Масимилиано Клапс, директор "Анализи" в Gartner: Правителствата още са недоверчиви към аутсорсинга на бизнес процеси

Масимилиано Клапс, директор "Анализи" в Gartner

© Дневник

Масимилиано Клапс, директор "Анализи" в Gartner




- Публично-частните партньорства са по-подходящи за дългосрочни проекти и договори, отколкото за отделни услуги


- Развитието е към общи стандарти за ефективност



- Публично-частните партньорства са по-подходящи за дългосрочни проекти и договори, отколкото за отделни услуги


- Развитието е към общи стандарти за ефективност




Наистина ли е възможно да се намалят разходите чрез публично-частни партньорства?
- Публично-частните партньорства не се различават съществено от традиционния аутсорсинг по отношение на намаляването на разходите. И в двата случая трябва да се предложат правилни условия, така че и двете страни по договора да са доволни; както и да има добро управление на процеса, така че тези условия да се налагат или променят, ако това е необходимо.


Една от особеностите на публично-частното партньорство е, че частният инвеститор предоставя част или всички ресурси и финансира, като с това поема рискове. Затова е необходимо да се познават критериите, чрез които се измерват рисковете и ползите от партньорството.


Трябва да има политическа подкрепа за частните партньори, ясно дефиниране на законовата рамка. Публично-частните партньорства са по-подходящи за дългосрочни проекти и договори, отколкото за аутсорсване на отделни услуги - например телефонно обслужване.


Как се променя ролята на аутсорсинг индустрията сега, когато правителствата по цял свят се опитват да намаляват държавните разходи?
- Ролята на тази индустрия се променя заради едновременен натиск и на търсенето, и на предлагането от страна на пазара. От страната на търсенето има натиск за повече прозрачност и услуги, които са ефективни и пестят разходи.


От страната на предлагането има натиск в лицето на технологичните иновации, които насочват компаниите към по-индустриализирани услуги. Фундаменталният модел тук са компютърните облаци (cloud computing - широко понятие, включващо работа с информация и софтуер, които са базирани на отдалечени сървъри, бел. ред.).


Индустриализираните услуги занапред ще се характеризират с по-кратък срок на сключените договори, общи стандарти за отчитане на ефективността (вместо индивидуално отчитане за всеки проект), по-стандартизиран каталог от предоставяни услуги и възможности за плащане. Процесът по избиране на тези услуги ще се ускори чрез предоставянето на право на избор на отделните министерства, вместо за това да се грижи една централизирана правителствена институция.


Какъв контрол е необходим върху аутсорсването на бизнес процеси (business process outsourcing -BPO), за да се счита то за надеждно? Каква е практиката по света за аутсорването на публични услуги?
- Аутсорсингът на информационни технологии е един напълно развит пазар в Западна Европа, Северна Америка и Азия. Англосаксонските държави - например Великобритания, САЩ, Австралия и Канада, като цяло имат по-висока степен на развитие, защото имат повече опит в аутсорсването на услуги и управлението на съществуваща IT инфраструктура.


В континентална Европа и други страни аутсорсването се използва по-скоро за внедряване на нови системи, а управлението им идва като следствие. Големите доставчици като IBM, HP, CSC, Accenture, Capgemini, Logica, Fujitsu и други присъстват на англосаксонските пазари.


Аутсорсването на бизнес процеси (business process outsourcing -BPO) e по-слабо популярно сред правителствата. Обикновено тези, които прибягват до него, аутсорсват събирането на такси, приходи, изплащането на заплати и други. Аутсорсването на бизнес процеси не се ползва с толкова голяма подкрепа от правителствата, защото процесът по интегрирането на държавни служители с частния сектор е по-деликатен процес.


Какво печелят правителството и потребителите от аутсорсването на публични услуги?
- Правителството може да спечели, ако се съсредоточи не само върху намаляването на разходи, но и ако използва познанията на частните инвеститори в иновациите и оптимизацията на ИТ процесите. Местните власти във Великобритания са добър пример за публично-частни партньорства с "Бритиш телеком". Британското министерство на отбраната има дългосрочен договор за модернизиране на ИТ инфраструктурата си с HP.


Като лош пример за аутсорсинг мога да посоча договора между Northrop Grumman и Агенцията по информационни технологии на Вирджиния(VITA). Поради неразбирателство и неизясняване на условията и целите на договора агенцията прехвърли на Northrop Grumman управлението на много специфични и фрагментирани процеси и инфраструктура. Компанията обаче не го очакваше. Резултатът беше отлагане по изпълнението на договора и предоговарянето му, което пък доведе до нежелани резултати.


Какви са рисковете, свързани с аутсорсването на публични услуги?
- Обикновено рисковете възникват, когато няма разбиране между правителството и частната компания или когато планирането и осъществяването на процесите се бави. Липсата на гъвкавост също може да се окаже проблем, защото ограничава възможността за промяна на условията в договора, ако това е необходимо.


Риск произлиза и от използването на грешен модел за изчисляване на стойността на услугата. Освен това за държавата винаги има риск, когато прекалено голям брой държавни служители минат под ръководството на частна компания или когато изнася дейността си в чужбина, или когато компанията за аутсорсинг взема прекалено голям дял от приходите.


Губи ли Централна и Източна Европа основното си предимство в аутсорсинга - евтината работна ръка?
- Предполагам този въпрос засяга само аутсорсинга на чуждестранни компании, а не аутсорсинга като цяло. Отговорът е не. Според проучване на Gartner от 2009 г. Чехия, Унгария, Румъния, Полша, Русия, Словакия и Украйна са сред 30-те топ дестинации за аутсорсинг.


Проучването е направено на базата на десет ключови критерия, сред които са езикови познания, държавна подкрепа, качество на труда и наличие на работна ръка, инфраструктура, образователна система, политическа и икономическа среда, защита на личните данни и интелектуалната собственост.


Печелят ли правителствата от "компютърните облаци"? Какъв е потенциалът на тази технология?
- Ползите са намаляване на разходите заради по-малко инвестиции в инфраструктура. Друго предимство е гъвкавостта, която компютърните облаци предоставят при управлението на процесите.


Какви са разходите, свързани с прехвърлянето в "облака"?
- Някои от разходите и рисковете са свързани със сигурността и контрола над данните. Има и геополитически риск - повечето доставчици на такива услуги са в САЩ и това може да означава загуба на работни места в Европа.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Е, доживях! най- накрая да се заговори за клоуд компютинга и за ползата /съответно рисковете/ от него!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  2. 2 Профил на Величка Маринова
    Величка Маринова
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#1] от "dqdomart":
    вижте на този адрес има инфо за европейската стратегия относно "изчисленията в облак"
    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0245:FIN:BG:PDF

    VelMar




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK