Строителният контрол катастрофира в незаконните вили на язовир "Искър"

Дори постройките във вододайната зона не можело да бъдат съборени

Милка Гечева

© Дневник

Милка Гечева



Три четвърти от незаконните строежи край язовир "Искър" са узаконени или са сменили собствениците си и затова няма да бъдат премахнати. Това става ясно от отговор на Дирекция "Национален строителен контрол" (ДНСК) на въпроси на "Дневник" защо построените без разрешение вили, установени през 2007 г., изведнъж намаляха в пъти.


В понеделник строителният контрол премахна първите 26 незаконни постройки край "Искър". Повечето обаче бяха огради и бунгала, а масивни вили във вододайната зона остават непокътнати.


След проверките от преди три години са започнали процедури за събаряне на 150 постройки край язовира. Близо 60 от тях обаче са прекратени почти веднага, тъй като собствениците са представили документи за законността на строежите - удостоверения за търпимост (издават се за незаконни сгради, направени преди 2003 г., и важат, докато бъдат узаконени), актове за узаконяване, разрешения за строеж, обяснява ДНСК.




"Нямаме право да премахваме строежи, които са със строителни книжа, имат актове за узаконяване, разрешения за строеж или удостоверения за търпимост", каза и шефът на дирекцията Милка Гечева пред "Нова телевизия" вчера.


След като първите здания са отпаднали от списъка за събаряне след 2007 г., в него са останали 97 обекта. Заповедите за премахване на една трета от тях обаче междувременно са били отменени от съда или от строителния контрол след представяне на документи за узаконяване. "От нашата проверка се установява, че актовете за узаконяване и разрешенията за строеж са от 60-те, 70-те, 80-те, 90-те години, т.е. издаването на строителни книжа не е станало изведнъж", каза Гечева.


Списъкът с постройките за събаряне намалява с още 12, тъй като собствениците им междувременно са се сменили и процедурите трябва да започнат отначало. Такъв е случаят с къща на брега на язовира с висока подпорна стена и кей за яхти. Тя беше в списъка за събаряне, но в последния момент премахването й беше спряно. Имотът е на Велизар Величков, собственик на фирмата за строителни смеси "Центрум строй".


От ДНСК обясниха, че "в хода на административното производство е установено различие в собствеността, във връзка с което на 29.11.2010 г. издадените заповеди за премахване на строежи в този имот са връчени на новия собственик". От строителния контрол обясниха, че при проверките през 2007 г. не е имало данни кой е притежавал къщата. "В тази връзка за момента премахването е отложено, но не е отменено", пише в отговора на ДНСК.


Три години след първите актовете за събаряне край язовира все още се точат дела за девет от постройките и заради това те не могат да бъдат премахнати. Така в списъка на ДНСК към днешна дата остават едва 40 незаконни строежа - 26 от тях бяха съборени в понеделник, 9 са премахнати от собствениците им, а за още 5 в момента се търси фирма да ги бутне.


"Относно предстоящото принудително изпълнение на заповеди за премахване на незаконни строежи не трябва да се очаква, че предмет на тези действия са голяма част от вилните сгради. Предстои да бъдат изпълнени влезлите в сила заповеди за строежи, представляващи предимно бунгала, едноетажни сгради и огради", предупредиха от ДНСК.


В параграф 22 попадат повечето строежи във вододайната зона на язовира. По закон в нея е абсолютно забранено да се строи. Въпреки това ДНСК не може да премахне вилите, които имат строителни книжа или са узаконени от общината.


"Как са се оказали строежи със строителни книжа в тази зона на язовира, как се оказва, че са върнати земи там, ДНСК няма как да е компетентен орган, който може да изследва този проблем", каза Гечева и прехвърли към общината и съда. В понеделник от Столичната община обещаха да дадат обяснение как се разрешават строежи на забранени за това места, но после отложиха брифинга за следващата седмица.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK