Целият свят е игра

Huts JWT посочват десет тенденции, които ще определят поведението на потребителите през 2011 г.

Разделението между онлайн и офлайн световете ще става все по-мъгливо. Технологиите ще обземат дотолкова личното пространство на хората, че ще нараства необходимостта им да се "изключват", макар и временно, от дигиталната реалност.


Марките пък ще трябва да предлагат хиперперсонализирани продукти и услуги, ако искат да са адекватни на нуждите и желанията на потребителите.


Това са само част от процесите, които ще характеризират поведението на консуматорите през 2011 г. според глобалната агенция за маркетингови комуникации JWT. Компанията има специално звено, което наблюдава промените в навиците на хората и в началото на всяка година събира в годишна прогноза онези тенденции и нагласи, които ще окажат най-силно въздействие върху потребителите, а следователно и върху бизнеса.




За целта JWT са провели количествено и качествено проучване с помощта на около 50 стратегически планьора по целия свят от около 25 пазара, както и интервюта с експерти от различни области – търговия, медии, технологии, урбанизация, психология и т.н. В доклада си агенцията подчертава, че тенденциите, които имат значение, не могат да бъдат пришити към само една календарна година и ще наблюдаваме развитието и трансформациите им и занапред.


Така например част от най-важните събития и процеси, които те посочват в прогнозата си за 2011 г., са продължения, резултати или последствия от тенденции, които маркетинговите експерти са наблюдавали през годините.


Целият свят е игра
Според изследователите от JWT през 2011 г. все повече марки ще прибягват до използването на механиката и инструментите на онлайн игрите (като например нивата, привилегиите, суперсилите и т.н.) в свои кампании и проекти, за да предизвикат интереса на потребителите и да ги провокират да извършат определени действия.


Неотложна икономика
Докладът предвижда и бум на стратегията "действайте сега" в търговията, особено сред по-младите и модерни консуматори, като тактиката на компаниите ще е да се опитат да стимулират онзи модел на пазаруване, характерен за времето преди рецесията - "харчи сега, мисли после". Такъв тип промоция например вече приложи американската модна марка GAP - еднодневна разпродажба, която обяви във Facebook, с определени условия за потребителите, които искаха да се възползват от намалението.


Без ангажименти
Големите покупки все още са в графата "предпазливо". Нещо повече, изследователите в JWT установяват, че потребителите все повече ще се спират на продукти и услуги, които изискват възможно най-малък ангажимент. Ще процъфтява наемането на определени стоки, купуването им за година и след това препродаването им, споделянето им с приятели и т.н. Дори автомобилните компании започват да експериментират, предлагайки коли за "временна собственост", се казва в доклада.


Възраждане на градската среда
Все по-голяма част от населението по света се урбанизира и градовете процъфтяват. Един от процесите, които произтичат от тази тенденция, е стремежът на компаниите да бъдат ключови партньори в съживяването на градската среда по-креативен начин – като се грижат повече за опазването на околната среда, като участват в разкрасяването на градските зони или помагат на общностите да живеят по-добре.


Така например производителят на бои Duluх Paints стартира кампания "Нека оцветим" в Бразилия, Южна Африка и Индия, като снабди местните общности с материали и ги организира да помогнат в боядисването на училища, домове и публични пространства.


Сблъсък на светове
Границите между онлайн и физическия свят стават все по-мъгляви благодарение на мобилните джаджи, подчертават експертите от JWT. Дори предмети като хладилника или каишката на кучето например вече имат връзка с интернет. Calvin Klein се качиха на тази вълна през изминалото лято с ярките червени QR кодове, които изложиха на билбордове из Ню Йорк и Лос Анджелис под слогана "Вземето го без цензура". Когато потребителят прочете кодовете през мобилен телефон, той има достъп до 40-секундна нецензурирана версия на рекламата на дънки на модната марка.


Супер лично
За да отговорят адекватно на нуждите и желанията на своите потребители, марките ще трябва да подхождат много лично – да им предлагат само персонализирани продукти, услуги и преживявания, базирани на това къде се намират, коя социална мрежа ползват, какви интереси имат и т.н.


Помогни ми да се контролирам
Изкушенията, които дебнат модерния градски човек, са повече от всякога – независимо дали става дума за възможностите да изхарчиш парите си, затова къде и какво ядеш и пиеш или с какво се разсейваш онлайн. Затова експертите от JWT предвиждат бум на услугите, които помагат на потребителите да се самодисциплинират.


Все повече марки ще възприемат ролята на регулатор, предлагайки продукти или инструменти, които предпазват хората от импулсивни решения, или пък услуги, които им помагат да променят това си поведение. Master Card например са разработили продукт inControl, който спира автоматично достъпа до дебитната или кредитната карта на клиента им, когато той е изхарчил предопределената от него самия сума.


Местата за продажба като "пространство от нов вид"
Като следствие на все по-големия брой хора, които пазаруват по интернет или свалят дигитални версии на физически стоки, пазаруването все повече се превръща в изживяване - в специална обстановка и със специално отношение към клиента, отколкото в обикновена търговия на стоки, обръщат внимание в доклада си JWT.


Това ще предизвика и трансформация на местата за продажба, които обещават да се превърнат в нещо повече от точки за пазаруване. За пример експертите дават банката OCBC в Сингапур, която предлага неделно банкиране в много от клоновете си, чиято добавена стойност са семейни семинари с консултации по най-различни въпроси.


Яж, моли се, ползвай технологии
През 2011 г. светът ще стигне точката, в която високотехнологични устройства и услуги ще станат неразделни от хората като храната и дрехите. Това ще е категорията, на която потребителите ще бъдат най-отдадени, казва докладът, и дава пример с историята на бездомен по свой собствен избор писател в САЩ, който обаче не се разделял със своя iPad и лаптоп.


Детехнологизиране
Паралелно с процеса, в който технологиите се превръщат във всекидневна нужда, обаче ще се заражда и необходимост у хората да се "изключат" - поне временно - или да се ангажират само с една технология за момента, за да пренастроят ума си, за да бъдат по-ефективни.


*Пълния списък с най-важните процеси, които ще определят поведението на потребителите през 2011 г., можете да прочетете на http://www.jwtintelligence.com/

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 773 Неутрално

    Много умно заглавие. Ако целият свят беше игра, то цялата игра ли би бил или някаква част от нея? А какво е останалата част от играта?

    Имам чувството че много журналисти смятат употребата на езика СЪЩО за игра. И то без правила.

  2. 2 Профил на ina_do
    ina_do
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Само изпълнители - артисти, без публика обаче.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK