Корпоративен профил: "Неохим" АД

Корпоративен профил: "Неохим" АД

© Дневник



Неохим" (3NB)


Визитка:
Създадена: 1951 г.
Адрес: Димитровград, ул. "Химкомбинатска" 3
Телефон: 0391 60 572
Интернет адрес: www.neochim.bg
Дейност: производство на изкуствени торове
Изпълнителен директор: Димитър Димитров
Последен отчет: консолидиран, към 30 септември 2010 г.


"Неохим" е наследник на Химическия комбинат в Димитровград, който започва производството на минерални торове през 1951 г. Той е поредният пример за това как буреносните облаци над индустриалния сектор в България започнаха да се разсейват през 2010 г. благодарение на възстановяването на износа.




Производителят на изкуствени торове с основна търговска марка "Неоферт" започна да си връща част от загубените позиции още в началото на миналата година и малко преди да излязат годишните му резултати, по всичко личи, че е на път да изпълни заложените в края на предходната година прогнози. Тогава мениджмънтът заложи да постигне приходи в рамките на 130-140 млн. лв., от които само към края на септември групата е успяла да постигне близо 110 млн. лв.


"След кошмарната за "Неохим" 2009 г. през деветте месеца на 2010 г. компанията успя да постигне силно възстановяване на приходите. Очаквам, че ще видим задоволителен ръст в продажбите и в отчета за четвъртото тримесечие, тъй като компанията успя да възстанови частично износа си", коментира финансовият анализатор от "Карол" Камелия Лазарова.


Засега няма яснота кои външни пазари са допринесли най-много за подобряването на продажбите на компанията. През 2009 г. най-успешни такива са били Турция и Македония. В Турция компанията има собствен дистрибутор, а сериозна част от продажбите преди кризата са държани от свързаното със собствениците предприятие "Евроферт" за вътрешния пазар и ливанската компания "Каримекс кемикълс" за външните пазари. Прави впечатление, че освен основни клиенти тези дружества са и основни доставчици след "Булгаргаз".


Конкуренцията на вътрешния пазар за "Неохим" пък последните години идва главно от Грузия, Румъния и Казахстан и се увеличава, като анализаторите подчертават, че това ще е и сред основните предизвикателства и през 2011 г.


Като цяло заради силния срив на продажбите й през 2009 г. както заради икономическата, така и заради газовата криза "Неохим" натрупа съществени загуби последните две години. Макар да успя да свие част от тях, както е видно от резултатите в края на септември 2010 г., компанията продължава да работи на оперативна загуба. Все пак от ноември насам тя работи на пълен капацитет при средно 50% в най-тежките си моменти през 2009 г. Анализаторите са окуражени и от по-високите цени на амониевата селитра в България и на международните пазари.


"Неохим" реализира значителни загуби през последните две години заради влошената конюнктура, но изглежда, че трудният период е към своя край", коментира Владислав Панев, председател на съвета на директорите на компанията за управление на активи "Статус капитал". Той обаче подчертава една от най-големите слабости на завода - зависимостта от цената на природния газ.


Тъй като това е основната суровина на компанията, конкурентоспособността на продуктите й на международните пазари силно зависи от цените, на които газът се доставя в България. За момента страната все още не е диверсифицирала доставките си на природен газ, което оставя компанията без големи възможности за маневри. Затова и Панев подчертава, че евентуалното повишаване на продажната цена на природния газ от "Булгаргаз" през 2011 г. може да създаде проблеми на "Неохим". А това е "много вероятно да се случи заради покачващите се цени на петрола", смята Панев.


За момента обаче компанията поне успя да се върне на нива на работа, които й генерират положителен паричен поток от оперативна дейност, без това да влошава плащанията към доставчици. Увеличава се единствено задлъжнялостта към свързани предприятия. Отделно от това "Неохим" поддържа сравнително ниска цялостна задлъжнялост и високо ниво на текуща ликвидност.


Вероятно заради тези показатели заедно с експортния фокус на дружеството акциите на компанията поскъпват с над 20% през последните 12 месеца. Въпреки това "Неохим" продължава да се търгува под средните нива за всички дружества в широкия индекс на Българската фондова борса BG40 по отношение на цените им спрямо счетоводната им стойност.


Материалът не е препоръка за покупко/продажба на ценни книжа.


Анализатори


Владислав Панев, председател на съвета на директорите на "Статус капитал"
"Неохим" реализира значителни загуби през последните две години заради влошената конюнктура, но изглежда, че трудният период е към своя край. От ноември заводът в Димитровград отново работи на пълна пара, като за това допринасят високите цени на амониевата селитра както в България, така и на международните пазари. Проблеми на "Неохим" може да създаде евентуално повишаване на продажната цена на природния газ от "Булгаргаз" през тази година, което е много вероятно да се случи заради покачващите се цени на петрола. Промяна в международните цени също може да промени картината, която засега изглежда безоблачна.


Камелия Лазарова, финансов анализатор, "Карол"
След кошмарната за "Неохим" 2009 г. през деветте месеца на 2010 г. компанията успя да постигне силно възстановяване на приходите. Очаквам, че ще видим задоволителен ръст в продажбите и в отчета за четвъртото тримесечие, тъй като компанията успя да възстанови частично износа си. "Неохим" обаче акумулира значителна загуба още на оперативно ниво, която трудно ще бъде зачеркната с резултатите от последното тримесечие. За щастие компанията е добре капитализирана, с относително ниско ниво на дълг и успява да поддържа положителен паричен поток от оперативна дейност.


"Неохим" има шансове да покаже по-убедително представяне през тази година, тъй като изтеклият селскостопански сезон бе добър за местните земеделски производители, а и цената на природния газ бе намалена през последните три месеца на 2010 и първите три месеца на 2011 г. – традиционно най-важните тримесечия за компанията. Компанията обаче ще продължи да работи при силно конкурентна среда, в която ще трябва да отвоюва наново външните си пазари и да се бори за позициите си на местния пазар с конкуренти от Румъния, Египет, Казахстан, които показаха гъвкавост и завзеха част от пазарния дял на "Неохим" в страната.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Posting Canter
    Posting Canter
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    статията е добър пример за професионалност в докладването на финансови новини: чете се като репортаж във financial times. но нима бихме очаквали по-малко от "дневник"?

    qui desiderat pacem praeparet bellum




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK