Христо Грозев, управител на "БГ принтмедиа": Ще правим синергии с други медии, но не планираме други покупки в близко бъдеще

Христо Грозев

© Дневник

Христо Грозев




Купихме един динозавър, трябва да го превърнем в тигър



Купихме един динозавър, трябва да го превърнем в тигър




Какво ви прави добро и лошо впечатление в българската медийна среда?
- Харесва ми количеството медии като абсолютно изражение – много телевизии и радиа, което е сред най-разнообразното предлагане в Европа. За вестникарския пазар мисля, че е страната с най-много заглавия на глава от населението - наскоро четох тази статистика - но като тираж на глава от населението сме все още на ниско равнище в сравнение с Европа.


Едни от най-високите са Холандия и Финландия, като в тези страни няма регистриран спад в тиражите. Основен минус тук е възможността за концентрация в собствеността на медиите поради неефективната регулация на прозрачността на капиталите.


Трябват ли законодателни промени в тази насока?
- Това е чудесно, но не съм сигурен, че е достатъчно. Много лесно може да се скрие реалният собственик зад друго физическо лице. Надявам се освен законодателни промени да има разследвания, както в Холандия. Там се правят внезапни и периодични проверки на свързаности между различни медийни предприятия.


Изследва се не само реалното притежаване на акции, а и всякакви заеми и договори. Това изисква повече от приемане на един закон, който да обявява физическите лица, а прилагането му реално съответно с разследващи функции на регулаторите.


При обявяването на сделката казахте, че целта е съществуващите брандове да мигрират в интернет. Как си го представяте?
- Това са два въпроса – как ще мигрира пресата към интернет и как ние ще наваксваме това, което е пропуснато. Нямам отговор, имам много идеи. Засега никой няма рецептата как ще се извърши конверсията, тъй като един от проблемите е не толкова с миграцията, а с промените в ползването на информация от новото поколение.


Така че, преди да предвидим как ще ползва това поколение информация, ще е трудно да напишем рецептата. Възможно е това поколение, което сега разчита на препратки от социални мрежи към новини, никога да не развие рутината в положителния смисъл на търсене на пакетно представяне за всички новини за деня.


А как ще мигрират всички наши издания – те вече са. Освен това е приятно, че имат огромен брой уникални посетили - над 1 млн. седмично. При подобряване на качеството и добавяне на интерактивност ще има достатъчно хора, които ще бъдат привличани с това, което означава, че превръщането им в ежедневни юзъри ще бъде по-евтино и няма да има нужда да рекламираме нови сайтове. Нашият краткосрочен проект е да различим съдържанието в печата от интернет.


Как точно ще бъде засилена журналистическата етика в групата?
- Печатната медийна среда в България, от една страна, се конкурира със себе си - с други издания, някои от които не са подписали Етичния кодекс, но се борят за същата аудитория. И имат възможност да жълтеят повече и да предоставят много по-непроверена, но интересна информация.От друга страна, се конкурира с интернет, където пък няма никакви стандарти и се пишат небивалици, които би трябвало да са забранени в закона.


Но никой не ги преследва. Така че поради тези две жълтеещи конкурентни среди вестниците са длъжни да оцеляват и да търсят максималната граница между сериозност и жълтеене. Тази граница искаме да я смъкнем. Ние ще имаме безкомпромисно отношение към подобни примери. Има такива случаи и в нашите издания – ако вземем днешните броеве – ще се видят много. Дори това да са грешни имена под снимка - това е недопустимо, но няма сериозни последствия за дезинформацията на крайния потребител. Но има и грешки, които се дължат на непроверяване на източника.


Нямам още крайната формула, но търсим форма на такъв контрол на информацията, която е максимално далеч от цензурата. Но в същото време достатъчно безкомпромисна към грешките. Това ще включва не предварителен, а последващ контрол. И със сигурност ще включва възможност аудиторията да се оплаква със светкавична реакция. Което да излиза извън правото на отговор, да бъде по-скоро негово допълнение.


Как ще бъдат разпределени дяловете в новата акционерна структура на "Медийна група България"?
- Австрийската група има мажоритарен дял. Имаме желание да поканим Огнян Донев като акционер, но при всички случаи, без значение какъв процент имаме като дялове, ние ще настояваме да имаме оперативно мнозинство и оперативно право на контрол.


А какво е разпределението на финансирането? От къде идват средствата?
- Нямам право да коментирам точно, но значителната част от финансирането е мостово с банково участие. Заради което всички ние (австрийската фирма) сме  си заложили освен кешовия ресурс и холандското предприятие. Това е само временен мост. Рефинансирането го правим в момента. След месец ще има дългосрочно банково финансиране, което се опитваме да бъде максимално голяма част и оттам нататък разпределението на финансирането ще отговаря на разпределението на дяловете.


Интересувате ли се от други медийни проекти в България?
- Това е един динозавър, който купихме по отношение на размера му, не на ролята му. Така че трябва да го направим тигър. Ще има много синергии с дружески медии, както печатни, така и радио- и телевизионни. Със сигурност не в близката година, 90 % не и в следващите две.

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на borianamur
    borianamur
    Рейтинг: Неутрално

    Моля напишете ни повече за г-н Грозев, какъв е, какво е работил, има ли фирма. какво е управлявал и как, колко пари има, не намирам нищо за него





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK