Корпоративен профил: "Благоевград-БТ"

Корпоративен профил: "Благоевград-БТ"

© Дневник



"Благоевград - БТ" (55B)


Визитка:
Създадена: 1962 г.
Адрес: гр. Благоевград, "Покровнишко шосе" 1
Телефон: 073/ 884 844
Интернет адрес: www.blagoevgrad-bt.com
Дейност: производство на цигари
Изпълнителен директор: Петър Папучаров
Последен отчет: Индивидуален, към 30 декември 2010 г.


"Благоевград-БТ" е с близо 50-годишна история, като води началото си от тютюневият комбинат "Пирин" в Благоевград. В момента фабриката в югозападния български град е основният актив на все още държавния "Булгартабак холдинг". Тя генерира по-голяма част от приходите на групата, в което единствената друга голяма фабрика за цигари остана "София-БТ". Основните й марки цигари са Victory, Prestige, Femina, GD, S slims, New Line, Melnik и др.




Провалената вече няколко пъти продажба на ходлинга остави "Благоеград-БТ" в трудната позиция. Компанията вече няколко години се бори по-скоро неуспешно да запази пазарния си дял в страната. Основна причина за това е растящата конкуренция както от страна на чуждестранните играчи, така и от новите като "Кингс табако", купили фабриката на"Булгартабак" в Пловдив.


Отделно контрабандата в страната се увеличи значително с повишението на акциза, който вече е близо 80 на сто от стойността на кутия цигари. Само за три години пловдивското предприятие си извоюва близо 15% дял на българския пазар, докато "Благоеград-БТ" свия своя на половина от близо 40% на около 20%.


Последните няколко месеца според ръководството на компанията майка "Булгартабак ходлинг" все пак цялата група успява да печели дял на фона на свиващия се легален вътрешен пазар. По оценки на самите компании в бранша легалният пазар през 2010 г. е едва 10.6 млрд. къса, докато преди пет години само "Благоевград-БТ" произвеждаше по 13 млрд. За една година целият пазар се е свил с 35 на сто, а година по-рано - с 14%.


За да компенсира по-трудната обстановка на местния пазар, мениджмънтът на "Булгартабак" и "Благоевград-БТ" положи значителни усилия да увеличи износа. Според финансовите отчети на фабриката последните две години тези усилия дават съществен резултат, като изнесените обеми цигари вече са три пъти повече от тези, продадени на вътрешния пазар. Година по-рано съотношение беше едно към едно, а преди това вътрешният пазар водеше със средно 2 на 1.


Интересното е, че през 2010 г. това е съпроводено с почти нищожно ниво на вземания, което означава, че фабриката извършва продажбите почти изцяло в брой и не се налага да изчаква плащанията за доставките си. Предходните три години това не е било така и обикновено приходи  между 150 и 200 млн. лв. са били съпътствани с вземания за поне 100 млн. лв. През 2010 г. спрямо 172 млн. лв. приходи седят едва 17 млн. лв. търговски вземания. Данните в отчета показват, че реално всички търговски вземания са от клиенти в страната, докато тези от чужбина са под 1 млн. лв.


В същото време кешовите наличности на дружеството през последните 4 години са в рамките на 100 млн. лв. Затова и ликвидната позиция на фабриката се подобрява съществено през 2010 г. Финансовата картина на "Благоевград-БТ" изглежда още по-добре от страна на парични потоци, като компанията вече генерира положителни такива както от оперативна, така и от инвестиционна дейност.


В крайна сметка износът на "Благоевград-БТ" скача с 42% в обеми и около 70% в парично изражение, за което помага и поскъпналият долар. Основните външни пазари за компанията са Близкият изток, ОНД и балканските страни. Средно публичните цигарени компании увеличават с 65% износа си в обеми миналата година.


"Благоевград-БТ" запазва финансовите си резултати и през четвъртото тримесечие по подобие на предишните две. Това подобри коефициентите за оценка на акцията, която се търгува вече 8.5 пъти над нетната печалба. По-важното в случая е стабилността в износа на компанията, за която не е новина, че губи сериозно позиции на вътрешния пазар. Очаквам положителната тенденция в износа да се запази благодарение на растящата популярност на марката Prestige и на ново поскъпване на долара", коментира финансовият анализатор на "Елана трейдинг" Тамара Бечева.


На фона на силните ръстове както на износа, така и на контрабандата други експерти все пак поставят под въпрос колко трайна е тенденцията за увеличен експорт. През февруари 2010 г. по време на операция "Совите" на пристанище Варна, Агенция "Митници" и Министерството на финансите заловиха цигари без бандерол от марката "Виктори уайт" на обща стойност 1.6 млн. лв. Финансовото ведомство първоначално излезе с информация, че те може да са произведени именно в благоевградската фабрика, но след това заяви, че може да става въпрос за имитация.


Като цяло обаче основната интрига около публичната фабрика през настоящата година ще е не толкова подобрената финансова позиция на компанията, колкото приватизацията на "Булгартабак холдинг", която се очаква да започне през февруари и да приключи през лятото. "Приватизацията най-вероятно ще промени отношението на пазара към компанията, цената на акцията и перспективите пред нея", смята Бечева.


"В настоящия момент изгледите поредната процедура да бъде доведена до успешен край са достатъчно благоприятни. Евентуална сделка би отключила стойност за миноритарните акционери в две направления – възможност за отправяне на търгово предложение и/или разпределение на дивидент преди приватизационната сделка, за който дружеството разполага със значителни свободни парични средства", допълни и Веселин Радойчев, финансов анализатор от ПФБК.


Като държавна компания реално "Благоевград-БТ" редовно радва инвеститорите си с дивидент, тъй като е задължена с постановление на правителството да разпределя част от печалбата си. Така по време на кризата компанията беше една от малкото на Българската фондова борса, която донесе както капиталова печалба, около очакванията за приватизация, така и дивидентна доходност.


Анализатори:


Тамара Бечева, финансов анализатор, "Елана трейдинг"
"Благоевград-БТ" запазва финансовите си резултати и през четвъртото тримесечие по подобие на предишните две. Това подобри коефициентите за оценка на акцията, която се търгува вече 8.5 пъти над нетната печалба. По-важното в случая е стабилността в износа на компанията, за която не е новина, че губи сериозно позиции на вътрешния пазар. Очаквам положителната тенденция в износа да се запази благодарение на растящата популярност на марката Prestige и на ново поскъпване на долара.


Рисковете обаче не са за пренебрегване, защото конкуренцията и контрабандата няма да създадат условия за възстановяване на позициите на "Благоевград-БТ" на вътрешния пазар, където популярността на марката Victory дава известно предимство пред другия голям производител "София-БТ". Приватизацията най-вероятно ще промени отношението на пазара към компанията, цената на акцията и перспективите пред нея. Но дотогава "Благоевград-БТ" ще се възприема като по-малко динамичната от двете големи цигарени фабрики въпреки потенциала си и както се оказа, по-стабилните резултати в края на 2010 г.


Веселин Радойчев, финансов анализатор, ПФБК
С поредния скок на акцизните ставки, последван от ръст на сивия сектор, вътрешните продажби на "Благоевград-БТ" паднаха с 45% на годишна база през 2010 г. Едновременно с това инвеститорите бяха приятно изненадани от способността на мениджмънта да компенсира пропуснатите потенциални продажби на вътрешния пазар с увеличения износ на цигари – ръст от 69% спрямо 2009. Това доведе и до значително подобрение на маржовете на печалбата на дружеството, както и до освобождаването на сериозен паричен ресурс.


В настоящия момент изгледите поредната процедура по приватизация да бъде доведена до успешен край са достатъчно благоприятни. Евентуална сделка би отключила стойност за миноритарните акционери в две направления – възможност за отправяне на търгово предложение и/или разпределение на дивидент преди приватизацията, за който дружеството разполага със значителни свободни парични средства.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK