Борба за пазарен дял и и евтини застраховки изкараха сектора на загуба

В животозастраховането премиите растат, в общото продължават да падат

Борба за пазарен дял и и евтини застраховки изкараха сектора на загуба

© Дневник



Поддържането на изкуствено ниски цени на автомобилните застраховки и борбата за пазарен дял вече са се отразили много лошо на част от сектора. Така може да се обобщи коментарът на негови представители пред "Дневник", след като в понеделник Комисията за финансов надзор (КФН) обяви годишните резултати на сектора.


Компаниите, които предлагат най-масовите полици за автомобили и имущество, са приключили 2010 г. със загуба от 14.4 млн. лв. За сравнение, през 2009 г. общото застраховане отчете печалба от 26.7 млн. лв. Достъпните данни от КФН показват, че от 2005 г. досега секторът е завършил със загуба само 2008 г.


Лошият резултат може да се отрази и на крайните клиенти – възможно е много дружества да вдигнат чувствително цените през тази година или да забавят изплащането на обезщетения, прогнозират от бранша.




"Загубата според мен се дължи най-вече на автомобилния бизнес, който доста компании се опитват да продават на ниски цени, вероятно за да печелят пазарен дял. В това се включват и задължителната "Гражданска отговорност" и "Автокаско", коментира Пламен Ялъмов, изпълнителен директор на "Алианц България". Според него лошите резултати са заради "неправилно управление на портфейлите" на отделни компании.


Мнението му споделя и Недялко Чандъров, изпълнителен директор на ДЗИ. Той коментира, че всичко идва от "Гражданска отговорност" и от допълнителните резерви, които някои компании са били принудени да заделят. "Финансовият надзор наложи допълнителни резерви по "Гражданска отговорност", но за доста дружества с висок дял по застраховката не е лесно да го постигнат", каза Чандъров.


Пламен Ялъмов обаче смята, че изискванията на надзора не би трябвало да имат такова сериозно влияние върху финансовите резултати. Причината е, че те бяха обявени на 16 ноември и компаниите имаха време до края на годината или да увеличат резервите си, или да компенсират това с по-висока цена по "Гражданска", обясни Ялъмов. Той предположи, че заради загуба от дейността надзорът е предписал по-големи резерви на някои компании. Резервите се използват за плащане на обезщетения и техният размер постоянно се контролира от КФН.


Предположението на Ялъмов се потвърждава и от данните на надзора – на фона на спадащи премии резервите на компаниите от общото застраховане са се увеличили с 8% за година. В същото време премиите, събрани от сключени полици, са паднали с над 5% до 1.38 млрд. лв.


Много по-добро е представянето в животозастраховането – там има 10.5% ръст на премиите до 245.7 млн. лв. и крайна печалба от 22.5 млн. лв., лек спад в сравнение с 2009 г. В тази част от сектора обаче данните бяха изкривени още в началото на годината, след като се оказа, че "Синдикална ВЗК" е отчитала занижени данни. В момента КФН прави проверка в компанията.


Изпълнителният директор на "Булстрад Живот" Светла Несторова е на мнение, че е трудно да се говори за интерес към животозастраховки, тъй като това е пазар, който се обуславя повече от предлагането, отколкото от търсенето.


"През последните години няма толкова намаление на броя полици, колкото на средната премия и от началото на кризата досега сериозна промяна няма нито при индивидуалните застраховки, нито в корпоративния сектор", каза тя. Несторова прогнозира, че през тази година ще има съвсем лек ръст на пазара.


Само от застрахователна дейност компаниите, предлагащи полици "Живот", се представят много по-добре от другите. Техническият резултат, който отчита единствено основната дейност, за животозастрахователния сектор е печалба от 14.6 млн. лв., а в общото застраховане е загуба от 42.5 млн. лв.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alabalko
    alabalko
    Рейтинг: 505 Неутрално

    истински работещ пазар

  2. 2 Профил на vinkel
    vinkel
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Борба за пазарен дял и и евтини застраховки изкараха сектора на загуба

    аз го вярвам. а вие?

  3. 3 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 538 Неутрално

    аз не вярвам че от "Гражданска отговорност" има загуба. Вдигнаха я много силно от тази (2011) година.
    Имат някакви тавани на обезщетенията от 1 млн., но реално обезщетенията които се присъждат не са бог знае колко големи - по 30-40 хил.лв за смъртен случай.

  4. 4 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 816 Неутрално

    Липсата на единна база данни и обмен на инфо с КАТ, по-високи премии по застраховките за рисковите шофьори (с актове за нарушения и ПТП-та за изминал период). Цял свят работи така, а ние пак ще откриваме течащата вода!

  5. 5 Профил на kikito02
    kikito02
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Пхахаха...нали като ти направят щета за 500лв.
    гр.отговорност ти плащат 30лв.

    Как са на на загуба незнам....???

  6. 6 Профил на Румен Гълъбинов
    Румен Гълъбинов
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Проблема е че на пазара по общо застраховане най-голям дял заемат автомобилните застраховки – каско (36.2%) и ГО (35.1%) – общо 71.3 % от брутния премиен приход. При това положение автомобилните застраховки, които заемат над 2/3 от пазара ще продължат да носят загуби за целия сектор и през настоящата година.

  7. 7 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1047 Неутрално

    за автомобилните не разбирам как са на загуба, като все вдигат премиите - преди с ниските премии бяха на печалба, а сега като ги вдигнаха, излезли на загуба?
    а за застраховки живот ситуацията е ясна - то такава застраховка си правиш със спестовен елемент и трябва да вярваш, че след 20, 30, 40 години, когато теб вече няма да те има, застрахователната компания още ще я има и ще плати на децата ти - е за коя българска фирма го вярвате това?

  8. 8 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Гълъбинов - ти си в застрахователния бизнес - кажи откъде идва загубата ?
    - от кражби на коли ?
    - от големи премии, плащани за щети в чужбина ? Откъде ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK