"Гугъл" на всички фронтове

Интернет компанията се опитва да навлезе на много пазари наведнъж

"Гугъл" на всички фронтове

© Reuters



Пазарната логика на някои големи корпорации като "Гугъл" са трудни за разгадаване, особено когато компанията се опита да диверсифицира източниците си на приходи от традиционния си бизнес. Интернет гигантът като на шега в рамките на един месец даде на потребителите няколко дългоочаквани и отлагани услуги и продукти, повечето от тях имат за цел да проучат потенциалните пазари и да се проверят нагласите на потребителите.


Странните маркетингови подходи са традиционни за компанията, но невинаги успешни.В началото на декември беше пусната обновената версия на Google Earth, която включва макар и експериментално в себе си освен стандартните за услугата сателитни изображения и картография, така и триизмерно рендиране и видеоотправки.


Дни след това беше обявен и предоставен на отбрани потребители новият лаптоп на "Гугъл", който е снабден с операционната система Chrome OS, а впоследствие беше пусната и електронната библиотека eBooks. За капак на всичко това компанията обяви, че ще прави втори опит да навлезе на пазара за смартфони с ново собствено устройство.




Тя се опитва да навлезе на много пазари, на които има конкуренция от силни играчи като Microsoft при операционните системи, Apple и RIM при смартфоните и Apple и Amazon при разпространението на електронни книги. Това, което отличава интернет компанията, са методите и концепциите, с които тя се опитва да пробие на тези засега непривични за нея пазари.


Успя да постигне успех при операционните системи за мобилни устройства, но не и в реализирането на собствен смартфон. Маркетинговата й стратегия вече не разчита на ударното развитие на една платформа (както беше с търсачката).


Политиката на компанията дава приоритет на американския пазар - първо на него се пускат новите продукти, а след това и в останалата част на света. Това може да е едно от малкото неща в стратегията на "Гугъл", която да е лесно предсказуема.


Например новите триизмерни възможности на Google Earth са достъпни основно в американски региони, а новата електронна книжарница eBooks също беше пусната за първи път този месец първо в САЩ, а нейните възможности ще бъдат налични в останалата част от света през началото на 2011 г. Услугата за купуване, продаване и четене на книги през интернет на компанията налага типичен cloud computing, тоест дистанциран достъп до информация от максимален брой устройства.


Тя показва и друга тенденция – стремежът на компанията все повече да получава приходи от директни продажби, а не от реклама през търсачката или други повече корпоративно ориентирани услуги. Книгите, продавани през eBooks обаче, не са собствен продукт на "Гугъл", но все пак услугата дава възможност за директни приходи от продажби.


Провалът при директните продажби


Предишният опит на интернет гиганта да продава директно на потребителите беше неуспешният смартфон на "Гугъл" - Nexus One. Той беше спрян от производство през юли тази година, едва шест месеца след като се появи на пазара. Специфичното при него беше, че той се продаваше директно на потребителите, не чрез оператори или големите магазини за техника.


Това обаче се оказа и един от недостатъците на смартфона – невъзможността да се докоснат до него, да го пробват отблъсна по-голямата част от потенциалните купувачи. Друг аспект, който обрече Nexus One, е слабата реклама.


Затова един от основните проблеми на маркетинговата стратегия на "Гугъл"са трудностите, които компанията среща при директните продажби. Интернет гигантът ще се опита да преодолее горчивия опит с Nexus и ще пусне втори смартфон от тази серия – Nexus S. Компанията си беше поставила две цели пред първия си смартфон – да демонстрира възможностите на Android и да предостави телефон, който да се разпространява основно чрез интернет.


Покрай неговият неуспех обаче операционната система за мобилни устройства Android отчете силен ръст. Все повече големи производители предпочитат отворената платформа на компанията пред другите алтернативи и операционната система отбеляза ръст на продажбите от над 1309% на годишна база през третото тримесечие. Просто компанията използва смартфона, за да демонстрира възможностите на Android.


Реализирането на смартфона през интернет се оказа висока цел на компанията, която тя не успя да реализира, но Google ще се опитва да я достигне и с Nexus S, като използва същата стратегия за разпространение. Именно тя е посочвана като основна причина за провала на първото устройство, така че успехът на новия смартфон също се поставя под съмнение, както и опитите на компанията да пробие при директните продажби със собствен брандиран продукт.


Операционно "дежа вю"


Nexus One изгря и залезе точно в момента на големия скок на Android, с което неговата поява се свързва повече с демонстрирането на платформата, отколкото с търсене на високи продажби на самото устройство. За да проучи нагласите на потребителите, "Гугъл" реши да покаже новата си операционна система за настолни компютри по подобен, но по доста по-предпазлив начин.


Компанията представи собствен лаптоп, който използва като платформа Chrome OS, която е изцяло базирана около едноименния уеббраузър. Устройството Cr-48 е доставено само на ограничен кръг от хора, повечето журналисти, разработчици и блогъри, които да го тестват. Въпреки че Chrome OS все още не е напълно довършена и няма много приложения за нея, тя показва бъдещата тенденция за все по-силното прилагане на cloud компютърните мрежи.


Логването става директно чрез акаунта в Gmail, като там се запазват и настройките, които потребителят е използвал. Тук е и най-големият шок за потребителите – абсолютно всичко на операционната система се прави през уеббраузъра Chrome. За корпоративни клиенти това може и да е плюс, защото информацията се държи централизирано, а същевременно може да е достъпна от различни точки и устройства, но за някои по-обикновени потребители може да не е е толкова практична, особено ако те нямат непрекъснат достъп до интернет.


Тогава операционната система е абсолютно безполезна. Засега още не се знае какво ще е бъдещето на Chrome OS, която получи стабилна критика и от разработчика на Gmail и бивш служител в "Гугъл" Пол Бъкхай. Той обяви, че на интернет компанията не й трябват две операционни системи и в един момент една от двете ще отпадне или ще се слеят по някакъв начин в една платформа.


"Гугъл" атакува навсякъде


като се ориентира най-вече към софтуер и услуги, които да са достъпни през интернет отвсякъде и по всяко време. При това, без те да се намират физически на твърдите дискове на устройствата на потребителите. Цялата тази стратегия е в основата на повечето продукти и услуги на компанията, но тя среща и критика.


Преди дебюта на Chrome OS Ричард Сталман, основател на Фондацията за свободен софтуер и създател на операционната система GNU, заяви, че новата платформа на "Гугъл" подтиква потребителите да се откажат от контрола над информацията и да я предоставят на cloud компютърните мрежи. Според него това в дългосрочен план може да се окаже проблем.


"В САЩ вие губите правата, ако съхранявате вашата информация на сървърите в компанията, за която работите, вместо на своя компютър", посочва като пример Сталман. "На полицията е необходима заповед за обиск, за да вземе информация от вас, но ако тя се съхранява на сървър на компания, тя може и да не е необходима."



Новостите


- Google Earth 6 – обновена версия на популярното приложение със сателитни карти на Земята. Вече са включени възможности за триизмерни обекти и снимкови изгледи от програмата Street View.
- eBooks – интернет книжарница, през която потребителите могат да купуват и четат стотици хиляди електронни книги на различни устройства.
- Chrome OS и лаптопът Cr-48 – компанията тества новата си операционна система за настолни компютри, която е ориентирана основно за работа през интернет, както и лаптоп, който да улеснява нейното използване.
- Nexus S – "Гугъл" обяви, че ще пусне втория си смартфон след неуспеха с първия Nexus One.

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1022 Весело

    направо е забавно да гледаш... как квадратните мозъчета на маркетчиите се гърчат от усилие... да смелят концепцията за експериментални проекти на живия пазар...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  2. 2 Профил на Елена Ангелова
    Елена Ангелова
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Поучително четиво в доста аспекти.

    Елена
  3. 3 Профил на Елена Ангелова
    Елена Ангелова
    Рейтинг: 796 Неутрално

    А може ли да добавим, че и американската армия имаше подобна стратегия години наред и сега докъде я докарахме: да не може да спим заради един господин, а? Сигурно и Гугъчетата ги затресе мегаломанията. По-добре да се замислят за Китай щото там май е доста интересно.

    Елена
  4. 4 Профил на Dgrant
    Dgrant
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Като изкарат и онлайн медията си, която заявиха в края на миналата година ще се чудим кое не е гугъл.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK