
© Дневник
И речта, и книгата на Рей Андерсън са вдъхновяващи за зелена трансформация
Много от идеите и темите, които четете в рубриката "Зелен бизнес", бяха разказваниза първи път на българската публика от инициативата "Горичка" - в сайта и блога й, в публикации, събития, разговори. "Горичка" представя собствените си събития чрез селекция на най-добрите филми, книги и идеи по темата. Помолихме да приложат същата формула и ако трябва да посъветват защо е важенпредстоящият втори Green Innovation Forum, организиран от "Дневник" и denkstatt на 25 ноември, и как може да се подготвите за него (остават 3 дни).
В "Горичка" сме известни с това, че обичаме да даваме съвети на хората. Другото ни любимо занимание е по всякакъв повод да правим класации в стил "Топ 5 начина да не те поканят втори път на вечеря" или пък "Десет изпитани метода да отегчиш приятелите си със съвети за рециклиране и компостиране". Най-успешната досега класация беше "Топ 5 неподозирани песни за глобалното затопляне", в която на първо място бяхме класирали "Черната овца" на "Ахат" заради силното начало ("Бавно ни залива морето...").
Сега направихме три нови класации. Предлагаме ви ги без ангажимент, единствено с цел да привлечем вниманието ви върху предстоящия Green Innovation Forum, който горещо препоръчваме.
Топ 5 TED* видеа, които биха превърнали и най-циничния скептик в страстен борец за устойчиво развитие чрез бизнес иновации
- РЕЙ АНДЕРСЪН за бизнес смисъла на устойчивото развитие
Ако по някаква причина имате едни-единствени 15 минути, гледайте това. Рей Андерсън е основател и директор на една от най-големите компании за мокет в света - Interface. Това, което той прави, за да превърне компанията в устойчив бизнес, е толкова революционно, историческо и вдъхновяващо, колкото ако имахте възможност да гледате на живо Джеймс Ват през 1775 г., който да ви обяснява, че идеята му за парен двигател ще промени света.
- УИЛЯМ МАКДОНА за дизайна "от люлка до люлка" Американският архитект Макдона е вече много добре познат с концепцията за cradle to cradle (буквално: "от люлка до люлка") – реална алтернатива на икономиката на изхвърлянето, която поддържа страстния ни консумеризъм. Най-великото е, че вече има супер много продукти и компании, като например Nike, DuPont, Dow Chemical, които експериментират с тази концепция в бизнеса си.
- ТИМ ДЖАКСЪН за проверка на икономическата действителност Преди да поеме поста си на съветник на британското правителство, Тим Джаксън е бил първият в света професор по устойчиво развитие. В тази много актуална презентация той поставя въпроса за връзката между обществените ни ценности, начина ни на живот, стремежа към постоянен икономически растеж и екологичната криза. Един ребус, който изглежда невъзможен за подреждане, но презентацията доста добре задава посоките на мислене.
- АЛЕКС СТИВЪН за устойчивото бъдеще Алекс Стивън е човекът зад един от любимите ни сайтове - worldchanging.org. Тази реч е от 2007 г., отпреди кризата, и задава основните парадигми, в които можем да мислим за устойчивото бъдеще на обществото ни – нещо, което за много хора изглежда все по-недостижимо, не и по лесния начин. Реч, която изгражда основите и представя най-сериозните предизвикателства и възможности за промяна.
- ДЖОН ДОЕР за спасението и печалбата в зелените технологии Джон Доер е един от най-влиятелните и успешни инвестиционни гурута в Силиконовата долина. Направил състояние с инвестиции в компании като Amazon и Google, в момента той е завладян от песимизъм за способността на обществото ни да се справи с климатичните промени и вижда повод за надежда единствено в зелени, иновативни компании, които стартират с идеята да предложат решения на огромните проблеми и по този начин да спечелят от "най-голямата бизнес възможност на века" - решенията на екологичните проблеми. Вдъхновяващо.
ТОП 5 КНИГИ, които биха вдъхновили дори Митко Пайнeра да се откаже от продуценството и да започне нов зелен бизнес
- Green to Gold на Даниел Ести и Андрю Уинстън - заради единствения шанс за оцеляване на бизнеса: прехода към устойчивост и екологична отговорност.
- "Изповеди на един радикален индустриалец" на Рей Андерсън (Confessions of a Radical Industrialist) - заради историческия пример как това е възможно и че не става въпрос за харчене, а за получаване, и то на много пари.
- "Пусни народа ми да кара сърф" от създателя на компанията за спортни дрехи "Патагония" Ивон Шуинар - заради различния поглед върху бизнес ценностите и доказателството, че и така можем да постигнем огромен финансов и пазарен успех (издадена и на български).
- "Да раздвижим нещата" от Гари Хършбърг, създател на компанията за биохрани "Стоунифийлд фарм" - заради разказа на човека, проявил смелост и далновидност и преминал през всички зелени стъпки до успеха (издадена и на български).
- "Екология на търговията" от Пол Хокин – заради вдъхновението и чувството за неотложност (The Ecology of Commerce: A Declaration of Sustainability).
ТОП 5 ПРИЧИНИ ДА ДОЙДЕШ НА GREEN INNOVATION FORUM, дори и да си със счупен крак и да не можеш да излизаш от вкъщи
- Заради историята. Може би не си давате сметка, че това, което се случва в света на бизнеса в момента, е нещо като измислянето на поточната линия от Хенри Форд. Исторически момент. А на форума ще чуете на живо хора, които променят историята и начина на правене на пари. Разбира се, имаме избор да сме скептични и чак когато вече е абсолютно сигурно и всички го правят, тогава да се включим. Стига да не сме без работа дотогава.
- Заради България. В България обичаме да се оплакваме и да казваме, че при нас нещата не са така, както в "чужбина". Чужбина е някаква фикс идея, която събира най-доброто от центъра на Лондон, Ню Йорк и Париж и го съчетава с швейцарска гледка с крави плюс залез на Сейшелите. Истината е, че щем не щем, България е част от останалия свят и тук, както и там, нещата се случват. И зависят основно от нас.
- Заради компанията. Освен приятното усещане да си под огромните полилеи на хотел "Шератон", под които ще се състои форумът, си струва да дойдете заради хората, които ще са там. А те определено ще са от типа, за който често се оплакваме, че не се среща достатъчно в България. Затова си заслужава да не пропускаме възможността за един полезен ден в приятна компания.
- Заради смисъла. Едва ли всички български бизнес хора се вълнуват от глобалните екологични предизвикателства, но със сигурност се вълнуват от това какви са новите възможности за бизнеса. А то е едно и също. Струва си да ги обсъдим.
- Заради... ваша лична причина. Изпратете ни (на [email protected]) вашата причина защо искате да бъдете на Green Innovation Forum в следващите 24 часа, но не по-късно от 20 часа на 23 ноември, и на 24 ноември ще изберем кой ще получи безплатна регистрация за събитието.