места до 30 хил. души, така че да се отговори на нуждите на хората. Като пример той посочи, че от София до Благоевград има 15 директни линии, но отделно има още 44, в които Благоевград е междинна спирка. "Колко по тази линия искат да спрат в Благоевград и да ползват линията Сандански – София?", попита той. По думите му всъщност така автобусите се надбягват, за да изпреварят разписанието на конкурента и да вземат пътниците на другия. Това дублиране трябва да отпадне и да има ясно разписание на отделните линии и направления, посочи той.


Иванов отбеляза, че по досегашните правила за възлагане на автобусна линия дори се е считало за предимство, ако превозвачът има автомивка. В друг случай критерии по точковата система за търговете имат тези с бензиностанции. "Затова идеята на този закон е да бъдат въведени единни критерии и един превозвач да знае правилата за цялата страна. Критериите са съобразени с европейските регламенти и конкурсите ще се провеждат не като досегашните търгове, а по закона за обществените поръчки", посочи той.


Според министър Цветков в момента има много недоволни от закона, защото по думите му той представлява може би най-силният удар срещу сивия сектор в транспорта. Министърът държи на поправката според, която общините ще определят пределните цени на такситата.


По повод отправените от парламентарната трибуна от Иван Иванов от "Синята коалиция" обвинения, че Миролюб Столарски е съветник на министъра и стои зад промените в закона, Цветков заяви, че това е нелепо. "Нямам такъв съветник, моят съветник е държавната автомобилна администрация", посочи той.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK