Кристиан Долезал, говорител на "Набуко газ пайплайн интернешънъл": Газовата връзка между България и Турция може да не бъде включена в "Набуко"

Кристиан Долезал, говорител на "Набуко газ пайплайн интернешънъл"

© Цветелина Ангелова, Капитал

Кристиан Долезал, говорител на "Набуко газ пайплайн интернешънъл"




Възможно е строителството да започне в края на 2012 г., а газ да потече през 2015 г.


Търсенето на синьо гориво в Европа ще се увеличава


Преговорите за осигуряване на газ за "Набуко" продължават


Половината от капацитета на проекта ще е отворен за трети страни, стига да са политически приемливи



Възможно е строителството да започне в края на 2012 г., а газ да потече през 2015 г.


Търсенето на синьо гориво в Европа ще се увеличава


Преговорите за осигуряване на газ за "Набуко" продължават


Половината от капацитета на проекта ще е отворен за трети страни, стига да са политически приемливи




На какъв етап е проектът за изграждането на газопровода "Набуко"?
- Вече сме в много напреднал етап. В момента се прави оценка на въздействието на околната среда (ОВОС) във всички страни, през които ще минава "Набуко". В България този процес е в най-напреднала фаза. Вече имаше срещи с обществеността в 26 общини, през които ще минава тръбата.
Освен това започнахме преговори с големите финансови институции - Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.


Акционерите в момента разговарят и за подписването на договори за доставката на газ, което е основно условие за развитието на проекта. Освен това се водят и преговори за споразумения за транспортирането на газ по тръбата. Така че тази година имаме голям прогрес. Освен това мина и първата фаза на търга за набирането на фирми, които да изградят газопровода. Имаше много голям интерес. След предварителното отсяване на кандидатите останаха 60 компании.


Европейски или от целия свят?
- От целия свят. Освен това купуваме стомана на международните пазари. "Набуко" е напреднал проект. За това казваме, че след като има подписани договори за доставка на газ, за транспортиране на синьо гориво, както и окончателно решение за финансирането, в края на 2012 г. ще започне и реалното изграждане.


Кога всяка от тези стъпки, които изброихте – одобряването на ОВОС, на финансирането, подписването на договорите, реално ще бъде завършена?
- В момента сме във фазата на подготовка на проекта. Това винаги е етапът, който отнема най-много време. Разработването на мултинационален проект, в който участват пет държави, изисква огромни усилия. Строителството ще върви бързо, но при разработването на проекта трябва повече време и много внимание.


През 2011 г. оценките за въздействието на околната среда трябва да са приети във всички пет държави. Ще отделим обаче колкото време е нужно, за да може да се чуе мнението на всички засегнати и най-вече на собствениците на земите, през които ще минава тръбата.


Кога ще приключат преговорите за финансирането?
- На практика банките вече се съгласиха да участват в проекта и остават уточнения по финансирането. Следващата стъпка е привличането на кредитни агенции и така в края на 2011 г. трябва да бъде осигурено пълното финансиране.


В България ще се прави нова инфраструктура за "Набуко", нали?
- Да. Това ще е напълно нов газопровод. Ще е почти 4000 км. Това е нова инвестиция, което е и едно от предимствата на "Набуко" – ще предложим най-модерните услуги за пренасянето на газ по тръба, която отговаря на последните технически изисквания.


Един от проблемите, които стоят пред та, е дали ще бъдат осигурени достатъчни количества газ, за да запълнят обема на тръбата от 31 млрд. куб. метра. Има ли място за подобни притеснения?
- Чувал съм за този проблем. Той обаче не е реален. Има достатъчно газ в Каспийския регион. Една от държавите, от които може да се доставя, е Азербайджан. Само там залежите от синьо гориво са достатъчни, за да се напълни "Набуко".


А готови ли са да го дадат?
- Туркменистан има потенциала да запълни "Набуко" няколко пъти. Същото е и с Ирак. Важното е да се подпишат договори за транспортиране. Това правят в момента акционерите в проекта. Знаем, че накрая ще има достатъчно газ, който да стига до европейския и турския пазар. Има достатъчно търсене.


Европа е един от най-атрактивните пазари на газ заради стабилността на еврото. От друга страна, източниците на газ – страните от Каспийския регион, имат интерес да разширят клиентите си. Естествено е да продават и на Русия, но ще се съгласят да продават и на други търговци. Това ще направи пазара по-прозрачен, гъвкав и ще е голямо постижение, от което ще спечели не само нашият проект, но и всички следващи.


Другият проблем според експертите е, че ръстът на потреблението на газ в Европа в следващите години ще продължи да се забавя заради икономическата криза и за това няма да има нужда от проект като "Набуко". Основателни ли са подобни твърдения?
- Това е проблем, който за нас не съществува. Търсенето ще се увеличава. Естествено по време на кризата потреблението падна и това наложи коригиране на прогнозите за бъдещото търсене. Те обаче бяха прекалено оптимистични, а сега са по-консервативни.


Това обаче не означава, че не е нужен проект като "Набуко". Именно сега ни трябва нова инфраструктура, която да отговори на търсенето, което ще се появи след 10 години. Ако не инвестираме сега, след години, когато потрябва, просто няма да я има, а построяването й ще е много по-скъпо. Освен това смятаме, че в бъдеще ще има голям растеж на потреблението в Турция.


А и със сигурност природният газ ще остане основно гориво в следващите 50-60 години въпреки увеличаването на дела на възобновяемите енергийни източници.


Какво мислите за развитието на конкурентния на "Набуко" проект "Южен поток", който се развива от Русия? Наскоро беше подписано официално споразумение за изграждането му в България.
- На първо място, аз не съм говорител на други проекти освен на "Набуко". Знам, че "Набуко" е конкурентоспособен проект, знам на какъв етап е и това е, което ме интересува. Ние винаги сме казвали, че нямаме намерение да се обявяваме за антируски проект.


Не това е целта ни. Искаме да създадем изцяло европейски проект заедно с Турция, с нови партньори, който да осигури нови източници на газ. Естествено, че има и други проекти, но това е бизнес и най-конкурентоспособният има най-голям шанс в крайна сметка и това се преценява не от мен, а от потребителите.


"Набуко" ли е най-конкурентоспособният проект?
- Няма да ви изненадам, ако отговоря, че е така. Той за нас е най-конкурентоспособен, но накрая това ще се реши от потребителите.


В предишното си интервю за "Дневник" казахте, че "Набуко" ще е готов преди "Южен поток". Още ли мислите така?
- Това не е състезание. Интересува ни само да създадем добър проект, съобразен със законодателството. Не е състезание и не е нужно да сме първите, преминали финиша. За нас е важно да постигаме поставените цели стъпка по стъпка и проектът да върви. Нямаме информация за движението на другите проекти с изключение на това, което четем в медиите. Конкуренцията е нормална част от бизнеса и така ще бъде и в бъдеще.


Кога трябва да потече първият газ през "Набуко" към Европа?
- Ще започнем строежа в края на 2012 г. и първият газ ще потече в края на 2015 г. или до началото на 2016 г. Но най-важното е да подпишем договорите за доставка, защото няма да има никакъв смисъл да построим тръбата и една година тя да не се ползва, защото не сме осигурили синьо гориво.


Това не е сериозно. За това сега обвързваме строителството с осигуряването на газ. Залежите са там, само трябва да подпишем договорите. Ако първият от тях бъде подписан, ще последват и останалите. Нужно е все пак време за преговори.


Русия настоява целият капацитетът на "Южен поток" да се използва само от акционерите. В същото време пазарът в Европа трябва да е либерализиран. Дали и как ще се отрази на "Набуко" евентуално изключение от правилата за руския проект?
- Нашата цел като европейски проект е да бъдем прозрачни и да дадем възможност на други компании и клиенти да ползват "Набуко" за пренос на газ. 50% от капацитета ще са запазени за акционерите, но останалите ще бъдат напълно свободни за трети страни и за всеки, който иска да транспортира газ по тръбата.


Независимо от страната или компанията?
- Да. Това е записано в споразумението за създаването на проекта. Естествено, трети страни ще се допускат, ако това е политически възможно. Ако говорим например за Иран, засега няма да можем да предложим достъп на страната заради санкциите на ЕС към нея и заради политическото положение. Оттам няма да може да се купува газ.


Търговците обаче, които са си осигурили гориво от другаде, ще могат да преговарят с нас, за да го пренесат през "Набуко". Искаме да засилим конкуренцията и газопроводът да работи при прозрачни правила.


България и Турция решиха газовата връзка между двете страни да бъде построена според техническите изисквания на "Набуко" и впоследствие да стане част от него. Това влиза ли в плановете на консорциума, който изгражда провода?
- Тази инициатива е добра. Ще трябва обаче допълнително да се види дали връзката може да е част от проекта. По принцип много неща са възможни, но сега се фокусираме върху детайлите по инженерната част на проекта. Ще видим как можем и дали можем да интегрираме връзката между двете страни. Все пак това е добра стъпка от страна на България.


Има ли възможност все пак газовата връзка да не бъде включена в проекта?
- Да, това е възможно. Трябва да се прецени дали тя отговаря на техническите изисквания за "Набуко". Аз не мога да говоря за това, тъй като не съм специалист по тази част, но по принцип това е стъпка в правилната посока.


Има ли възможност "Набуко" и "Южен поток" да се обединят в един проект?
- Не, това са спекулации.

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    ...абе, както върви май "НАБУКО" ще е преди потока...

  2. 2 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Малко подвеждащо заглавие.
    По-важния акцент е че разработващите газовите находища искат да имат готова тръба, за да обещаят доставки и да кажат цени, а тия които плащат тръбите искат да имат готиви количества които да могат да пренесат през нея.
    Това е Синдромът Набуко - патовата ситуация на невзетите полит-икономически решения.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  3. 3 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Този пълно ку-ку! Добре, че е говорител, а не готвач, щеше да изтрови акционерите.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  4. 4 Профил на konora
    konora
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Направо се разревах като прочетох интервюто на момченцето с очилата. Искам и аз в Набуко, и аз говорител!

    Че Набуко няма да го бъде, е ясно. Проектът е безсмислен от икономическа гледна точка. Проектиран капацитет от 13 млд. куб метра, при необходимост от 60 млд. куб. м. за Европа?!?!?!

    Това означава, че дори проектът да бъде реализиран, той няма да бъде сериозна алтернатива нито на" Южен поток", нито на "Син поток".

  5. 5 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    Абе вие не разбрахте ли, че в Южен Поток и Набуко няма никаква икономическа обосновка. Само геополитика.

    Така, че и двата проекта още дълги години ще са на ниво - политика - приказваме си, вие ни вервайте.....

    Ако искаш нещо да не бъде свършено, остави на политици да го организират

  6. 6 Профил на Емо Ангелов
    Емо Ангелов
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    kanora не 13 а 31 И кой каза 60 млрд необходимост за Европа?
    Кога? От какви източници?
    Съществуващите тръби за рускии газ в момента имат капацитет над 150 млрд. куб.м газ.
    Син поток е натоварен до около 60%

  7. 7 Профил на bubolino
    bubolino
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Доставките от Азербайджан не се ли контролираха от Русия. Май имаше един договор за изкупуване на азерския и туркменския газ от Газпром. За да бъде независим проекта от Русия, трябва да се договорят доставки идващи от самите държави, а не от посредници.

  8. 8 Профил на Емо Ангелов
    Емо Ангелов
    Рейтинг: 1321 Неутрално


    bubolino
    приятелю, купиха 10-тина млрд. куб.м на безумната цена 350$ за 1000 ... мда беше тъкмо когато петрола стигна 150$, ама после взе че падн@ на 40$
    Газпром инкасира загуба, защото даже на нас продава този газ по-евтино (по формулката)

  9. 9 Профил на Емо Ангелов
    Емо Ангелов
    Рейтинг: 1321 Неутрално


    bubolino
    Иначе си прав да намекваш Русия прави всичко възможно да отдели каспийския газ от Европа. Това беше смисълът и на Син поток - скъпо струващ опит Търция да не развива мрежата си на Изток (от Рая
    Е да, ама турците си развиха мрежата натам и вече имаме пробив - Търция и Гърция получават каспийски газ.

  10. 10 Профил на blader
    blader
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#4] от "konora":

    Ти си вЕрвай на другаря Путин, че няма пак да врътне кранчето посред люта зима!

    They didn't know it was impossible so they did it...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK