Прогнозите на "Интербранд": Световните компании ще залагат на онлайн продажби, екопродукти и социална отговорност

Социална отговорност, онлайн продажби, възстановяване, екологични продукти. Това са основните предизвикателства и тенденции в развитието на големите компании и ключови сектори от икономиката според компанията за консултантски услуги в областта на развитието на марките "Интербранд". Тя е известна с класацията си за най-добрите брандове, която подрежда световни марки по "цената" им. В началото на 2011 г. специалистите на "Интербранд" правят своите прогнози за това какво ще се случи в няколко сектора на икономиката.


Храни и напитки


В търсене на социално равновесие
Може ли марка, която се оценява на 70.452 млрд. долара, да има проблеми? Да, при това не малки. Най-скъпата марка в света Coca–Cola според "Интербранд", както и шестият бранд в подреждането McDonald’s, се изправят пред сериозни предизвикателства тази година – как проявите им на социална отговорност да засенчат обвиненията в най-различни "грехове".




От миналата година Coca–Cola лансира новата си екологична бутилка. В отговор на обвинения, че е основен замърсител на околната среда заради пластмасовите си бутилки, компанията представи новата си "растителна" опаковка. Тя е направена частично от полимери от захарна тръстика. Но това явно няма да е достатъчно за изчистването на имиджа на компанията.


Освен че ще трябва да убеди природозащитниците, че намалява вредното си въздействие върху околната среда, Coca–Cola ще трябва да разсее продължаващите с години, но засилващи се напоследък подозрения, че напитката в новите растителни бутилки води до пристрастяване. Атаките на различни държавни институции са допълнително предизвикателство за компанията. Пример за това са опитите на властите в Ню Йорк да ограничат консумацията на газирани напитки, като огласяват изследвания за прекомерното съдържание на захар в този вид напитки.


Веригата ресторанти за бързо хранене McDonald's, чиято марка се оценява на 33.578 млрд. долара, също се опитва да изчисти бранда си от някои от "греховете" му. От няколко години компанията търси по-здравословни алтернативи на известните си бургери. В същото време обаче в Сан Франциско по-голямата част от детските менюта на McDonald’s бяха забранени. Мотивът е, че е незаконно да се предлагат безплатни играчки с храна, която има повече калории, мазнини и захар от здравословните количества и освен това не съдържа плодове или зеленчуци.


Тези два случая са пример за предизвикателствата и проблемите и пред най-големите марки при навлизането в ерата на социалната отговорност. През новата година негативни истории като тези от Ню Йорк и Сан Франциско вероятно ще се водещи новини в медиите, засенчвайки социалните инициативи на компаниите.


На фронта на бързата закуска се задава и нова битка – за сутрешни клиенти. Според специалистите от "Интербранд" 2011 г. ще е време на растеж за световния лидер "Старбъкс". Кафе веригата ще продължи да се разраства, смятат експертите. Те очакват в Северна Америка основните усилилия на компанията да са насочени към битката с McDonald’s, който също е основен играч в кафе сегмента.


В битката кой да продаде повече сутрешно кафе обаче се включват и други вериги, които търсят ниши в "претъпканата" категория на бързото хранене. Вериги като Subway вече предлагат и сутрешно меню. "Ще е интересно да видим дали ръстът на продажбите в тази верига ще дойде от "кражбата" на клиенти на McDonald’s, или от това, че те ще продължат да обядват в ресторантите на световния лидер, но преди това ще се отбиват за закуска при конкурентите", смятат експертите.


Енергетика


Умни консуматори
По-добро управление на ресурсите, енергийна ефективност, промяна на мисленето. Според специалистите от "Интербранд" това са основните предизвикателства пред най-големите марки в енергийния сектор за 2011 г. И всичко това след годината, в която доверието към компаниите от тази сфера беше сериозно подкопано след петролния разлив в Мексиканския залив и липсата на реален ефект след климатичната конференция в Копехаген.


2011 г. ще е антидотът на 2010 г., смятат специалистите от "Интербранд". Според тях тази година най-големите енергийни марки ще се опитат да създадат нови отношения с клиентите, като ги учат как да използват умно енергията, а това ще промени и поведението на консуматорите.
Shell, Exxon Mobil, General Electric са само някои от световните енергийни и технологични брандове, които инвестират огромни суми в развитието на иновациите за по-добро управление и разпространение на енергията.


"Общите усилия на компаниите в категорията непременно ще доведат и до промени в законодателството в полза на отговорното енергийно поведение", прогнозират от "Интербранд". Но добавят, че марките от този сектор не само трябва да разпространяват плановете си за по-добро управление на ресурсите. "В края на краищата те ще бъдат съдени по действията си. Гледайте на 2011 г. като на годината, в която демонстрацията на иновации в енергетиката ще сложи началото на ново движение – това на умното използване на енергията. Сега е времето, когато големите марки могат да променят света към по-добро."


Търговия


Дигитално състезание
Дигитална - това е основното определение за 2011 г. в сектора на търговията на дребно според анализаторите на "Интербранд". Онлайн пазаруването досега като че ли изоставаше от бързото развитие на технологиите и специалистите прогнозират, че тази година е време за догонване. "Основна част от бюджетите за инвестиции са насочени към развитието на онлайн канала за дистрибуция и на приложенията за мобилни телефони.


В същото време маркетинговите отдели ще търсят начини да стигнат до все повече потребители през социалните мрежи", прогнозират експертите на "Интербранд".
Все по-дълбокото навлизане в дебрите на дигиталните продажби обаче ще създаде нов проблем за търговците – натрупването на много информация. Затова компаниите ще търсят начини да отделят важните данни от ненужните, като правят все по-задълбочени проучвания на начина, по който купуват потребителите.


Въпреки все по-голямото влияние на онлайн покупките инвестициите в традиционните магазини ще останат също толкова важни за бизнеса, както досега. За да накарат клиентите да посещават и традиционните магазини, търговците ще развиват нови услуги, които да създават емоционална ангажираност в клиентите. В дигиталния свят клиентите ще влизат в магазини, които имат персонален фокус.


Те ще стават по-малки, по-добре управлявани и ще предлагат индивидуални решения за всеки клиент. Асортиментът ще става все по-важен, защото хората ще купуват това, което им подхожда, и ще търсят все по-малко масови стоки в традиционните магазини", смятат експертите на "Интербранд". Според тях новите тенденции в търговията на дребно ще дават все по-голямо предимство на собствените марки на търговците, производството на продукти, които са съобразени с културните особености на клиентите и които се правят с местни суровини.


Автомобилна индустрия


Възстановяване на батерии
Година на възстановяването за автомобилната индустрия предвиждат от "Интербранд". Според специалистите повечето производители ще запазят фокуса си върху азиатските пазари и най-вече върху Китай. Категорията на електромобилите ще продължи да набира скорост, но едва ли ще спечели надмощие над старите навици на потребителите. Специалистите обаче очакват в следващите няколко години електромобилите да се разпространяват още по-бързо.


Освен това производителите ще инвестират все повече в създаването на нови, щадящи околната среда модели. Развитието на категорията се подпомага и от вече обединените усилия на компаниите и властите за инфраструктура и условия за използването на коли, които се движат на батерии. "В следващите пет години развитите страни ще налагат нови стандарти за екологичност и така ще стимулират производството на автомобили, които изпускат много по-малко въглероден диоксид", смятат от "Интербранд".

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK