Еврофондове 2010 г. - прогноза изпълнена наполовина

Целта през тази година е удвояване на договорените средства и утрояване на плащанията

Строежът на магистрала "Тракия" засега се движи без закъснения

© Анелия Николова

Строежът на магистрала "Тракия" засега се движи без закъснения




- Отличници са "Регионално развитие" и "Административен капацитет"


- Най-зле се представят "Околна среда" и "Конкурентоспособност"

В края на 2010 г. председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу критикува в писмо до премиера Бойко Борисов ниската усвояемост на евросредствата - под 1%, за големите инфраструктурни проекти в секторите води, пътища и жп транспорт.


В началото на 2011 г. Министерството на финансите пък излезе със съобщение, че са платени рекордните 1.175 млрд. лв. от структурните фондове, което е три пъти повече в сравнение с 2009 г. Трите проблемни сектора пък са получили "подобрен достъп до финансовия ресурс".




Въпреки отчетените рекордни резултати те се разминават със заложените от правителството разчети. Според тях в края на 2010 г. България е трябвало да договори близо половината от евросредствата (48.5%), но на практика са контрактувани 37.7% от бюджета на 7-те програми. Целта при финансовото ни изпълнение е била 18.48%, но реално са платени 7.8% от евросредствата.


Основната причина за слабото изпълнение на прогнозите е липсата на предишен опит за оценка на времето, необходимо за изпълнение и отчитане на един проект, и съществуващите рискове за забавяне при изпълнението му, отчете министър Дончев.


Към края на 2010 г. разплатените средства са 10% от общия бюджет до 2013 г. (включително и съфинансирането от бюджета). "В средата на програмния период това не е число, с което можем да се гордеем.


В същото време е имало страни, които са приключвали програмния период с такъв резултат, което звучи окуражаващо, защото може да приключим с много добър", каза министърът по еврофондовете Томислав Дончев по време на парламентарната комисия по еврофондовете миналата седмица.


Основният проблем според него остава да се намери балансът между контрол и плащане. Пълният, тотален контрол забавя усвояването на средствата и в същото време заниженият контрол може след това да доведе до връщане на пари в ЕС от националния бюджет.


Несбъднати прогнози

Барозу обаче има основания да бъде недоволен, защото нито една от 7-те оперативни програми не е успяла да изпълни заложените прогнози за 2010 г. по инструмента ЛОТАР (LOTHAR). Този инструмент се ползва от Европейската комисия като измерител на ефикасността на изпълнението на всяка оперативна програма и отчита усвояването само на евросредствата.


И дава възможност за проследяване на целия цикъл - от сключването на договора с получателя на евросредствата, през верифицирането на разходите от управляващия орган до сертифицирането им от Националния фонд в Министерството на финансите пред Брюксел. Самото министерство в прессъобщението си отбелязва, че една пета от всички средства са платени през последния месец на годината - декември.


Осем месеца отнема сертифицирането на разходите, твърдят кметове, което по думите им натоварва общинските бюджети с допълнителни разходи. Представители на бизнеса и неправителствения сектор също се оплакват от бавното разплащане по европрокетите, като посочват за причина спусканите лимити от ведомството на Симеон Дянков. Обяснението на Министерството на финансите е, че спазват строга фискална дисциплина, която изисква бюджетният дефицит да не надхвърля 3% по маастрихските критерии.


Отличници, средняци и слабаци - така условно могат да бъдат разделени програмите според изпълнението на ЛОТАР прогнозите. Най-плътно до тяхното изпълнение са програмите "Регионално развитие" и "Административен капацитет", които могат да бъдат поставени сред отличниците. "Регионално развитие" се сочи за пример от управляващи и опозиция. Програмата изпълнява близо 96%  договорените средства, а разплатените - над 43%.


При "Административен капацитет" числата са съответно 80% договорени и близо 45% разплатени. Малко не достига към тях да се присъедини и програмата "Човешки ресурси", която има високо ниво на договорените средства (91%), но изостава в плащанията (25.6%). Причината за това са многото проведени одити през годината, които са довели до въвеждането на допълнителни контроли, което забавя процесите, смята министър Дончев.


Програмите "Транспорт" и "Техническа помощ" имат средни показатели на изпълнение през миналата година. Въпреки че двете програми имат огромни разлики помежду си - "Транспорт" е с най-голям бюджет, занимава се големите инфраструктурни проекти, докато "Техническа помощ" е с най-малък бюджет, като проектите й са насочени за подпомагане на усвояването на средствата и по-добрата информираност на обществото и бенефициентите, двете програми си приличат, защото имат ограничен кръг получатели на средства и поради тази причина няма конкурсен подбор на проектите.


И двете програми са с ниски нива на договаряне, което създава сериозен риск от забавяне на финансовото им изпълнение в бъдеще.  Липсата на проекти, забавянето на тръжните процедури и недостатъчният административен капацитет са причините да върви слабо програма "Транспорт", отчете министър Дончев. За "Техническа помощ" причината е преместването на програмата от Министерството на финансите към Министерския съвет, както и текучеството на кадрите.


Най-зле през миналата година се представят "Околна среда" и "Конкурентоспособност". Въпреки че показателите на "Конкурентоспособност" са номинално високи, ако бъде изваден инструментът JEREMIE, чието реално прилагане не е започнало, изпълнението й е сходно като това по "Околна среда". И по двете програми процентът на договорените средства е под 65% от планираното. При "Конкурентоспособност" той е 63%, но ако се извади инструментът JEREMIE, става 44%, докато по "Околна среда" е 56%.


Минимално са и разплатените средства - около една четвърт от планираните.  Програма "Конкурентоспособност" може едновременно да бъде и лидер, и аутсайдер по платени средства в зависимост от това дали се включват парите по JEREMIE, които са близо 200 млн. евро. Без тях процентът на усвояемост на средствата спрямо бюджета на програмата е скромните 1.26%, а иначе достига 18.2%.


Отписване на евросредства

И ако през 2010 г. неизпълнението на прогнозите не беше фатално от гледна точка на загуба на средства, то сбъдването на заложеното усвояване на средства задължително трябва да се случи през 2011 г. В противен случай в края на годината вече ще пресмятаме първите отписвания на евросубсидии.


Рискови в това отношение са "Транспорт", "Околна среда" и "Конкурентоспособност". За да не се случи по "Транспорт", е необходимо да се ускорят плащанията близо 7.5 пъти и от 80 млн. евро да достигнат 595 млн. евро в края на 2011 г., а по "Околна среда" от 46 млн. евро да станат 144 млн. евро. По "Конкурентоспособност" рискът от загуба на средства е по отделни схеми.


Двоен ръст на договорените средства по 7-те оперативни програми и троен ръст на разплатените е целта за 2011 г., каза министър Дончев. В числа това означава, че трябва да се договорят 2.4 млрд. евро, а да се изплатят над 1 млрд. евро само от бюджета на ЕС. Такава прогноза е представило българското правителство пред Брюксел.


1096 дни остават за договаряне от 1 януари 2011 г. до 31 декември 2013 г., или 43% от времето. Това означава, че ако досега сме договаряли по 80 млн. евро месечно (2008 - 2010 г.), за да договорим всичките 6.7 млрд. евро, трябва да увеличим скоростта на 140 млн. евро на месец за периода 2011 - 2013 г., пресметна Димчо Михалевски, депутат от БСП.


До крайния срок за разплащане пък - 31 декември 2015 г., пък остават 1826 дни, или 56% от времето, и ако досега сме плащали средно по 14 млн. евро, за да усвоим всички средства, е необходимо да увеличим скоростта на 125 млн. евро на месец, допълни Михалевски.


Ако за индикатор на усвояване на средствата вземем програма ИСПА по думите на министър Томислав Дончев, то според него успешно може да приключим първия ни програмен период със 75% усвояване на евросубсидиите.

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ergen4ev
    ergen4ev
    Рейтинг: 466 Неутрално

    къде ли потъват всичките кинти

  2. 2 Профил на Безименен
    Безименен
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    тази програма конкурентоспособност е като дискотека, хем има едни пари дето са дадени, хем не били дадени, странна работа. герберите нещо правят там, някакви фокуси се случват, кой отговаря за този фонд, а

    Времето е наркотик, много от него убива.
  3. 3
    ****

    Този коментар беше изтрит в 21:42 на 20/01/2011 от неговия автор.

  4. 4 Профил на Pavel Varbanov
    Pavel Varbanov
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#2] от "voivoda":

    естествено, един смисъл има "усвоени са ....0000000 лв.", друг е смисъла на "усвоени са ...%", а трети е смисъла на нещо което никой не казва като публична информация "за .... лв. свършихме еди какво си или постигнахме еди какъв си успех". Познай сега баба ... от ... и други такива клакьори правят ли разлика между казаното от ББ и сие.

  5. 5 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Мазникът самохвалко на последно място - под 1%, за големите инфраструктурни проекти.

    Никога повече мутри начело на България.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK