БНБ посъветва банките да са по-внимателни в обслужването на клиенти

Строгата регулаторна база е в основата на стабилността на системата според банкерите

Иван Искров

© Дневник

Иван Искров




"Независимо от усложнената ситуация банковият сектор продължи да бъде фактор на предсказуемост и стабилност в икономиката."
Иван Искров, управител на БНБ

Банките в България могат да изиграят голяма роля за нагласите на клиентите си, ако "оптимизират бизнес практиките, свързани с обслужването им". Това заяви управителят на Българска народна банка (БНБ) Иван Искров пред банкери по случай празника на общността в понеделник.


Така според него много проблеми ще могат да бъдат разрешени на място в клоновете или отделите, без да стигат до централните управления и изпълнителните директори на институциите. Освен всичко друго кризата предизвика негативни обществени настроения и към банките в България, затова е важно да сме максимално коректни към клиентите си, каза Искров.




По думите му, въпреки че "не е честно банките у нас да бъдат поставяни до онези, в които все още се наливат пари на данъкоплатците", банкерите трябва да внимават с тези нагласи. "Проблемът не е еднозначен, защото при голяма част от гражданите се наблюдава дефицит на финансова грамотност, а други не проявяват достатъчно отговорност в управлението на парите си", допълни управителят на БНБ.


Затова и е добре да се оптимизира обслужването на клиентите. През тази година бяха приети промени в два от основните закони в сектора с цел повече прозрачност и информираност и утвърждаване правата на ползващите банкови услуги.


По повод на постъпили в БНБ жалби от граждани за отказ от банките да обменят повредени банкноти, Искров допълни, че очаква всички банки да прилага напълно съответните изисквания на регулатора. Точно консервативната регулаторна база на банките у нас посочиха и Искров, и председателят на управителния съвет на Асоциацията на българските банки (АББ) Виолина Маринова като основен фактор за стабилността на системата.


"Независимо от усложнената ситуация, банковият сектор продължи да бъде фактор на предсказуемост и стабилност в икономиката", каза Искров и посочи, че дори и да продължават да растат, "необслужваните кредити като че ли вече показват някакво забавяне".


"На практика нашата банкова система продължава да бъде най-високо капитализираната със среден коефициент на капиталова адекватност 17.8% и една много висока степен на ликвидност – около 22%. Кризата не можа да отклони нито централната банка, нито търговските банки в България, от стратегическите им задачи", допълни той.


По думите на Маринова въпреки доброто представяне до момента банките не работят изолирано. Като пример за важността на консервативната регулаторна база у нас тя посочи, че дори предложените промени в глобалните регулации Базел II не са толкова строги, колкото прилаганите в момента от БНБ. Приетите през октомври тази година изменения на три от наредбите на регулатора ще създадат условия за по-добро управление на риска в отделните банки.


"И през следващата година ще продължим с постепенното въвеждане на всички нови изисквания и препоръки на европейското законодателство и Комитета на европейските банкови надзорници, като отчитаме най-добрите практики, каза още Искров. Не се съмнявам, че и догодина ще посрещнем успешно новите предизвикателства."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK