Пазарът на бира продължава да се свива

Пазарът на бира продължава да се свива

© Асен Тонев



Продажбите на бира в България продължават да намаляват, като количествата произведено пиво са на нивата от 1991 г. и далеч от пиковите 2007 и 2008 г. През миналата година потреблението на пиво се е свило с 4.5%, като основната причина продължава да е слабата консумация в заведения, хотели, ресторанти. Основните компании от бранша се разминават в прогнозите си за развитието на пазара през тази година. Някои очакват слаб растеж, но други смятат, че секторът все още не е ударил дъното и възстановяване през 2011 г. едва ли ще има.


Тенденциите на пазара бяха представени на пресконференция на Съюза на пивоварите в България. Данни на организацията показват, че производството на петте компании, нейни членове ("Загорка", "Каменица", "Карлсберг", "Болярка-ВТ", "Ломско пиво"), е намаляло с 1.3% през 2010 г. и стигнало 4.8 млн. хектолитра. В същото време проучване на маркетинговата агенция "Нилсен" показва спад на потреблението на бира с 4.5%. Според производителите данните на агенцията са по-важни, тъй като те показват реално изпитото пиво. "За "Карлсберг" спадът на пазара е поне 7-8%. Продажбите около Коледа бяха с 10-30 на сто по-малки в сравнение с предишната година", каза Александър Грънчаров, изпълнителен директор на пивоварната, която произвежда "Шуменско".


"Най-голям продължава да е спадът на продажбите в заведенията и ресторантите - 13.2%", каза мениджърът на "Загорка" Рууд ван ден Ейнден. Той добави, че намаляването на продажбите от магазините е по-малко, но се забелязва преориентиране към по-евтини марки. Това се подкрепя и от факта, че продължава ръстът на продажбите в пластмасови бутилки (10% увеличение) за сметка на стъклените (намаление с 14%).




Мениджърите на основните пивоварни смятат, че ако тази година въобще има ръст в продажбите, той едва ли ще е значителен. "Не мисля, че пазарът е стигнал дъното, и затова смятам, че спадът ще продължи", каза изпълнителният директор на "Каменица" Драган Радивоевич. Колегата му от "Загорка" Рууд ван ден Ейнден обясни, че въпреки положителните сигнали за ръст на икономиката на България не очаква раздвижване в сектора. Причината е, че нарастването на икономиката е основно заради износа, а не от вътрешното потребление, на което разчитат компаниите от сектора. "Не трябва да забравяме, че и хотелите и ресторантите все още са в сериозна криза", добави той.


Мениджърът на "Карлсберг" Грънчаров е по-голям оптимист. Според него тази година продажбите на компанията ще се увеличат с 4-5%, продължавайки положителната тенденция от 2010 г. "Да не забравяме, че през миналата година и лятото не беше добро и ни се иска през 2011 г. то да е горещо и това да се отрази положително на продажбите", каза Грънчаров. На топло лято се надява и мениджърът на "Болярка" Мирослав Динев, който припомни, че 60% от продажбите се реализират тогава.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK