Държавата налива до 600 млн. лв. за стабилизиране на железниците

Синдикатите заплашват със стачка "до дупка" заради планирани съкращения

Държавата налива до 600 млн. лв. за стабилизиране на железниците

© Дневник



До 600 млн. лв. ще бъдат налети в двете държавни железопътни компании - превозвачът холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) и инфраструктурното дружество Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Това ще стане със заем от Световната банка. Меморандумът за него беше подписан вчера в Министерския съвет.


Парите няма да се използват за инвестиции, а основно за покриване на стари заеми - най-вече към германската Kfw и Българската банка за развитие. По-голямата част от сумата - до 460 млн. лв., ще е за БДЖ. Обявената цел на заема е да стабилизира дружеството, което в момента на практика е в неплатежоспособност. НКЖИ ще получи до 140 млн. лв. от кредита за инвестиции в нови машини и системи за управление на движението.


Конкретните размери на кредитите, лихвите по тях и периода на изплащане ще станат ясни с подписването на заемно споразумение със Световната банка. Според зам.-министъра на финансите Боряна Пенчева това няма да стане преди май догодина.




Заемът е държавен, а парите ще бъдат отпуснати целево на двете дружества. За това правителството трябва да получи разрешение от Европейската комисия за оказване на държавна помощ на компаниите.


"С меморандума правителството се задължава да има финансово стабилен железопътен сектор и да се спазва строга фискална дисциплина", каза министърът на транспорта Александър Цветков. Плановете на двете дружества са да свият разходите основно чрез съкращаване на персонал. От компаниите твърдят, че общо 27 700-те железничари ще бъдат намалени с около 7700, но успокояват, че масови съкращения няма да има. Цветков вчера не коментира с колко ще се свие персоналът.


"Не говорим за съкращаване на хора, а за оптимизация, която включва освобождаване на хора в пенсионна възраст, както и възлагане на външни изпълнители на определени дейности, като например почистването на вагоните", каза той. Министърът припомни, че през последните години загубите на железниците (БДЖ - бел. ред.) са 218 млн. лв., отделно 572 млн. лева са задълженията към банките и още 171 млн. лева към доставчици.


"Годният железопътен парк и почивните станции на БДЖ са ипотекирани. Този меморандум е надеждата за стабилизиране на нашите железници и превръщането им в европейски транспорт", каза Цветков и добави, че до 2013 г. двете държавни дружества трябва да излязат на печалба.


Синдикатите обаче заплашват с безсрочна стачка "до дупка" след Нова година заради споразумението със Световната банка. Според тях в меморандума е записано 30% намаляване на разходите за заплати, което означава, че трябва да бъдат освободени над 8 хил. души. Цветков и Дянков отказаха да коментира намеренията на синдикатите. Текстът на меморандума не беше огласен.


От ръководството на БДЖ обясниха, че не знаят какво точно пише в него, тъй като се подписва от правителството. Според председателя на съвета на директорите на компанията Владимир Владимиров в предварителните текстове на документа, които е виждал, нямало записани каквито и да било числа за намаляване на персонала, а само ангажимент да се повиши производителността на човек, локомотив и вагон, но точните мерки още се уточняват.



За какво ще отидат парите


- БДЖ ще използва 460-те млн. лв. заем за рефинансиране на стари задължения, но не и за инвестиции.
- НКЖИ получава инвестиционен заем от 140 млн. лв., които ще се използват за купуването на нови машини за ремонт на релсите, модернизиране на сигнализацията и управлението на движението и за увеличаване на скоростта на движение по релсите.
- Срещу заема дружествата трябва да увеличат производителността си. Това ще стане основно чрез съкращения на персонал и продажба на активи.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на roni.1965
    roni.1965
    Рейтинг: 217 Любопитно

    "...Този меморандум е надеждата за ... нашите железници", казал Цветков. ??

    И каква е надеждата министре? За Орландовци? Че вече цели 20 години СБ, барабар с всички крадливи партийни величия и номенклатурните им Генерални директори, обърнаха стрелките за коловоза водещ за там!

    За какво бе госин министре на ДП"НКЖИ" й трябват от СБ 140 млн.? Че и да плаща лихви по тях? Да си ги вземе от БДЖ, те и без това им дължат толкова.

    Защо бе госин министре, ДП"НКЖИ" не изпълнява закона по отношение ровнопоставеността между различните превозвачи в България, а те са вече шест. Защо ДП"НКЖИ" отказва да осъществи превози на който и да е от петте(частни) превозвача, ако имат забавено плащане, а на БДЖ не отказват? И то в милиони, и то от много години?

    Защото, ако заплатите в ДП"НКЖИ" се отделят единствено от бюджета, както би трябвало да бъде по европейските правила и ДП"НКЖИ" им спре товарния график то до сега да са фалирали, товарите преминали към частните превозвачи, а ДП"НКЖИ" нямаще да реализира загуби поради неплатени сметки.

    Госин министре, и Вашето правителство е с грешно подготвен маршрут по отношение железопътния транспорт. Катастрофата престои. Колкото по-бързо фалирате товарните превози, толкова последиците ще са по-малки.

  2. 2 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 725 Весело

    Завидяха на бонусите на АПИ и искат и те ли да си раздадат?

  3. 3 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 523 Неутрално

    "До 2013 год ще излязат на печалба"????? Тоя верва ли си. Смешник...Наливат пари в каца без дъно, но не се зане къде тече...

  4. 4 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Обигран човек. Идва от "Пътни такси и разрешителни"

  5. 5 Профил на naturisten
    naturisten
    Рейтинг: 583 Неутрално

    ЕТО заради това, Костов навремето продаде "Балкан" - защото беше една КАЦА БЕЗ ДЪНО, от която се облажваха партийни другари с държавни пари.

    Какъвто им беше социализЪма, такъв им е и капитализЪма! ЗАБРАНА за движение на товарни камиони и ТИРОВЕ през почивните дни!!!
  6. 6 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Явно стачки в железниците няма да има - прехвърлиха дълга да им го плащаме ние - данъкоплатците а те до изборите са се уредили.
    Машала Бойко. Машала Цветков.
    На избралите ги честито!
    И следващия път пак така да гласувате!

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  7. 7 Профил на C est la vie
    C est la vie
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Надявам се, Брюксел да не разреши държавната помощ. Ползата от досегашните помощи и заеми е никаква. Просто още пари ще отлетят към частни джобове. Щом мениджърския екип не се справя, се сменя! БДЖ е монополист и изнемогва. Смешно е. Хората досега не са почувствали някакво подобрение на услугите на БДЖ. Влакове се блъскат, хора изгарят живи...Конкуренцията определя кой се справя добре. Трябва да се допуснат частни превозвачи. Лошото е че ЖП инфраструктурата е отчайващо зле. Нищо модерно няма в това да се движиш във влак с 60км/ч. На Запад влаковете прехвърчат с по 250км/ч. Иначе представяте ли си един нискотарифен жп превозвач до какво може да доведе? Високоскоростна железница обслужвана от нискотарифен превозвач е конкурент на въздушните превози, а рейсовете въобще няма да се класират.

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  8. 8 Профил на bloger
    bloger
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Блогът за Железници - Мнения на клиенти, анализи, коментари
    http://rail.blog.bg/drugi/2010/10/26/internet-vyv-vlaka-ot-liatoto-da-no-niakoe-sledvashto.625560

  9. 9 Профил на _dan_
    _dan_
    Рейтинг: 553 Неутрално

    " ... възлагане на външни изпълнители на определени дейности, като например почистването на вагоните ... " и си мисли, че това ще излезне по-евтино от сега ???? Тоя вярва ли си???

  10. 10 Профил на edin slep
    edin slep
    Рейтинг: 597 Неутрално

    Е, не ... Вместо да закрият лапането ще продължи. Служителите щели да протестират "до дупка". Абе мамини златни - ако аз или някой служител в частна фирма краде от работодателя си ще го уволнят и съдят. Веднъж за 3 години се качих на влак и кондукторите ме гледаха странно, защото имах билет, а хората ми казаха, че само балъци си купуват билети - дай рушвет и пътуваш на половин цена - ми рекоха. Пък един полицай ми каза - ами напуснах БДЖ, защото ме прехвърлиха от дизелов на електрически локомотив, а тока в кофи не се носи ...
    Ето, междуселищните автобуси се обслужват от частни фирми, по натоварените трасета пътуват нови, модерни, удобни автобуси. Общинския градски транспорт ме вози по линия 120 в Икарус произведен в средата на 80-те.

    preklara rara
  11. 11 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 531 Любопитно

    Абе, кой ще ги плаща тия 600 милиона?
    Не ги ли е срам тия бе?

    На телефона за жалби никой не вдига ...
    Никой не купува билети. Нафтата с кофи ...
    ЯВНО ВСИЧКИ СЛУЖИТЕЛИ КРАДАТ.
    Отгоре до долу.

    На всички ни е ясно, че
    БДЖ НИКОГА НЯМА ДА ИЗЛЕЗНЕ НА ПЕЧАЛБА.

    ОСТАВКА НА МИНИСТЪРА. ВЕДНАГА!

  12. 12 Профил на iron_cross88
    iron_cross88
    Рейтинг: Неутрално

    До коментар [#7] от "ЗА Революция":

    Човече, подкрепям от сърце и душа, но как ще стане? Илюзия е, че ЖП превоза може да бъде печеливш с ниски цени, доказано е в по-бели държави от нашата. Освен това, тия високоскоростни влакове се плащат с пари, не с дупе, като във вица за безпаричните македонски комити. А тия високоскоростните нали се сещаш, че не се движат по такива релси? А като купиш високоскоростни и смениш релсите, не можеш да оставиш гарите в сегашното им състояние, щото става малко като на скъп костюм да обуеш гуменки. Дотук получи ли представа какви инвестиции са необходими?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK