Фред Ноу, главен технолог и посланик на Jim Beam: Падането на комунизма отвори пазара за бърбън в региона

Фред Ноу

© Георги Кожухаров

Фред Ноу




Потенциалът за растеж на продукта в САЩ е почти изчерпан


Не си правим евтини номера с конкуренцията



Потенциалът за растеж на продукта в САЩ е почти изчерпан


Не си правим евтини номера с конкуренцията




Г-н Ноу, какво място заема американският бърбън в Европа?
- Смятам, че в момента възможностите се крият в новопоявяващите се пазари, какъвто е Източна Европа. Бърбънът тепърва навлиза на пазари, на които дотогава не е бил наложен като продукт. Така например падането на комунизма в тази част на света отвори нови възможности за нас. Продуктът се продава тук от 20 години и пазарът е достигнал такъв етап, че е много важен за компанията ни.


Потенциалът за растеж в САЩ вече не е много голям, почти е достигнат неговият максимум, така че търсим възможности за налагането на продукта в други страни, където има потенциал. Това е и част от причината, заради която съм тук – да образовам хората как се консумира и как се приготвя бърбън. Освен това и разглеждам света, разбира се.


Какво точно обяснявате на хората, с какво производството на бърбън е специфично?
- Първо, винаги обяснявам какви закони съществуват по отношение на производството на бърбън. Задължително е да е произведен в САЩ, като повече от 95% от бърбъна се дестилира и отлежава в Кентъки. Основната съставка, която се използва в производството му, трябва да бъде царевица. При отлежаването се използват нови обгорени бъчви от американски дъб.


Бърбънът не може да отлежава във вече употребявани бъчви. Нямаме право да добавяме никакви оцветители и допълнителни вкусове, разчита се вкусът и цветът му да се формират само от естественото взаимодействие на дестилата и обгорената бъчва. При дестилирането алкохолното съдържание може да бъде повече от 80%. Когато го оставяме за отлежаване в бъчвите, алкохолното съдържание не може да бъде повече от 62%. При бутилиране същият показател трябва да бъде 40% или малко повече.


Ако продуктът е от вида "Кентъки стрейт бърбън уиски", това означава, че трябва да е отлежал най-малко две години в Кентъки. Това е законът, трябва да спазваме всички тези правила по време на производството, защото ако се отклоним от тях, нямаме право да наричаме напитката бърбън. След като обясня на хората естеството на бърбъна, им разказвам някои истории за семейството – как е започнал Джейкъб Бийм до настоящото.


След това винаги оставям време за въпроси. Смятам, че е много важно да се даде възможност на почитателите на бърбъна  да задават каквито въпроси искат и се опитвам да им отговарям искрено. Няма строго изискване как трябва да се пие бърбън. Аз лично го пия с малко вода и лед. Други хора предпочитат да го комбинират с леки безалкохолни напитки, включен в коктейли и други. Не искаме да налагаме правила, като казваме на хората как да се наслаждават на напитката.


Европа е традиционен производител на уиски, как се справяте с конкуренцията тук?
- Има конкуренция, но моят подход е да обясня фактите и да оставя на потребителите сами да направят избора си. Работата на местните ни екипи е да гарантират, че продуктите ни са на местата, където хората излизат и могат да се наслаждават на бърбъна. Активностите, при които се дава възможност на потребители да опитат продукта, са може би най-добрият начин да се докаже той на пазара. По света има различни закони по отношение на това как може да се рекламира алкохолът. Ние се съобразяваме с всички тях.


Вие залагате на семейната традиция при производството на бърбъна, но към какви клиенти е насочен продуктът ви?
- Най-важното е консуматорите да са пълнолетни. Имаме различни продукти, като "Джийм Бийм" бял етикет е обикновено марката, с която хората започват да пият бърбън. Една от популярните комбинации е смесването на продукта с кола. Постепенно с напредването на годините клиентите търсят по-отлежали продукти, за тях предлагаме по-висок клас уиски. Спонсорираме музикални и спортни събития с цел да привлечем хората към марката. Това е най-продаваният бърбън в света, което кара хората да очакват да сме ангажирани със събития в целия свят.


Какво е специфичното за американския пазар на алкохол?
- На пазара в Америка има всичко, като се започне от алкохолни коктейли и се стигне до бира. Самите ние предлагаме и по-нискоалкохолни напитки с бърбън. Не може да ги рекламираме по телевизията, защото съдържат твърд алкохол. Законът ни го забранява. В същото време производителите на бира имат право да го правят.


Решение за много компании е да приготвят нискоалкохолни напитки, като използват името на твърдия алкохол, който произвеждат. Така могат да рекламират законно продуктите си по телевизията.
Как се справяте с общата тенденция да се консумират повече леки напитки като виното и бирата?
Включили сме в портфолиото си ликьори, които също са с по-ниско съдържание на алкохол.


Не предлагаме бира или вино. Никога не сме имали бира, но сме предлагали вино в миналото. Хората си мислят, че всъщност сме врагове помежду си, но въпреки че имаме конкуренти, не си правим евтини номера. Бърбънът не е единственото нещо, до което се докосвам, пия понякога и бира и вино.


Каква е причината семейството ви да започне да произвежда бърбън?
- Историята на семейството започва с Джейкъб Бийм, който всъщност създава компанията. Той имал мелница, като част от заплащането за работата си прибирал част от зърното на хората, което е използвал за производство на уиски. Това е било много популярно през XVIII век, тъй като зърното е могло да се съхранява само за определен период от време, преди да се развали. Фермерите по това време са си отделяли само зърно, което могат да изконсумират, а с останалите количества са произвеждали уиски.


Чрез съхраняването на уискито те реално са съхранявали излишъка от зърно, който са произвеждали. В ранният период на Съединените щати уискито се е използвало като валута, което са разменяли в града срещу неща от първа необходимост. По този начин започва историята на уискито в САЩ, а начинът на производството му научаваме от Европа. Корените на семейството ми са в Германия, името е било Боунд. Когато семейството е пристигнало в Щатите, са го променили на Бийм.


По какъв начин кризата се отрази на компанията?
- Ситуацията е трудна за нас по целия свят, защото хората не излизат и не се забавляват. Не мога да кажа нещо конкретно за България, но от това, което се случва в Щатите, впечатлението е, че хората си стоят повече вкъщи. Наблюдаваме изместване на продажбите от баровете и ресторантите към магазините. Това е голяма промяна за нас, тъй като по-голяма част от продажбите ни са били именно в заведенията.


Смятахме, че по време на криза продажбите ще се увеличат, но това не се случи. Кризата в Щатите се оказа много сериозна, хората загубиха домовете си и вече не могат да пият и вкъщи. Станали са много по-внимателни за начина, по който харчат парите си, не ги харчат за алкохол или скъпи меса.


В България голяма част от алкохола се произвежда в домашни условия, запазила ли се е тази традиция и в САЩ?
- Има много строги ограничения за дестилацията на алкохол в домашни условия, но съм виждал места, където още се произвежда.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK