Да раздвижим нещата и в България

И речта, и книгата на Рей Андерсън са вдъхновяващи за зелена трансформация

© Дневник

И речта, и книгата на Рей Андерсън са вдъхновяващи за зелена трансформация



Много от идеите и темите, които четете в рубриката "Зелен бизнес", бяха разказваниза първи път на българската публика от инициативата "Горичка" - в сайта и блога й, в публикации, събития, разговори. "Горичка" представя собствените си събития чрез селекция на най-добрите филми, книги и идеи по темата. Помолихме да приложат същата формула и ако трябва да посъветват защо е важенпредстоящият втори Green Innovation Forum, организиран от "Дневник" и denkstatt на 25 ноември, и как може да се подготвите за него (остават 3 дни).


В "Горичка" сме известни с това, че обичаме да даваме съвети на хората. Другото ни любимо занимание е по всякакъв повод да правим класации в стил "Топ 5 начина да не те поканят втори път на вечеря" или пък "Десет изпитани метода да отегчиш приятелите си със съвети за рециклиране и компостиране". Най-успешната досега класация беше "Топ 5 неподозирани песни за глобалното затопляне", в която на първо място бяхме класирали "Черната овца" на "Ахат" заради силното начало ("Бавно ни залива морето...").


Сега направихме три нови класации. Предлагаме ви ги без ангажимент, единствено с цел да привлечем вниманието ви върху предстоящия Green Innovation Forum, който горещо препоръчваме.




Топ 5 TED* видеа, които биха превърнали и най-циничния скептик в страстен борец за устойчиво развитие чрез бизнес иновации


  1. РЕЙ АНДЕРСЪН за бизнес смисъла на устойчивото развитие 
Ако по някаква причина имате едни-единствени 15 минути, гледайте това. Рей Андерсън е основател и директор на една от най-големите компании за мокет в света - Interface. Това, което той прави, за да превърне компанията в устойчив бизнес, е толкова революционно, историческо и вдъхновяващо, колкото ако имахте възможност да гледате на живо Джеймс Ват през 1775 г., който да ви обяснява, че идеята му за парен двигател ще промени света.
     
  1. УИЛЯМ МАКДОНА за дизайна "от люлка до люлка" Американският архитект Макдона е вече много добре познат с концепцията за cradle to cradle (буквално: "от люлка до люлка") – реална алтернатива на икономиката на изхвърлянето, която поддържа страстния ни консумеризъм. Най-великото е, че вече има супер много продукти и компании, като например Nike, DuPont, Dow Chemical, които експериментират с тази концепция в бизнеса си.
     
  1. ТИМ ДЖАКСЪН за проверка на икономическата действителност Преди да поеме поста си на съветник на британското правителство, Тим Джаксън е бил първият в света професор по устойчиво развитие. В тази много актуална презентация той поставя въпроса за връзката между обществените ни ценности, начина ни на живот, стремежа към постоянен икономически растеж и екологичната криза. Един ребус, който изглежда невъзможен за подреждане, но презентацията доста добре задава посоките на мислене.
     
  1. АЛЕКС СТИВЪН за устойчивото бъдеще Алекс Стивън е човекът зад един от любимите ни сайтове - worldchanging.org. Тази реч е от 2007 г., отпреди кризата, и задава основните парадигми, в които можем да мислим за устойчивото бъдеще на обществото ни – нещо, което за много хора изглежда все по-недостижимо, не и по лесния начин. Реч, която изгражда основите и представя най-сериозните предизвикателства и възможности за промяна.
     
  1. ДЖОН ДОЕР за спасението и печалбата в зелените технологии Джон Доер е един от най-влиятелните и успешни инвестиционни гурута в Силиконовата долина. Направил състояние с инвестиции в компании като Amazon и Google, в момента той е завладян от песимизъм за способността на обществото ни да се справи с климатичните промени и вижда повод за надежда единствено в зелени, иновативни компании, които стартират с идеята да предложат решения на огромните проблеми и по този начин да спечелят от "най-голямата бизнес възможност на века" - решенията на екологичните проблеми. Вдъхновяващо.
     
*TED - най-краткото определение е платформа за "идеите, които си струва да споделяме". Започва като конференция през 1984 г., която вече има две годишни издания, едно глобално плюс локални събития, включително в България, видеолекции, проекти и награда. Правилата на TED са, че всеки, който имам какво ценно да разкаже, получава 18 минути, за да го представи.


ТОП 5 КНИГИ, които биха вдъхновили дори Митко Пайнeра да се откаже от продуценството и да започне нов зелен бизнес

  1. Green to Gold на Даниел Ести и Андрю Уинстън - заради единствения шанс за оцеляване на бизнеса: прехода към устойчивост и екологична отговорност.
     
  2. "Изповеди на един радикален индустриалец" на Рей Андерсън (Confessions of a Radical Industrialist) - заради историческия пример как това е възможно и че не става въпрос за харчене, а за получаване, и то на много пари.
     
  3. "Пусни народа ми да кара сърф" от създателя на компанията за спортни дрехи "Патагония" Ивон Шуинар - заради различния поглед върху бизнес ценностите и доказателството, че и така можем да постигнем огромен финансов и пазарен успех (издадена и на български).
     
  4. "Да раздвижим нещата" от Гари Хършбърг, създател на компанията за биохрани "Стоунифийлд фарм" - заради разказа на човека, проявил смелост и далновидност и преминал през всички зелени стъпки до успеха (издадена и на български).
     
  5. "Екология на търговията" от Пол Хокин – заради вдъхновението и чувството за неотложност (The Ecology of Commerce: A Declaration of Sustainability).


ТОП 5 ПРИЧИНИ ДА ДОЙДЕШ НА GREEN INNOVATION FORUM, дори и да си със счупен крак и да не можеш да излизаш от вкъщи

  1. Заради историята. Може би не си давате сметка, че това, което се случва в света на бизнеса в момента, е нещо като измислянето на поточната линия от Хенри Форд. Исторически момент. А на форума ще чуете на живо хора, които променят историята и начина на правене на пари. Разбира се, имаме избор да сме скептични и чак когато вече е абсолютно сигурно и всички го правят, тогава да се включим. Стига да не сме без работа дотогава.
     
  1. Заради България. В България обичаме да се оплакваме и да казваме, че при нас нещата не са така, както в "чужбина". Чужбина е някаква фикс идея, която събира най-доброто от центъра на Лондон, Ню Йорк и Париж и го съчетава с швейцарска гледка с крави плюс залез на Сейшелите. Истината е, че щем не щем, България е част от останалия свят и тук, както и там, нещата се случват. И зависят основно от нас.
     
  1. Заради компанията. Освен приятното усещане да си под огромните полилеи на хотел "Шератон", под които ще се състои форумът, си струва да дойдете заради хората, които ще са там. А те определено ще са от типа, за който често се оплакваме, че не се среща достатъчно в България. Затова си заслужава да не пропускаме възможността за един полезен ден в приятна компания.
     
  1. Заради смисъла. Едва ли всички български бизнес хора се вълнуват от глобалните екологични предизвикателства, но със сигурност се вълнуват от това какви са новите възможности за бизнеса. А то е едно и също. Струва си да ги обсъдим. 
     
  1. Заради... ваша лична причина. Изпратете ни (на [email protected]) вашата причина защо искате да бъдете на Green Innovation Forum в следващите 24 часа, но не по-късно от 20 часа на 23 ноември, и на 24 ноември ще изберем кой ще получи безплатна регистрация за събитието.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK