Българските и румънските компании ползват най-малко интернет в Европа

Онлайн търговията все още е тема табу за бизнеса


2% от продажбите на българските фирми стават онлайн - при 14% за ЕС


37% от българските дружества имат собствена страница в интернет - два пъти под средното за ЕС

България продължава да е на едно от последните места по достъп на компаниите до интернет. Според статистиката на Евростат 85% от българските дружества използват интернет, като само в Румъния показателят е по-нисък. Данните показват още, че само 2% от продажбите на българските компании стават онлайн - в пъти под средното за Европейския съюз (ЕС).


В повечето европейски държави процентът на предприятията, които имат интернет, е над 90%, а средното за ЕС е 94 на сто. Към началото на тази година Финландия е единствената страна в Европа, където интернет е достъпен за 100% от бизнеса. България се нарежда на дъното в класацията заедно с още няколко страни от Балканския регион - освен Румъния това са Гърция и Кипър.




Според статистиката броят на българските компании, които използват мобилен интернет, е само 9% от всички фирми, или три пъти под средния за ЕС. От мобилен интернет се възползват предимно големите компании, докато малките и средните предприятия подхождат по-предпазливо към услугата.


Според статистиката българските дружества все още използват сравнително слабо възможностите на интернет за реклама и продажби. Само 2% от оборота на българските компании за 2009 г. е генериран чрез интернет продажби, докато средното за ЕС е 14%. Едва 37% от българските дружества си имат собствена страница в интернет - два пъти под средното за ЕС.


До голяма степен това може да се обясни с факта, че онлайн пазаруването все още е слабо популярно сред българите. От "Евромонитор" отчитат, че само 3% от българите пазаруват през мрежата. Онлайн пазарът се оценява от "Евромонитор" на едва 24 млн. евро - нищожен дял от цялата търговия на дребно, оценявана на милиарди левове.


Според експертите българите все още гледат с недоверие на интернет търговците, въпреки че статистиката отчита малък ръст в онлайн пазаруването спрямо 2009 г. Друг проблем се очертава и заради слабото разпространение на интернет в България. По данни на Евростат достъпът на българите до широколентов интернет расте, но страната ни продължава да е на последно място в ЕС, като само 13% от домакинствата имат бърз интернет.


По данни на транспортното министерство в България има над 400 хил. потребители, живеещи предимно в слабо населени и труднодостъпни райони, които нямат никакъв достъп до интернет. За сметка на това там, където им интернет, качеството на връзката е от най-добрите в Европа.


Предпочитаната технология в страната продължава да е LAN, докато в Европа все още се разчита предимно на ADSL. Едновременно с това в България все повече се налага и интернет достъпът чрез оптично влакно, което гарантира още по-високи скорости на връзката.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Обяснението е просто - у нас под "бизнес" се разбира "далавера". А в Интернет остават все пак някакви следи.
    Освен това с бизнес (разбирай далавери) и се занимава кьораво и сакато. А нормалните дребни бизнесмени непрекъснато биват рекетирани и така изтласквани от пазара. Защото или не могат или не искат да си плащат.
    Каквато държавата, такъв и бизнеса.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK