Онлайн търговия на първа скорост

Онлайн търговия на първа скорост

© Юлия Лазарова




Пазаруването по интернет в България се оценява едва на 24 млн. евро

Използвахте ли днес интернет? Вероятно доста от живеещите в градовете ще отговорят положително. Отговорите "да" на въпроса "Купихте ли си нещо през онлайн магазин днес, тази седмица, този месец?" обаче ще са доста по-малко.


По данни на Евростат България е в дъното в ЕС по достъп до персонален компютър и интернет – 35-37% при над 60% средно за общността. Подобна е разликата и при онлайн пазаруването - едва 3% от българите (при средно 28% за ЕС) са купували стоки през интернет през миналата година. Същите са данните и за региона - Румъния (2%), Сърбия (3%), Македония (2%).




Въпреки обезкуражаващите статистически данни пазарните анализатори и търговците на теория са оптимисти за развитието на онлайн пазара в страната. На практика обаче анализаторите прогнозират почти символичен ръст на онлайн пазаруването през следващите няколко години, а по-големите търговци - с изключение на сегмента на техниката и доставките на готови храни за вкъщи - не планират по-сериозно интернет присъствие в близко време. Затова и никой не възприема онлайн магазините като сериозен конкурент или заплаха за традиционните форми на търговия.


Оптимизъм в застой


Анализатори от агенцията за пазарни проучвания "Евромонитор" оценяват онлайн пазара в България на малко над 24 млн. евро, като включват и българските, и чуждите сайтове. Въпреки сериозното увеличение през тази година спрямо 2009 г. - около 9%, делът остава пренебрежимо малък в сравнение с общата търговия в страната, в която само пазарът на бързооборотни стоки например се оценява на 10 - 11 млрд. лв.


"Въпреки че все повече хора използват интернет, малко от тях пазаруват онлайн", казват от "Евромонитор". Според изследването основната причина за това е недоверието към интернет търговците, като най-голямото притеснение за хората са системите за плащане. За част от потребителите пазаруването онлайн е прекалено сложно, затова предпочитат традиционните магазини.


Въпреки това от "Евромонитор" очакват тенденцията за ръст на онлайн пазара да се запази и в следващите пет години, тъй като все повече хора ще имат достъп до интернет. Според анализаторите обаче средният ръст ще бъде около 1% годишно. Причините са в постигнатата сравнително по-висока база, бавното възстановяване на страната от кризата и изравняването на цените на стоките онлайн и на място в магазините.


Последният фактор е свързан с очакванията поръчките през интернет да се оскъпят в бъдеще, като се прибавят таксите за доставка. Прогнозата е, че това няма да важи за електрониката, домакинските уреди и мебелите и техните виртуални цени ще останат по-ниски от тези в магазина. Ръстът може да се увеличи само ако възстановяването на икономиката се ускори, смятат от "Евромонитор".


Част от търговците също виждат потенциал в пазаруването през интернет. "Хората, които поръчват храна от нас, го правят предимно през интернет. Там могат да видят менюто, да си изберат. Определено е-магазинът ни има потенциал за развитие, но засега потребителите не са много, тъй като услугата не е добре позната", каза управителят на веригата за бързо хранене "Сабуей България" Иван Тодоров.


Компанията отскоро предлага възможност за поръчки през сайта си. Засега оттам могат да пазаруват само потребителите в София и Варна, очаква се догодина той да бъде достъпен и за Пловдив и Бургас. "За известно време се наложи да спрем услугата за София, тъй като нямаме достатъчно точки за доставка", каза Тодоров. 


Виртуалната кошница - повече техника, по-малко храни и дрехи


Данните на "Евромонитор" показват, че онлайн продажбите на храна и напитки са около 3.6 млн. евро на година, като изостават сериозно по обем от тези на техника. Българските потребители купуват предимно готова храна за вкъщи.


Търговските вериги засега нямат онлайн магазини, въпреки че големите компании в Западна Европа като британската "Теско" например имат развити е-обекти, разработват и приложения за пазаруване през мобилен телефон. В България като първи лястовици на хоризонта се очертават "Метро кеш енд кери" и "Пикадили".


Втората верига и в момента предлага възможност за пазаруване онлайн от магазините си, но през друг сайт - bgmenu.com, и работи по проект за онлайн магазин. В началото на тази година "Метро кеш енд кери" даде възможност на професионалните си клиенти да поръчват доставката на различни стоки, засега по телефон и факс, но също планира да го разшири и онлайн.


От "Евромонитор" очакват цените на стоките като храна или напитки да изпреварят тези в магазините. Оскъпяването ще дойде най-вече от допълнителни такси за доставка. Според представителите на пазара обаче плюсът е в удобството за потребителите. Очаква се пиковите часове при онлайн потреблението да са вечерните, както е и в момента при поръчката на готови храни от ресторанти.


Продажбите на домакински уреди са с най-голям дял в онлайн търговията – 69%. От "Евромонитор" обясняват интереса на потребителите към този тип продукти с по-ниската цена, която търговците предлагат във виртуалните си обекти. Според анализаторите и в следващите години компаниите ще успеят да задържат по-ниска стойността на продуктите през този канал, като освен за електроуредите това ще важи и за мебелите.


"Действително се стремим да развиваме този канал и да запазим конкурентните предимства", каза управителят на "Технополис" Божидар Колев. По думите му в момента онлайн пазарът е сравнително ограничен, но в него има потенциал. "Покупките на видове техника зависи и от сезона, но по принцип се поръчва всякаква - бяла, черна, ИТ", каза още Колев.


Изключително слаби според статистиката са онлайн продажбите на дрехи. Едва 200 хил. евро са приходите от е-магазините през тази година, въпреки че част от марките имат и виртуални обекти. Покупките на дрехи са предимно от чужбина, макар напоследък да се появяват и български е-магазини. Повечето от българските виртуални търговци работят само онлайн и предлагат дрехи от различни марки, а не са представителства на традиционни вериги.


Засега големите марки като американската GАР или испанската Zara все още не предлагат продажби онлайн в България въпреки интернет експанзията им в световен мащаб (виж долния текст). От собственика на "Зара" "Индитекс" съобщиха пред "Дневник", че по принцип планират да отворят е-магазин на бранда и в страната, но все още не могат да кажат кога ще се случи това. 


От Esprit и GАР не отговориха какво ги спира да стъпят и на онлайн пазара у нас. Представителите на "Манго", които са сред единичните примери за онлайн търговия на дрехи в България, също не отговориха на въпроса на "Дневник" какви са резултатите при интернет покупките.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK