Пазарът на горива - пред пречистване или монополизиране?

Нов закон ще се опита да отсее нелегалните търговци на нефтопродукти

Пазарът на горива - пред пречистване или монополизиране?

© Дневник



Елиминиране на сивия сегмент в търговията с горива и въвеждане на правила и стандарти - така се рекламира първият съвместен опит на бизнес и правителство да сложи ред в един от най-големите сектори в икономиката.


През следващите месеци група от експерти на големите компании за търговия с нефтопродукти, Министерството на икономиката и енергетиката и други държавни институции ще се опитат да проектират закон, който да задължи всички по веригата на доставките на горива и най-вече вносителите и дистрибуторите да минат на лицензионен режим.


"Идеята ни е да предложим лицензиране по цялата верига на доставките на горива - от рафинерията, през търговията на едро до дистрибуцията на дребно", обясни Андрей Делчев, председател на петролната и газовата асоциация (БПГА), обединяваща големите вериги бензиностанции в бранша.




Официалната цел на закона е да елиминира нелегалните търговци в този сектор. Въвеждането на условия за навлизане и за опериране обаче в същността си са ограничения за пазара и неминуемо пораждат въпроса  не е ли това всъщност опит на големите търговци да изтласкат дребните.


По-високи бариери за опериране и регулатор


Всичко все още е в изключително начална фаза, крайни срокове няма, все още не са разписани и конкретни текстове от бъдещия закон. Сред обсъжданите идеи са да се въведат изисквания за минимален капитал и оборот, както и спазване на определени стандарти и технически изисквания - по същество бариери за влизане и опериране на пазара.


Погазване на закона ще коства на нарушителя отнемане на лиценза и затваряне на обектите му например, ако е търговец на дребно. Целта на промените е да бъдат ударени нелегалните търговци, които не плащат акцизи и ДДС, и така не само нанасят щети за милиони левове годишно на държавния бюджет, но и конкурират нелоялно останалите търговци.


Грижата за съблюдаването на закона най-вероятно ще поеме икономическото министерство или специализирано звено в него, макар да има и идея функциите да поеме Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и Агенция "Митници". 


Инициативата за законопроекта идва, след като се въведе задължението всички бензиностанции да свържат касовите си апарати в единна електронна система с Националната агенция за приходите (НАП).


Мярката, за която големите търговци в бранша настояват от десетки години и която е заложена в Наредба №18 за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти, влиза в сила от 10 януари следващата година. Всички обекти, които не я спазват, по дефиниция трябва да бъдат затворени. Всичко това показва, че пазарът ще претърпи някакви промени. Какви точно?


"Бяхме борци, вече сме бизнесмени"


Популярният от 90-те години рефрен в охранителната дейност, хазарта и застраховането, които чрез лицензиране, надзор или друга форма бяха поставени под контрол, постепенно се наложи и в бизнеса с нефтопродукти, и то без намесата на държавата, чрез чисто пазарни методи. Секторът на горивата в България отбеляза сериозен прогрес през последните десет години в посока по-пълно легализиране на пазара.


Промените се почувстваха от страна и на предлагането, и на търсенето. Големи чужди вериги бензиностанции навлязоха и инвестираха масирано в своите обекти за продажби на дребно, повечето от които в момента са модерни търговски комплекси, предлагащи разнообразни стоки и услуги. С промоции, реклама и редица предимства за клиентите те промениха навиците на българските шофьори, все по-малко от които се осмеляват да спират на анонимни малки бензиностанции.


Конкуренцията се ожесточи до степен, че за да са рентабилни предприемачите или трябва да имат съществен пазарен дял, тоест да държат голяма верига, или да привличат с дъмпингови цени чрез избягване на плащането на косвени данъци. В резултат малките в сектора започнаха да разпродават обекти и да прекратяват дейността си или да се присъединяват към големите под една или друга форма.


В момента големите компании "Лукойл", "Петрол", "Шел", ОМВ, "Еко" и "Ромпетрол" държат 75% от общите продажби на пазара, докато преди 3-4 години делът им беше около 50 на сто, според неофициалната статистика. Въпреки това като брой бензиностанции дребните все още доминират на пазара (виж графиката).


Очаквания


Според последните изчисления на петролната асоциация сивият сектор е около 25-30% от вътрешния пазар и причинява загуби за републиканския бюджет за над 350 млн. лв. годишно. Надеждите са с въвеждането на лицензионния режим да се разбият поне част от схемите за източване на бюджета чрез неплащане на косвени данъци. "Фирмите еднодневки, които в момента печелят от неплащане на данъци и от фиктивен износ, ще изчезнат", вярва Андрей Делчев.


Този тип фирми фантоми не са регистрирани по ДДС, внасят горива с десетки цистерни и скоро след това изчезват от правния мир. При режим на отложено плащане на ДДС косвеният данък така и никога не влиза в бюджета на държавата. Експертите от асоциацията отбелязват, че в базата данни на агенцията за военновременни запаси и митниците има огромно количество фирми - вносители на горива, повечето от които абсолютно неизвестни и просъществували за кратко.


Друг от преките ефекти, които архитектите на промените в нормативната уредба очакват, е "гаражните" и малките ведомствени бензиноколонки на територията на предприятия и складове от времето на социализма и цистерните бензиностанции - т.нар. чайници, да останат окончателно в историята. "Има дори бензиностанции-камиони, които зареждат румънски, турски и български тираджии", дава за пример Иван Костадинов, търговски директор на "Петрол".


Според данните на големите вериги продавачите на част от тези обекти не издават фактура, съответно не се начисляват и данъци, а клиентът печели от по-ниската цена на горивото (10 до 40 стотинки), която се постига именно чрез неплащане на дължимото към държавата.


Най-голяма печалба по контрабандната верига се получава във варианта, в който горива с по-високо октаново число се вкарват в страната като по-леки нефтопродукти (мазут, корабно гориво и нефтопродукти с високо съдържание на сяра), спестяват се мита (ако е от страна извън ЕС) и акцизи, след това се продават в някоя бензиностанция, без да се издават фактури и да се начисляват косвени данъци, и накрая даже се прави фиктивен износ, за да се изтегли ДДС за стока, която по документи е напуснала страната.


Въпросителни


От петролната асоциация нееднократно са посочвали, че значителна част от контрабандата в България се осъществява от дребни редици. "Сред малките има такива, които са напълно легални, но и такива, които не спазват правилата", посочва Иван Костадинов. По негови изчисления поне 500 от общо 1500-те обекта на малки търговци на територията на цялата страна търгуват нелегално.


Не всички участници на пазара обаче виждат предимства от задаващите се новости в регулаторната рамка. Някои дребни търговци смятат, че това се прави в техен ущърб и предупреждават, че промените в законодателството са само в изгода на големите, които сега предлагат отстъпки, за да смажат малките, а на по-късен етап отново ще вдигнат цените за потребителите.


"Имам малка бензиностанция, която работи на светло и с качествени горива. За да привличаме клиенти, работим с по-ниски цени, които поддържаме с минимални разходи. Имаме печалба на "ръба" и понякога обмисляме дали да не затворим. Това е удар върху дребния бизнес, защото разходите стават по-големи от приходите. Големите далавери ги правят големите играчи", споделя един от тях във форума на "Дневник", като предпочита да остане анонимен под наименованието бензинджия.


"Не смятаме да поставяме неизпълними условия. Нито ние, нито държавата би допуснала отсяване и монополизиране на пазара чрез този закон", контрира шефът на петролната асоциация Андрей Делчев. Неясно остава обаче защо е необходимо да се пише специален закон, след като възможността за данъчни далавери би трябвало да се прекрати с наредбата за касовите апарати.


Единственият по-голям играч, който през последните години стигна до съда, беше "Инса ойл" на бившия финансов директор в "Мултигруп" Георги Самуилов. Компанията беше обвинена в укриването на данъци за десетки милиони левове, но получи оправдателна присъда. Самуилов дълго време беше във война заради това с директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов, още откакто Танов ръководеше Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП).



Мнения


Андрей Делчев, председател на петролната и газовата асоциация (БПГА)
Идеята ни е да предложим лицензиране по цялата верига на доставките на горива - от рафинерията през търговията на едро до дистрибуцията на дребно. Не смятаме да поставяме неизпълними условия, особено за продажбите на дребно. Нито ние, нито държавата би допуснала отсяване и монополизиране на пазара чрез този закон.


Допускам, че в търговията на дребно нещата ще бъдат поставени на ниво, което всеки, който желае да развива дейност, да го прескочи. Фирмите еднодневки, които в момента печелят от неплащане на данъци и от фиктивен износ, ще изчезнат. По-важен е контролът след това и страхът, че ако не спазваш правилата, лицензът ти може да бъде отнет. Регулатор се предвижда да бъде отрасловото министерство или енергийният регулатор. Има и идея това да е Агенция "Митници", която най-добре познава петролния бизнес, но това е решение на държавата. Това ще бъде и органът, който ще отнема лицензи.


Иван Костадинов, директор "Търговия и маркетинг" на "Петрол"
Една немалка част от бензиностанциите - поне 500 в цялата страна, не би трябвало да вземат лиценз. По един или друг начин някои са се сдобили с разрешителни и си работят и сега, но трудно могат да бъдат контролирани. Да не говорим, че има бензиностанции, които продават червени горива или са под формата на камион и продават на тирове, които преминават през страната.


Надявам се, че с приемането и спазването на закона тази практика ще бъде преустановена. Процесът на лицензиране и въвеждането на онлайн връзка с данъчните за отчитането на продажбите е допълнителен и немалък разход за нас, веригите, и затова трябва да има контрол за спазването на правилата. В идеалния вариант, ако изчезнат тези, които работят незаконно, техният дял ще се преразпредели равномерно върху всички останали играчи на пазара.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK