"Холдинг Пътища" преговаря за преструктуриране на заемите си

Още компании на Васил Божков се оказаха с финансови проблеми

След като контролираното от Васил Божков дружество "Мостстрой" поиска несъстоятелност преди два месеца, сега се оказва, че и няколко други негови дружества имат проблеми със задълженията и свиване на дейността - "Холдинг Пътища" и "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество", като и двете също се търгуват на борсата.


От консолидирания отчет на пътния холдинг, който е един от строителите на магистрала "Тракия", става ясно, че той е започнал преговори с банки и лизингови компании за преструктуриране на дълговете си. Дружеството има общ кредит с "Мостстрой" за 25 млн. евро от Уникредит Булбанк. Обезпеченията по него са вземания по договори за ремонт и изграждане на пътища.


Отделно "Холдинг Пътища" има издадени банкови гаранции за близо 54 млн. лв. от Първа инвестиционна банка (ПИБ). За обезпечение на инвестиционен кредит от банката е заложено дружеството "Пътстройинженеринг". От ръководството посочват, че са в преговори с ПИБ, Уникредит Булбанк и лизингови компании за преструктуриране на задълженията им. До редакционното приключване на броя от "Холдинг Пътища" не дадоха коментар по казуса.




Според отчета задълженията със срок над една година към банки и небанкови институции са на обща стойност 70 млн. лв. Краткосрочните кредити, които трябва да се платят до година, са 58 млн. Отделно компанията дължи 93.4 млн. лв. към доставчици и клиенти, с 28% ръст за година. Отчетът обаче показва, че показателят за бърза ликвидност на "Холдинг Пътища" е нормален – близо 1. За разлика от него "Мостстрой" има 0.63 коефициент на бърза ликвидност.


Отчетът като цяло показва свиване на дейността на "Холдинг Пътища" през деветмесечието. Той е намалил продажбите и разходите си за дейността, в резултат и загубата му се е свила (виж таблицата). Продажбите на групата са намалели с 22% до 57.2 млн. лв. Минимален обаче е спадът в приходите от строителство, което е основната й дейност. Те се понижават с 3.3% до малко над 47 млн. лв.


В доклада за дейността няма информация дали продажбата на контрола във "Видапътстрой", "Пътностроителна техника" и "Пътинженеринг М" е повлияла на финансовия резултат и как ще повлияе в бъдеще. Контролните дялове в трите компании бяха продадени на кипърски офшорни фирми през септември.


"Железопътна инфраструктура - холдингово дружество" влошава значително оперативните си резултати и показателите си за ликвидност и задлъжнялост. Към края на септември жп холдингът е натрупал над 100 млн. лв. текущи задължения, които трябва да погаси в срок от една година. Те са основно към кредитни институции - 78.5 млн. лв., най-вече към ОББ, която е отпуснала на компанията кредити за общо 65 млн. лв.


На фона на тези огромни дългове текущите му активи са под 17 млн. лв. и дори намаляват с 4% спрямо септември 2009 г. Приходите от основна дейност нарастват с четвърт, но този подем е изцяло заличен от повишените с 40 на сто оперативни разходи, най-вече тези за външни услуги - над 14 млн. лв. при 4.7 млн. лв. година по-рано.


"Всеки може да си направи изводите сам. Негативната тенденция се задълбочава и очаквам новини през следващите месеци", коментира Владислав Панев, председател на съвета на директорите на управляващото дружество "Статус капитал".


"Железопътна инфраструктура" на практика изпитва дефицит на ликвидни средства - запасите, вземанията и паричните й наличности не са достатъчни, за да покрият текущите й задължения към кредиторите.


Считаният за най-важен в кризата ликвиден показател - този за абсолютна ликвидност, е нула, след като паричните наличности на компанията са за едва около 0.4 млн. лв., докато само паричните й задължения към банките в едногодишен срок са за 76 млн. лв. Задлъжнялостта на компанията също се задълбочава - за година показателите за нея скачат от 1.82 на 2.07.


Огромна загуба и силен спад на приходите има "Мостстрой" - за деветмесечието компанията е натрупала 11.8 млн. лв. отрицателен резултат, над три пъти повече, отколкото по същото време на миналата година. След като поиска несъстоятелност заради проблеми с дълговете, холдингът вече има временен синдик – Иво Велчевски. В процедура по несъстоятелност са вече две от основните му дружества - "Мострой - София" и "Мостстрой - Велико Търново".


За разлика от другите две компании обаче "Мостстрой" е успял да намали задълженията си - текущите са паднали с 15%. По-голямата част са задължения към доставчици и по заеми от банки и други финансови институции.


Резултати към IX.2010 г.и промяна за година (в млн. лв.)   
Показател"Холдинг Пътища""Мостстрой""ЖП инфраструктура-ХД"
Загуба5,52 / -27,6%11,815 / 228%7,4 / 68%
Приходи64,88 / -16%4 / -52%21,57 / 24%
Разходи70,4 / -17%15,8 / 32%28,9 / 33%
Общи активи291,24 / 0,75%31,17 / -36%167 / -4,4%
Краткосрочни дългове190,6 / 5%34,3 / -15%100,6 / -0,4%
Дългосрочни дългове75,57 / -1%6,73 / -1,6%1,445 / -9,7%
Източник: Отчетите на компаниите   

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK