Шопинг туризъм за банани и кисело мляко

Шопинг туризъм за банани и кисело мляко

© Красимир Юскеселиев



Гинка Михайлова е на 74 години и живее в столичния квартал "Мусагеница". В четвъртък е станала в 5.30 сутринта, а час по-късно се е срещнала със свои приятелки от съседния блок. Четирите дами не са решили да пият заедно сутрешното си кафе, а имат задача - те се готвят да отидат на откриването на нов магазин на германската верига "Лидл", за който преди две седмици са им раздали брошури в подлеза на Софийския университет "Св. Климент Охридски".


Гинка казва, че пенсията й е 230 лв. Заедно с тази на съпруга й Въльо семейството живее с около  470 лв. на месец. Обитават тристаен апартамент и твърдят, че основите им разходи отиват за него - вода, ток, парно. С останалите средства успяват да си купят храна.


През последните години са се превърнали в шопинг туристи, но не от онези, които пътуват из различни държави, за да си купят най-новите дрехи, а такива, които търсят евтини хранителни стоки в своя град. Въльо, който е бивш учител по математика, събира в края на всяка седмица брошурите, изпращани по пощата от различни вериги. Набелязва измежду стоките с намаления онези, които му харесват, разпределя наличните средства на семейството и понеделник започват със съпругата му обиколка из магазините.




Такава е целта и на Гинка в четвъртък. С отделените около 20 лв. отива в новия магазин на "Лидл" в кв. "Дружба", за който не знае почти нищо. След  няколко часа се прибира с банани, краставици, кафе, бисквити и два пакета ориз. "Исках да взема и други неща, но имаше много хора, ние сме вече на възраст", разказва Гинка. Затова се готви да отиде и утре, защото се надява да е "по-спокойно".


Заради стъплотворението от хора днес в откриващите се 14 магазина на "Лидл" се наложи да бъде разпоредено засилено полицейско присъствие, съобщи БТА, позовавайки се на съобщение на Столичната община. В София компанията отвори 4 магазина. В другите градове също е имало "сблъсъци". По информация на "Медиапул" жена, присъствала на откриването на магазин от веригата в Сливен, е закарана в болница със съмнение за счупена ръка.   


Подобни сцени се случват в последните години при стъпването на пазара на част от новите вериги. Причината е в "сигналните цени" на някои от основните хранителни продукти. Само преди няколко месеца отварянето на магазин "Карфур" в София беше съпроводено с битка между клиенти за евтини банани и кисело мляко. Стълпотворение от хора имаше и в конкурентната верига "Кауфланд", където бяха обявили по същото време намаление на голям асортимент от продукти през нощта. 


Ловът на ниските цени


Освен интереса към сравнително новите за българския пазар вериги, предлагащи стоки с намаления, според търговци има още една причина за стълпотворението на хора в тях точно сега и тя е все още продължаващата криза и изострената ценова чувствителност на клиентите. Затова и консултантите очакват много бързо приспособяване към пазара на вериги като "Лидл" и конкурентната "Пени маркет".


От консултантската компания ИКАП прогнозираха на завършилата преди няколко седмици конференция Retail In Detail, че "Лидл" и "Пени маркет" ще се наредят в топ 10 на най-големите вериги на българския пазар през тази и следващата година. "Обикновено присъствието на дискаунтъри на пазара в дадена страна привлича вниманието върху цената", каза в интервю за "Дневник" Матиас Куек, който е директор "Проучвания" в "Планет ритейл".


По думите му често другите търговци им отговарят също с промоции, но това крие и известни рискове. "От фокусирането върху стойността печелят отново дискаунтърите, а не останалите търговци. Причината е, че тези магазини са най-добри в това да предлагат стоки на ниска цена. Затова конкурентите им трябва да внимават, когато се опитват да привличат клиенти само на базата на това конкурентно предимство", каза тогава Куек.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kh
    kh
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Хайде сега някой да ми обясни с рационални доводи защо Гинка и Въльо живеят в ТРИ-стаен апартамент?!?! Двустаен върши същата работа, а с остатъка от парите ще могат да се живеят мааааалко по-човешки?!?! Ама пусто, нали дъщерята, зетя, сина, снахата, внуците ... имотец да оставят, имане да предадат ...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK