Туристите на бъдещето

Все повече европейски държави виждат потенциал за привличане на посетители от Бразилия, Индия, Китай и Близкия изток

Ако прегледате видеообмена на Световната туристическа организация, вероятно ще попаднете на една любопитна лекция от есента на 2000 г. на проф. Джерад Йикинс - световно признат експерт в сферата на туризма. Тогава пред водещи мениджъри от сектора в Лондон той разказва за "туристите на бъдещето".


Споделя, че те не са нито германците, нито англичаните, нито американците. Те са жителите на развиващите се икономики - Китай, Бразилия, Индия, Близкия изток и др. От кадрите ще видите, че някои хора в залата посрещат тази реплика с усмивка, други с видима изненада, трети - не съвсем. Единадесет години по-късно такава теза въобще не е в сферата на екзотиката.


За "туристите на бъдещето" от развиващите се икономики ще чуете на всяка по-голяма туристическа борса, ще прочетете във всеки доклад и във всяка прогноза. Това е така, защото много държави започнаха да виждат големия потенциал и в Китай, и в Бразилия, и в Индия. На практика тези държави винаги са присъствали на световната туристическа сцена като привлекателни места за екскурзии - и заради бразилските плажове и карнавала в Рио, и заради богатата и контрастна култура на Индия и Китай.




Днес обаче на тях се гледа и по друг начин- като пазари, от които могат да бъдат привличани туристи. Според Йикинс има две важни причини за това: в развиващите се икономики, които имат и  голямо население, започва да се оформя средна класа, която може да си позволи пътувания.


Паралелно с това отварянето им към света, навлизането на западния бизнес, модата и културата започват да събуждат любопитството на жителите им към други държави. Не случайно и някои европейски и азиатски страни вече полагат сериозни усилия за привличането им. Това пък от своя страна се очаква да създава съвсем нови модели на развитие в туристическия бизнес.


Малко статистика


През 2010 г., която по даннина Световната туристическа организация е била годината, в която започна възстановяването на сектора от кризата, има регистриран ръст от почти 7% на международните пътувания до 935 млн. В самия доклад на организацията, публикуван в понеделник, е записано, че възстановяването на отделните региони протича с "различна скорост" и в голяма степен се дължи на развиващите се пазари.


Така например в Азия растежът на пътуванията е 13% (общо 204 млн.), а в Близкия изток - 14% (60 млн. пътувания). Те пък са предимно регионални - т.е. жители в дадени държави пътуват в съседни или сравнително близки дестинации. Развиващите се пазари са и интересни и по другия важен показател - разходите за туризъм.


По данни на световната организация най-голям ръст има именно при тях:  бразилците са увеличили разходите си за международен туризъм с 52%, китайците - със 17%, жителите на Саудитска Арабия - с 28 на сто. За сравнение, при Германия то е с около 2%. Въпреки че реално двуцифреният ръст е отбелязан на сравнително ниска база, то той се повтаря от няколко години насам и въпреки кризата. Отделно от това всички прогнози сочат, че ще продължи.


Обединени усилия


Потенциалът на Китай, Индия и Бразилия вече е оценен от някои от най-големите туристически държави и през миналата година стартираха първите по-сериозни кампании. Големите конкуренти Франция, Испания и Италия обединиха усилия и подготвиха дългосрочна маркетинг кампания в тези страни. Стъпката изненада много професионалисти в бранша и дори се заговори за създаване на съвсем нови модели за развитието на сектора.


При представянето на програмата European Passion от трите държави съобщиха, че съвместните действия са необходими с оглед на това, че туристи от тези държави могат да бъдат привлечени за дълги пътувания, а разглеждането на няколко държави едновременно би било допълнителен стимул това да се случи. Разбира се, по този начин Франция, Испания и Италия ще си разделят средствата за маркетинг, които са повече в такива по-отдалечени от Европа страни.


Кампанията вече започна с инфотурове за журналисти и туристически агенти от Китай и Бразилия, като буквално до месец ще тръгнат и тези от Индия. Предстоят съвместни участия по изложения, разпространението на брошури и др. При представянето на кампанията от министерството на индустрията и туризма в Испания съобщиха, цитирани от АФП, че: "Най-общо целта е да се подобри позиционирането на държавите от Средиземноморската дъга на далечни пазари, където самостоятелното рекламиране на Испания, Франция или Италия е по-сложно."


Освен примера на тези държави в скоро време е много вероятно да се види и втори модел на съвместна кампания за привличане на туристи от Бразилия, Индия и Китай. В доста специализирани медии вече се появи информация, че Турция, Йордания, Ливан и Сирия водят преговори за издаването на съвместна туристическа виза за граждани на тези страни, която ще важи за екскурзии по културно-исторически забележителности.


Въпреки че информацията не е потвърдена официално от нито едно от правителствата, преди седмица се проведе двудневна среща на ресорните министри от четирите държави в ливанската столица Бейрут, а йорданските медии съобщават, че има принципно съгласие да се работи в тази посока.


Освен съвместните усилия има и доста единични опити за реклама в тези държави. Така например големите китайски изложения за туризъм отчитат постоянен ръст на държавите и фирмите, които участват на тях, като най-много са "новодошлите" именно от Европа.



BRIC


Бразилия, Русия, Индия и Китай, наричани BRIC от първите им букви, са двигател на икономически растеж във всички сфери през последните години. В тях живее 40% от световното население, а в периода между 2000 и 2008 г. са генерирали почти половината от глобалния икономически ръст. Според прогнозата на Международния валутен фонд до 2014 г. те ще формират над половината от световния БВП. Русия, в която много западноевропейски държави също виждат огромен потенциал за туризма, е сравнително позната за бранша и въпреки това маркетинговите усилия продължават и до днес. През последните две години има осезаем ръст на участията на западноевропейски държави и компании и на по-малките и регионални борси в страната. България също се представя на няколко руски изложения - MITT и Intourmarket в Москва, периодично участва и на борси в Санкт Петербург.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK