Корпоративен профил: "Алкомет"

Корпоративен профил: "Алкомет"

© Дневник



"Алкомет" (6AM)


Визитка:
Създадена: 1981 г.
Адрес: 9700 Шумен, Индустриална зона II
Телефон: 054 858 601
Интернет адрес: www.alcomet.eu
Производство: алуминиеви изделия
Изпълнителни директори: Хюсеин Йорюджю, Хюсеин Индже
Последен отчет: към 30 септември 2010 г.


Отшумяването на кризата на развитите пазари в пълна сила проличава в един от основните производители на алуминиеви изделия в страната - шуменския завод "Алкомет". Идеята за създаването му се заражда още през 1968 г., а официалното му откриване е през 1981 г.




В годините на социализма заводът работи основно за вътрешния пазар, след което постепенно започва да пренасочва производството си за износ. Днес, близо 12 години след приватизацията му, дружеството е експортно ориентирано с над 90% продажби извън България, като основни пазари са страни от Европейския съюз като Германия, Полша, Италия и др.


"Потреблението, растящото търсене на индустриални суровини и липсата на пряка конкуренция донесоха отличните резултати на "Алкомет". Данните за последната година са доказателство, че кризата навън отшумява", коментира Иво Толев, управляващ партньор в "Ултима капитал мениджмънт".


"Алкомет" вече регистрира продажби както в количествено, така и в парично изражение около предкризисните си нива, за което помага както постоянното търсене на алуминиеви изделия за домакински продукти като фолио за опаковки, така и възстановяването на индустриалния сектор в големите европейски икономики като Германия, коментира пред "Дневник" изпълнителният директор Хюсеин Йорюджю.


По думите му 2010 г. ще приключи с около 47 хил. тона реализирана продукция и около 117 млн. евро приходи, което означава около 17% ръст в продажбите в обем и 43% в парично изражение. В края на септември 2010 г. дружеството вече достига тези нива на растеж с 35 хил. тона продадени изделия за 163 млн. лв. (83 млн. евро).


Компанията очаква 2011 г. да бъде също толкова успешна и вече работи на пълен капацитет по поръчки за втората половина на годината. Консервативните очаквания на мениджмънта са 2011 г. да реализира 59 хил. тона продукция за около 145 млн. евро или ръст от около 25 на сто в количествено и парично изражение.


Кризата се отрази сравнително леко върху компанията с едва около 30% свиване на дейността спрямо 60% и повече за други индустриални и металургични компании. Дружеството беше едно от първите, което я усети още с отслабването на икономическите обороти в началото на 2008 г., и съответно бе от първите, което започна да се възстановява  още в началото на 2010 г.


Сравнително малък ефект на кризата се дължи до голяма степен на разнообразното продуктово портфолио на компанията и диверсификацията на продажбите й. "Предпочитаме да сме гъвкави  и да разпределяме риска. Затова работата ни не зависи от един основен клиент или пазар", поясни Йорюджю.


Една трета от продажбите на завода са от домакинско фолио, друга една трета - от алуминиева листа и ленти с различна употреба, а останалата част се дължат на реализацията на техническо и контейнерно фолио и различни профили.


В опит непрекъснато да се адаптира към тенденциите на пазара компанията разширява продуктовия си портфейл, като например в производството на фолио за технически цели и на профили за сглобяване на соларни панели с оглед на събуждането на автомобилостроенето и бума в производството на енергия от възобновяеми източници в ЕС.


Във връзка с увеличаване на капацитета си за техническо фолио е и последната инвестиция на "Алкомет" през 2010 г. в нов стан за валцоване на ленти и фолио за около 7.5 млн. евро като част от двугодишните си инвестиционни планове в размер на около 12 млн. евро. Очаква се новата мощност да увеличи капацитета на компанията в производството на техническо фолио с около 20 хил. тона, така че заводът да продължи да диверсифицира продуктите си и да увеличава добавената им стойност.


На тази база се наблюдава и подобряване на маржовете на печалба през миналата година въпреки увеличаването на заплатите в завода - нещо, което малко компании успяха да постигнат за същия период. "Алкомет" отчита близо 3% марж на нетната печалба за деветмесечието и за разлика от близките си по дейност компании в региона остана на печалба през 2008 и 2009 г.


Оперативните маржове пък се задържат на около 8% въпреки флуктуацията в цената на основната суровина - алуминия. В тази връзка компанията задължително хеджира експозицията си към метала и валутния курс долар/евро, за да е по-малко зависима от резките движения в цената им вследствие на волатилните стокови и форекс пазари.


Така по думите на Толев "липсата на пряк конкурент и гарантирания пласмент на продукцията прави модела на нейното оценяване предимно разходоориентиран и сравнително независим от флуктуации при хеджиращите механизми, които производителят използва."


Именно това представяне на "Алкомет" доведе до удвояване на цената на акциите на компанията при липса на растеж на бенчмарк индекса на Българската фондова борса BG40. И към момента обаче акциите на дружеството се търгуват под средните нива на цена спрямо печалба и счетоводна стойност. Допълнително "Алкомет" раздаде и скромен дивидент през 2010 г., като разпредели половината от печалбата си за 2009 г.


Иво Толев, управляващ партньор, "Ултима капитал мениджмънт"
Потреблението, растящото търсене на индустриални суровини и липсата на пряка конкуренция донесоха отличните резултати на "Алкомет". Данните за последната година са доказателство, че кризата навън отшумява (над 90% от продукцията е за износ).


Умелите механизми за хеджиране срещу промяната на цените на металите и срещу промяната на валутния курс Е/$, дават допълнителна ясна прогнозируемост на очакваните резултати. Съвкупността от тези факти направиха акцията харесвана. Нейното двойно поскъпване през 2010 се дължи още и на "бедността" на подобни алтернативи на БФБ.


"Алкомет" няма точен аналог и регионален пряк конкурент. Повечето от производителите на сходна алуминиева продукция са базирани в Гърция (Alumil, Alco, Elvial, Exalco, Viohalco), но са с различен профил, фокусирани в строителния сектор и не се припокриват напълно с "Алкомет". Поради тази причина може да се определи, че пазарът за "Алкомет" не е конкурентен.


Допълнително търсенето на алуминиеви фолиа и валцуван прокат непрекъснато се повишава, а еластичността е ниска. Тези факти дават работа за повечето производители на стратегическата алуминиева продукция. Това доказват и прогнозите на "Алкомет" за 2011 г. – запълнен капацитет.


Отделно шуменският производител не е основно свързан със строителния бранш за разлика от производителите на алуминиеви профили, което му дава сравнителна независимост от кризата в този сектор.


По отношение на оперативните маржове на печалба липсата на пряк конкурент и гарантирания пласмент на продукцията прави модела на нейното оценяване предимно разходоориентиран и сравнително независим от флуктуации при хеджиращите механизми, които производителят използва.


Александър Маджиров, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
"Алкомет" бе една от компаниите с най-добро представяне на БФБ през изтеклата година, като цените на акциите се повишиха с впечатляващите 103%. Доброто борсово представяне пряко отразява и финансовото състояние на дружеството. Приходите за първите девет месеца отчитат близо 40% ръст спрямо година по-рано и през трите тримесечия компанията отчита печалба.


Месец август беше рекорден по отношение на приходите и произведената продукция в цялата история на дружеството. Ръстът в приходите се дължи основно на два фактора - от една страна, ръста на цената на алуминия на международните пазари, от друга - компанията реализира над 90% от своята продукция за износ, като основният пазар, европейският, в голяма степен възстанови потреблението си през последната година.


Инвестиционната програма на компанията я превърна в лидер на пазара за домакинско алуминиево фолио, като държи близо 20% от този сегмент в Европа. Конкурентоспособността на дружеството му позволява през последните месеци да използва 100% от своя капацитет.


В същото време вземанията от клиенти рязко са се повишили, което влошава паричния поток и краткосрочната задлъжнялост на дружеството. Очаквам мениджмънтът на компанията да се справи с тези предизвикателства и през настоящата 2011 "Алкомет" да продължи доброто си представяне.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ЕВАЛА
    ЕВАЛА
    Рейтинг: 458 Неутрално

    познайте чия е компанията с изпълнителни директори: Хюсеин Йорюджю, Хюсеин Индже лесно е

    на тия един вицепремиер ходеше да им открива новите инсталации, за които нямаха никакви разрешителни, а местните РИОСВ "научаваха" за тях от вестниците...

    Това е начинът да се прави наистина голям бизнес :Р





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK