Триизмерната вълна

Триизмерната вълна

© Reuters




С напредването на цифровите технологии потребителската електроника става все повече част от нашето ежедневие. Джаджите са предпочитани подаръци по време на коледните и новогодишните празници, популярни средства за развлечение и през последните години и неизменна част от всеки успяващ бизнес. 2010 г. беше белязана с развитието на няколко пазарни сегмента, които ще представим в "Дневник" в три последователни броя. Първата тема е за таблетите, които взривиха пазара през отминаващата година. Във втората се спряхме на все по-популярните смартфони, а третата и последна е за 3D технологиите, интернет телевизията и сензорния гейминг.


Освен с пазарния бум на таблетите 2010 г. ще бъде запомнена и с манията по триизмерното видео, подновения интерес към сензорния гейминг и интернет телевизията. Филмът "Аватар" на Джеймс Камерън предизвика истинска истерия по 3D филмите. Големият успех на филма даде повод на производителите на потребителска техника да инвестират усилено в разработката на електроника, която да се възползва максимално от тази актуална в момента технология и тя да не се ограничава само с киноиндустрията.




През тази година на пазара се появиха и първите 3D телевизори и видеокамери. Все още продуктите от новата категория са на сравнително висока цена, както и изискват задължително носене на очила, за да може да се гледат триизмерни образи. Японските компании като Sharp и Toshiba работят усилено по представянето на стереоскопична технология, която да не изисква очила. Sharp патентоваха през тази година такава за малки дисплеи и обявиха различни продукти като смартфони и джобни конзоли, които ще я използват.


Нито един от обявените продукти все още не е дебютирал на пазара, след като Nintendo отложи за края на февруари излизането на джобната конзола 3DS, която използва дисплеите на Sharp. Toshiba пък пусна на японския пазар широкоекранни телевизори, които могат да показват триизмерни образи, без да са нужни очила, за да се гледат. В Европа и САЩ те се очаква да дебютират в началото на 2011 г.


Според конкурентите на Toshiba технологията за автостереоскопични изображения е все още недостатъчно развита, за да бъде предлагана на масовия потребител. С подобен аргумент Epson отложи представянето на своя стенен 3D проектор. Тези обстоятелства обаче не попречиха да се появи камера, която да позволява заснемането на кадри в три измерения.


Други интересни устройства, които предизвикаха интереса както на потребителите, така и на производителите, са стремежите за предоставянето на интернет телевизия. Усилията в тази област не са отскоро - като например устройството Apple TV, което се свързва с телевизора и дава възможност за гледане на видео през интернет, се появи на пазара през 2007 г. През тази година Apple пуснаха негово второ издание, а на вниманието на потребителите се наредиха и други подобни устройства, като например Boxee Box.


Освен триизмерната и интернет телевизия тази година Microsoft и Sony върнаха интереса на потребителите към сензорните контролери за конзолните игри. Sony започнаха да продават своя контролер Move, който отчита движенията на ръката и се използва, за да може геймърът да взаимодейства в играта.


Microsoft раздвижиха игралните среди буквално със своята приставка за конзолата Xbox 360 – Kinect. Устройството разполага с няколко сензора, които отчитат от разстояние движенията на играча, без да е необходимо какъвто и да било контролер. Това дава доста различно усещане при игра спрямо стандартният подход за управление с дистанционно или джойстик.


D-Link Boxee Box

© Creative Commons

D-Link Boxee Box


D-Link Boxee Box


Boxee Box представлява устройство със странна форма, с което може да се гледа видео от интернет на телевизора в хола например. То е разработено от тайванската компания D-Link и използва софтуера Boxeе, който е предназначен именно за такъв тип стриймване от интернет към телевизора. Самата джаджа разполага с процесор Intel Atom на 1.2 GHz честота и с по 1GB оперативна и вътрешна памет. Boxee има двустранно дистанционно, като от едната страна е като стандартните за телевизори и друга подобна техника, докато от другата е разположена QWERTY клавиатура, с която може да се браузва по-лесно по сайтовете в глобалната мрежа. Устройството поддържа всички популярни компютърни видеокодеци като Xvid, Mpeg4, FLV, H.264 AVC, WMV9 и други, както и популярните аудио такива – Mp3, Wav, WMA и други. Можете да го свържете с компютър или директно с цифрова камера и да гледате клипове или снимки, съхранени на твърд диск, SD карти или Flash памети. Boxee Box може да се купи през някои интернет магазини в България на цена от около 450 лв.


Sony Bravia 3D

© Reuters

Sony Bravia 3D


Sony Bravia 3D


Sony Bravia разполага с възможности за изобразяване на триизмерно видео. Телевизорите, снабдени с подобна опция, могат да се намерят на българския пазар за 3000 и 4000 лв. Става дума за моделите с 46-инчов екран (117 см) и разделителна способност от 1920х1080 точки. Докато най-евтиният 3D телевизор с LED подсветка на екрана е Toshiba 40WL768G. Неговата цена е 2000 лв. и може да се закупи в големи магазини като "Технополис" и "Техномаркет". Той разполага с пълна триизмерна поддръжка, а не с опционална, каквато е при модела на Sony. Телевизорът на Toshiba съдържа един комплект 3D очила и е с широчина на екрана по диагонал от 40 инча (102 см).


Panasonic HDC-SDT750EP

© Reuters

Panasonic HDC-SDT750EP


Panasonic HDC-SDT750EP


Зад дългата поредица от символи всъщност се крие първата 3D камера, която е достъпна за обикновените потребители. Panasonic я представи първо на изложението за потребителска техника в Берлин IFA, което се проведе в началото на септември. Малко след това компанията я пусна в продажба и така тази технология, която беше достъпна до момента само за професионалисти, вече е и на обикновения пазар. Тя всъщност представлява две камери с по 14.2 мегапиксела всяка, които снимат един обект от различни ъгли. Това е и основният принцип при стереоскопичните изображения. Моделът на Panasonic може да снима във висока разделителна способност в пълно HD 1080/60р. Камерата се продава на българския пазар и може например да се купи в "Техномаркет" за 2700 лв. Макар и на пръв поглед да изглежда скъпа, трябва да се има предвид, че професионалните модели са на цена от около 20 хил. долара.


Microsoft Kinect

© Creative Commons

Microsoft Kinect


Microsoft Kinect


Приставката Kinect за конзолата Xbox 360 даде свобода на движение на играчите, като ги отърва от догмата на физическите контролери. Геймърите вече могат да играят само чрез жестовете на тялото, имитиране на тичане, скачане и други подобни движения. Kinect разполага с RGB камера, чувствителен сензор за движение и пространствен микрофон, който разпознава гласови команди. Комбинацията от всичко това дава пълни триизмерни възможности за улавяне на движенията на тялото и позволява на играчите да се забавляват, използвайки само собствените си движения, без нужда от дистанционно или геймпад. По този начин Microsoft предостави технологиите, използвани за направата на 3D анимации, на обикновените потребители. От тях обаче се възползваха и независими програмисти, художници и аниматори, които заради отворения код на софтуера на устройството успяват да настроят Kinect за свои нужди. Така те могат да използват мощните сензори и за други неща освен за игра, като например предоставяне на триизмерно видео в реално време. Kinect лесно може да се намери в страната - почти всички големи вериги магазини го предлагат, но в повечето случаи в комплект с конзолата X-Box 360. Цената на самото устройство, закупено отделно, е 300 лева, докато в комбинация с 4 GB модел конзола е 650 лв., а с 250 GB модел – 750 лв.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Този коментар беше изтрит в 18:25 на 30/12/2010 от неговия автор.

  2. 2 Профил на Златин Златев
    Златин Златев
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Не бих се учудил ако видим реализация на VR без специални очила/шлемове/и т.н. в близките няколко години.

    "Ние не наследяваме земята на нашите предци, ние я взимаме назаем от децата ни." Индианска поговорка




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK