Комуналните компании може пак да плащат такса прокопаване на общините

Според депутати това може да увеличи цените на ток, парно, газ и телефон

Комуналните компании може пак да плащат такса прокопаване на общините

© Асен Тонев



Енергийните, газовите, топлофикационните и телекомуникационните компании може отново да започнат да плащат такси на общините за преминаване на инфраструктурата им през общинска собственост. Това вероятно ще повиши и цените на услугите.


Таксите за прекопаване ще се върнат, ако парламентът приеме промени в Закона за общинската собственост, предложени от депутата от ГЕРБ Любен Татарски. Те минаха на първо четене в икономическата комисия въпреки резервите на част от депутатите.


Татарски предлага общинските съвети да решат какъв да е размерът на таксите, които ще важат за нова инфраструктура.




До средата на миналата година общините имаха право да събират такси за преминаване, но то беше отменено с аргумента, че някои местни власти постават много високи цени. Мотивът на Татарски за връщането на текста е, че общините не ползват безплатно ток, вода, парно или газ, а са задължени да предоставят на доставчиците безвъзмездни права. Той обясни, че предложението му отразява настроенията на кметовете.


През миналата година подобно желание имаше Столичната община, но тогава това беше разрешено по закон. Но докато промяната бъде гласувана в общинските наредби, този текст отпадна от закона. Въпреки това от "София газ" и ЧЕЗ предупредиха, че въвеждането на таксата ще оскъпи услугите им.
Срещу промените се изказаха депутати от БСП, ДПС и "Синята коалиция". Резерви имаха и народни представители от ГЕРБ. Основното им притеснение е, че не е ясно как ще се изчисляват таксите и няма таван за размера им.


Рамадан Аталай от ДПС дори се усъмни, че промените се правят, за да "решите проблема на гълъбовския кмет, който искаше да вземе 27 млн. лв. от американската компания AES, и така да натоварите цената на енергията". Миналата година тогавашният кмет на Гълъбово Николай Тонев поиска от Националната електрическа компания (НЕК) 27 млн. лв. за преминаването през общински имоти на три електропровода, които да свържат новата централа с мрежата.


"Енел" бяха в същото положение", допълни Петър Димитров (БСП), който тогава беше енергиен министър. "Откъде ви хрумна, че защитавам конкретни интереси. Това е искане на много кметове", отговори Татарски. Той добави, че не бива да се тръгва от частни случай.


"Сега се разкопават улици, без да се плаща и стотинка. Никога няма да приема, че в общините се прави нещо безконтролно или неразумно", добави Татарски, който е бивш кмет на Разлог. "Преди време също се плащаше за преминаване и това не оскъпи услугите", каза още той. Татарски отказа да оттегли законопроекта си, тъй като искал бързо да бъде приет.


Все пак се съгласи с предложението на Мартин Димитров ("Синята коалиция") да поиска становище от министерството на икономиката как таксата ще се отрази на бизнеса. Делян Добрев (ГЕРБ) каза, че текстовете ще бъдат прецизирани между първо и второ четене, за да е "сигурно колко може да струва и как да се определя таксата". Според него може да се постави долна и горна граница на вземането.



Основните промени в закона


- Обжалването да не може да спира процедурите по отчуждаване на частни имоти за общински проекти
- При отчуждения собствениците да могат да се обезщетяват и със земя
- Общински имоти да се дават под наем за максимум 10 години (в момента срокът е 5 години)
- Общински имоти да се отдават без търг или конкурс за здравни, образователни или социални дейности, включително и на частни дружества
- Енергийни, топлофикационни, газови, телекомуникационни дружества да плащат такса за преминаване през общински имоти

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на palermo88
    palermo88
    Рейтинг: 838 Неутрално

    вземете изградете едни шахти като в цивилизования свят , стига сте копали идиоти такива , тъкмо сложат нов асфалт и веднага идва ВИК или някой друг и го поломва и накрая данъкоплатеца плаща 200 пъти за едно и също .

  2. 2 Профил на ║▌│█║█║║▌│█│║
    ║▌│█║█║║▌│█│║
    Рейтинг: 782 Неутрално

    За шахти трябва тротоари по стандарт като в САЩ - бордюр, зелена площ, пътека за пешеходци и едва след това са сградите.
    В България е 3 в 1 и затова се копае постоянно.

    Be all you can be.
  3. 3 Профил на kapitalist
    kapitalist
    Рейтинг: 506 Любопитно

    ТОЧНО така пичове! Трябва да се промени Закона за У-во на териториите и който трябва тама за общините и ВСИЧКО ДО СГРАДА да е СОБСТВЕНОСТ на общината! Т.е. да се ИЗКУПЯТ на пазарни цени И КАНАЛИТЕ НА БТК и НА ВиК и на ЕРП и даже И СТЪЛБОВЕТЕ на всякакви там - ЕРП, Тролеи, трамвай и тям подобни! Много е просто - ако някое дърво падне или някой се БЛЪСНЕ в стълб и попречи на другите минаващи по тази обща градска ИНФРАСТРУКТУРА, КОЙ Е НАЙ ЗАИНТЕРЕСОВАН да реагира??? ОБЩИНАТА ЕСТЕСТВЕНО! Защото тя носи най-голямата ОТГОВОРНОСТ! Ако някой умре или фирмите на територията и са ЛУДНАЛИ от задръствания и проблеми на нейна територия, кой страда? НАСЕЛЕНИЕТО на общината. Фирмаджиите ням,а да си правят фирмите там, а в ДРУГИ градове!
    Така, че НАЙ-ГОЛЯМА ОТГОВОРНОСТ, а съответно и ПОЛЗА, ИМАТ ОБЩИНИТЕ! ГЕРБ, ПРОМЕНЯЙТЕ законите и давайте по-бързо ПРАВАТА НА ОБЩИНИТЕ - да правят те, като ТРЕТА и независима спрямо ползвателите страна, КАНАЛИ И УЛЕСНЕНИЯ за преминаване!!! Така и общините ще започнат да правят Положителни Усилия - а щом някой прави ПОЧТЕНО и добронамерено Усилие - естествено е и ... да СПЕЧЕЛИ!
    Това вероятно ще се случи със законите!? УСПЕХ!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK