Фирмите за хигиена: Общата поръчка за чистене на министерствата е провал

Само пет фирми са подали документи за участие от 17 закупили документи

Българската асоциация за почистване се обяви против първата по рода си централизирана обществена поръчка на финансовото министерство за почистване на всички министерства и техните подчинени ведомства. Това съобщиха от браншовата организация в открито писмо до финансовия министър Симеон Дянков.


Според съюза, в който членуват 19 дружества, условията за конкурса са написани "некомпетентно" и "непрофесионално". Възраженията са заради липсата на изискване за обем работа, която да бъде свършена, и на нейна база да се формира цена. Така също за ниския праг за персонал и др. (виж карето).


От Министерството на финансите (МФ) коментираха пред "Дневник", че "възложителят ще разгледа и прецени както аргументите, така и възможностите, които предлага законът, и ще изпрати официален отговор на асоциацията през месец януари 2011 г.". Тогава се очаква да приключи и самата поръчка.




Конкурсът на финансовото министерство беше обявен на 8 ноември и трябва да приключи с подписване на рамкови споразумения с до 6 компании. Срокът на споразумението е или до 31 декември 2012 г., или до изчерпване на отпуснатия бюджет от 2 млн. лв. Избраните фирми ще трябва да осигурят текущо и основно почистване на повечето министерства и подчинените им ведомства за обща площ от 170 725 кв. метра.


Централизираните обществени поръчки бяха въведени от правителството през юни, като централното звено за финансиране и договаряне в МФ (занимавало се доскоро с европейските средства и инструмента "Шенген") подготвя и провежда общите конкурси. За услуги трябва да бъдат възложени две поръчки - за почистване и за осигуряване на самолетни билети.


Според Българската асоциация за почистване обявеният конкурс няма да осигури професионално почистване и добри цени за ведомствата. Документацията за участие е закупена от общо 17 фирми, от които едва пет са подали документи за участие в конкурса.


"Никоя нормална фирма от бранша не може да предложи цени на финансовото министерство, след като те не ни дават точно за какъв обем става въпрос", обясни Недялко Младенов, зам.-председател на асоциацията пред "Дневник". По думите му всяко министерство има различни изисквания и е невъзможно цените за труд и доставка на санитарните материали да бъдат сумирани, без да има конкретна информация за тях. Той даде пример, че в някои държат на скъпи и вносни препарати за почистване, а други - не.


"От финансовото министерство искат фирмите, които участват в конкурсите, да имат минимален персонал от 20 души, което е крайно недостатъчно. В същото време настояват внесената гаранция за участие да е 10 хил. лв.", коментира председателят на асоциацията Даниела Петкова.


"Представители на министерството водиха неколкократно разговори с г-жа Даниела Петкова, на които са дискутирани спорните въпроси. Тъй като писмото на асоциацията с въпросните забележки е получено едва след обявяване на процедурата, не могат да бъдат правени промени в документацията, каквито са всъщност препоръките й", обясниха от МФ. Оттам допълниха, че в момента нямат правно основание да прекратят процедурата на този етап.


По данни на браншовиците в сектора на почистващата индустрия работят над 200 фирми, като 30-40 от тях държат около 70% от пазара. За средна компания в сектора се счита такава с персонал от 200-300 души, а за малка - с 40 човека. "Много от хората, които работят за нас, са назначени на почасови трудови договори, защото не е необходимо да поддържаме непрекъснато пълен състав във ведомствата.


Почистването се извършва обикновено рано сутрин", допълни Петкова. От асоциацията допълват, че броят на компаниите, с които ще бъде сключено рамково споразумение, е недостатъчен. От МФ смятат, че максималният брой на участниците трябва да е шест, за да има осигурена "адекватна конкуренция".


Проблем за компаниите в сектора остават и дълговете на държавата към бизнеса. Забавянето на плащанията достига до шест и повече месеца след оказване на услугите. "Неплащането на държавата има много тежки последици за нас, защото ние внасяме ДДС, плащаме осигуровки и заплати на служителите си, а не получаваме нищо", коментира Пламен Стоянов от почистващата фирма "Комекс".


"Проблемът не е в самите министерства, а във второстепенните разпоредители, чиито бюджети са намалени с 20 на сто. Забавянето обикновено идва от тях", обясни Любомир Андонов, зам.-председател на асоциацията. Той допълни, че до момента само СУ "Св. Климент Охридски" дължи на фирмата му около 700 хил. лв.



Възраженията на бранша


- Невъзможно ценообразуване на офертите
- Недостатъчен брой персонал за всяка фирма, която участва - 20 души
- Малък брой фирми, с които ще се подпише рамково споразумение - шест
- Смесване на дейностите - доставка на санитарни материали и почистване.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дp. Иванoв
    Дp. Иванoв
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Лелееее- имало и "Българска асоциация за почистване "!!!

    А какво казват от "Българската асоциация за пасане на овце и друг добитък"?

    Истински комунист: Всекиму според възможностите, всекиму според потребностите...
  2. 2 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1939 Неутрално

    Сигурно управляващите им предлагат цени подобни на тези в здравеопазването 11 стотинки на пациент съответно хектар...

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на perito
    perito
    Рейтинг: Неутрално

    тоя ...."внасяли ддс а не получавали нищо"
    а по логика би следвало да се деригистрирате като немате оборот
    или като снежинките на Бойко ли от въздуха ,Голям смех е тука.

  5. 5 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1506 Весело

    Както отдавна сме установили, от собствен опит, плановата икономика е натоварена с абсурди. Най-великият икономист в ЦИЕ, другарят Дянков, ще го установява пак. Поради мерака си да разпределя ресурса честно и почтенно, защото колегите му от министерствата са крадци, администрацията им малоумна, а пицарията - място за всякакви ловешки експерименти.
    Счетоводителят от Ловеч сигурно е чувал за Хайек и Мизес, но не ги е чел. За сметка на това познава теоретичните постановки на другаря Троцки. За военния комунизъм и комуналните му постижения.
    Цялата идея за централизираните търгове, с рамковите договори и последващото договаряне с конкретните фирми за условията е типично проявление на планово(комунистическо) мислене. В най-лошата му форма. Бюрократичната. Катастрофата в "планирането" се е случила. Планомерно и закономерно.
    Нека да извършим най-прости изчисления на база предоставените от статията числа. Планиращият орган е "планирал" 11.72 лв(единадесет лв.) 72 стотинки на квадратен метър държавна площ за чистене(машини с амортизациите им), материали, заплати, печалба и данъци за бюджетните 2011 и 2012 години. Това са около 460 работни дни. На ден, планиращият гений е предвидил по 0.025 лв на квадратен метър. Повтарям, на ден. От които ще прибере обратно под формата на ДДС 0.004 лв. Понеже търгът е за "цялата страна", фирмите участващи в този соцабсурд ще трябва да имат възможност да подсигурят персонал и оборудване и в Силистра, и в Благоевград, и във Видин. За две стотинки на квадрат.
    На една лелка с метла ще се паднат 12 декара офис площ, за да си докара нетно 240 лв. заплата на месец. Преди облагането с данъци и осигуровки. Демек, като се абстрахираме от машинното чистене и операторите на почистващите машини, на плановика ще са му нужни ....14(четиринадесет) лелки. За да изкарат минималните си заплати и да покрият страната. 28 области. По две на лелка с метла.
    Невероятно. Изумително. Направо зашеметяващо. Българската асоциация за почистване показва повече разум от плановия орган, а аз препоръчвам на плановикът от пицарията наречена България да започва да търси причините за настъпващият провал в ЦООП още отсега. Съмненията на главния секретар на цопването в зародишните му времена гласяха: "Първата стъпка от нея предполага на ЦООП да се възложат немного по обем задачи, за да се види дали една такава централизирана структура може да се справи. Впоследствие, ако бъдат постигнати задоволителни резултати, капацитетът му може постепенно да се увеличава". Вече няма място за подобни двоумения. Не може ЦООП да се справи. Но това се знаеше още през 1990 година. Га се отказахме от социализЪма и производите му...

    Ecrasez l’infâme
  6. 6 Профил на Сава Мутафов
    Сава Мутафов
    Рейтинг: 592 Любопитно

    И какво излиза сега? Този "титан на икономическата мисъл", който имаше претенции да се справи със здравеопазването, образованието, науката и културата не може да се справи с чистачките!?

  7. 7 Профил на Една Другарка
    Една Другарка
    Рейтинг: 741 Неутрално

    Интересно как наемането на фирми за чистене прави разходите за почистване на ведомствата по-ниски?! Като ще трябва тази фирма да плати заплати, осигуровки, препарати, че и за нея да остане печалба?

    Във форумите на Икономедиа е пълно с хленчещи конформисти. В много голям процент от случаите изразите, ЗАПОЧВАЩИ с: "Аз мисля..."; "Аз считам..."; "По мое мнение..."; "Според мен.." - ЗАВЪРШВАТ с някакви чутовни глупости, резултат от "мисловния" процес.
  8. 8 Профил на home_pr
    home_pr
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Е тука за какъв вид почистване си говорим? Някои правило ли му е впечатление как мирише и в какво състояние са тоалетните в Столичен мол? И разбира се, че остават пари за агенциите, че има между фирмена задлъжнялост има, но да не забравяме и цените на фирмите за почистване какви са, макар и за абонаментна поддръжка на хигиената. И ако наистина препаратите и "чистачите" за които говорим бяха толко скъпо платени, щяха ли обществените сгради да са с такава ниска хигиена да не изреждам някои, където съм се потрисала, а ми се разхождат хигиенисти с фирмени униформи. Наскоро в новините на видна наша телевизия, пък даваха интервю, как в общинска сграда се търсят за наемане хигиенисти. Изискванията бяха - Висше образование! Е това нормално ли е питам? Те в фирмите за професионално почистване наемат и хора без висше... Въобще "почистване", "професионално почистване" две според мен различни понятия и с оглед на хигиената в учрежденията мисълта която ми идва е, че фирмите за поддръжка на хигиената взимат пари за професионално почистване, а резултата е замазване и ниска хигиена, за което са виновни и наемащите услугата и предлагащите услугата! Едните не искат да плащат много за почистване, другите затова предлагат, дето се вика "за тези пари - това обслужване". Е как да се разберат за обществените поръчки, като всеки си държи на неговата теория и никой не вижда истинското значение на смисъла "професионална поддръжка на хигиената" от обучени кадри в сектора.
    <a href="http://xn--80aafkdobxqcdcceagjivkv4a4f.org/" title="Професионално почистване " alt="Професионално почистване що е то?">Що е то професионално почистване?</a>





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK