За какво е България

Една страна има добър имидж, ако хората в останалите части на света са благодарни, че съществува

Саймън Анхолт твърди, че репутацията на една държава не може да се промени с реклами

© Цветелина Белутова

Саймън Анхолт твърди, че репутацията на една държава не може да се промени с реклами




"Решенията, които хората вземат всеки ден - като къде да почиват, каква музика да слушат, какви книги да четат, определят бъдещето на държавите"
Саймън Анхолт, консултант по изграждане на национални марки


"Имиджът на една страна е като любовта - за да те харесват, трябва самият ти да се харесваш"
Трайчо Трайков, министър на икономиката


"Външната политика трябва да е полезна и на българските граждани, и да помага за решаването на проблеми извън страната. В противен случай никой няма да я забележи"
Николай Младенов, министър на външните работи

Ако искате да изградите имидж и репутация на България, трябва да имате цел, да си отговорите на въпроса "За какво е България, каква е ползата от нея?". Съветът беше отправен от Саймън Анхолт, консултант на правителства и организации по изграждане на имидж. Приписват му създаването на националния брандинг, но самият той твърди, че ако е измислил нещо, е по-скоро национален бранд или марка. Анхолт беше лектор на конференцията Branding Bulgaria, организирана от в. "Капитал".


"В ерата на глобализацията решенията, които хората вземат всеки ден като къде да почиват, каква музика да слушат, какви книги да четат определят бъдещето на държавите. В такава обстановка репутацията на страните става много важна, защото хората правят тези избори на базата на предразсъдъци, които може да нямат общо с реалността", смята Анхолт.




Ако България изчезне


Според Анхолт една страна има успешна марка и добър имиджа, ако хората в другите държави са доволни, че тя съществува. "Представете си какво ще стане, ако Господ натисне копчето за изтриване и премахне България. Кой ще се интересува, ако това се случи, кого ще засегне освен българите", обясни Анхолт и продължи с примерите: "Представете си деветгодишно момче от Кения, което всяка вечер си ляга с мисълта: "Добре, че България съществува." Всъщност обаче то не знае, че тя съществува. А тези, които знаят, не са благодарни за това, а просто знаят, че я има. Това трябва да се промени. Тогава ще имате бранд и ще имате възможност да се възползвате от доброто си име."


Добра репутация с действия, а не реклама


Според Анхолт тази трудна задача не е непостижима. За постигането на добра репутация държавата не трябва да влага милиони в реклама, а да прави неща, които ще са полезни за живеещите в останалите части на света. "Има поне 25 неща, които вълнуват всички хора по света, като бедността, промените в климата, образованието, правата на жените, на децата, престъпността, тероризма", каза Анхолт и добави, че страната може да избере едно от тези неща, да се фокусира върху него, да се опита да го промени и така да стане важна и за останалата част от света. За пример той даде Южна Корея, която решила да подобри имиджа си, като отделя повече пари за международна финансова помощ за бедни страни.


Следващата стъпка е изготвянето на стратегия поне за следващите 50 години, която да показва каква е репутацията на страната сега и каква трябва да е. "Създаването на имидж отнема десетилетия, а разрушаването му е невъзможно. Революцията в Египет няма да промени репутацията на страната. Хората не променят мнението си за една държава или град, защото не искат. Това ще преобърне света им", твърди Анхолт.


Според него след създаването на стратегията трябва да започне и реалното й осъществяване. "Каквото и да сте решили да правите, трябва да го направите", добави консултантът. Третият елемент за подобряването на репутацията на страната са действия, които занимават и интересуват хората по света и ги карат да мислят за България и да са доволни и благодарни, че тя съществува. "Това е истинска политика, истинска иновация, а не нещо, измислено от пиар агенциите", смята Анхол. Той предупреди, че измислянето на лого или фраза, с която България да се рекламира, не е достатъчно и няма да промени възприятията на хората по света за държавата. Много по-важни от рекламите според него са новини, които интересуват хората и ги кара да обърнат внимание на страната.


Да рекламираш или да не рекламираш


Въпреки съвета на Анхолт, че милионите за реклама на страните всъщност не влияят на имиджа й, министърът на икономиката Трайчо Трайков смята, че от рекламирането на страната като туристическа или инвестиционна дестинация има смисъл. "Това е реклама на продукт, на туризма и тя не казва, че ние сме много велики, а казва на хората да дойдат тук, защото ще прекарат добре", коментира Трайков. Според него "имиджът на една страна е като любовта - за да те харесват, трябва самият ти да се харесваш". Като пример за добро възприятие за България по света Трайков даде схващането на японците за страната. "Българското кисело мляко в Япония има пазарен дял от 40%, защото там хората смятат, че България е красива страна, където хората живеят здравословно и дълго", обясни министърът.


Според Трайков устойчиви схващания като японските за киселото мляко или руските за хубавите български консерви трябва да се използват. "Що се отнася за икономиката, нещата са прости – привлекателна бизнес среда, където правителството не пречи и разходите са ниски. Наше задължение е светът да разбере за това и парите за маркетинг на тези предимства си струват", каза министърът.
"Парите, изразходвани за рекламата на България, са само опит от страна на държавата за подпомагане на някоя закъсала фирма.


Особено рекламите по българските телевизии. Те звучат като "Купувайте ток от НЕК", смята обаче Огнян Донев, председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и мажоритарен собственик на "Софарма". Според него бизнесът може да помогне за подобряването на репутацията на страната чрез продуктите, които изнася, и чрез "доброто корпоративно управление, което и е социално отговорно".


"Популяризирането на отделни сектори е различно от изграждането на цялостен имидж на една страна и то не трябва да е работа на правителството, а на бизнеса. Добрият имидж на туризма например може да помогне за подобряването на репутацията на страната, защото така хората научават повече и подобряват мнението си за нея", коментира Анхолт. Той посъветва правителството да не харчи парите на данъкоплатците, за да дава информация за България, защото такава може да се намери лесно в интернет.


"Опитайте се да накарате хората да се интересуват от тази информация", каза Анхолт. Добави, че според него проблемът на страната може да е липсата на самочувствие, но успокои, че знае само три страни, пред които тази пречка не стои - САЩ, Швеция и Казахстан. "Ако успеете да изградите международна репутация на България, това ще повиши и самочувствието на българите", смята консултантът.



"Решенията, които хората вземат всеки ден - като къде да почиват, каква музика да слушат, какви книги да четат, определят бъдещето на държавите"
Саймън Анхолт, консултант по изграждане на национални марки


"Имиджът на една страна е като любовта - за да те харесват, трябва самият ти да се харесваш"
Трайчо Трайков, министър на икономиката


"Външната политика трябва да е полезна и на българските граждани, и да помага за решаването на проблеми извън страната. В противен случай никой няма да я забележи"
Николай Младенов, министър на външните работи

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Теодора
    Теодора
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    България до известна степен до скоро имаше привлекателен имидж и то основателен. Интересът на чужденците се ограничаваше до евтините имоти, евтиния алкохол и евтиния секс и това на тях беше напълно достатъчно. Сега обаче в рецесията надали може да оправдаем и тези очаквания. Но той добре ни е насърчил - репутацията трудно се създава, но трудно се и разрушава.
    Що се отнася до Корея - тя подобрява имиджа си чрез блюдолизане на Щатите, не чрез хуманитарност..
    Трето, направило ми е впечатление, че една от най-рекламираните страни из международните информационни ТВ канали, да речем, е Македония. Струва ли ви се, че има ефект от това?

    http://antiideas.wordpress.com/
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4999 Гневно



    тоя псевдомногокомпетентник да ходи да учи баща си как се правят деца та друг път да не допуска същата грешка.
    Сигурен съм,че почти всички тук са наясно с проблемите на управлението и на собствеността върху средствата за производство и много добре знаят каво трябва да се промени.
    най-важното е България да е привлекателна за БЪЛГАРИТЕ !!!
    ЛОШОТОЕ ЧЕ ВЪРВИМ КЪМ ЧЕТВЪРТАТА НАЦИОНАЛНА КАТАСТРОФА

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Мартин Аргиров
    Мартин Аргиров
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Този човек според мен е хиляди пъти повече прав от министъра например, който няма и какво друго да каже - то е ясно че няма да си плюе сам в устата, ако каже че парите на данъкоплатците са хвръкнали напразно.

    Какъв интерес има той (Саймън Анхолт) да ни лъже? А нашите с какво са по-добри, че продължават да подпират празните си кратуни по бюрата на топло в държавните институции и ги храним ние? Системата променя тях, не те нея и ей затова националните катастрофи ще са с продължение.

  4. 4 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1137 Разстроено

    Ще му отговоря веднага на въпроса: - " За какво е България, каква е ползата от нея?" Дано ми стигнат цифрите от арабската азбука.
    1. България съществува за това , за да унищожи собственното си население , преди това да направи Муамар Кадафи с неговото собственно население.
    2.България е за това , за да има къде Кристина Агилера , да има къде да пие и да се дрогира , без да я арестуват.
    3. България съществува за това , къде МАФИЯТА да има държава.
    4. България съюествува , за да има такъв неподготвен нещастник като него , да се изкаже по такъв сериозен въпрос :-" Не просто защо съществува България , но и имали просто свтът интерес от съществуването 'и? Самият факкт , че на този нещастник да ръси акъл е даден карт бланш в медиите ни , означава , че ние сме обречени...

  5. 5 Профил на albena
    albena
    Рейтинг: 25 Неутрално

    "За какво е България, каква е ползата от нея?"
    "За какво е Сомалия, каква е ползата от нея?"
    "За какво е Монголия, каква е ползата от нея?"
    "За какво е Йемен, каква е ползата от него?"
    "За какво е Киргизстан, каква е ползата от него?"
    Кой определя ползите?

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4999 Весело

    много минуси ама никой не смее да се покаже и да се мотивира. типично за платените мекерета на властта.
    Смях в залата

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на гт
    гт
    Рейтинг: 1291 Весело

    Извинявайте, но с този скудоумен въпрос изцяло овъртолвате нещата!



    За какво? е въпрос за продукт, а не за корпорация!

  8. 8 Профил на Clap
    Clap
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Като гледам май никой от коментиращите не е разбрал статията, жалко за вас...
    Можеше да си напънете мозъчетата и да се опитате да вникнете в мисълта на човека...
    До коментар [#1] от "Теодора":
    Точно в това е номера, че не е нужно да се рекламираш по телевизията, просто хората вече не вярват на тези реклами!
    Доста по-въздействащ ще е разказът на приятел за прекрасното му изкарване в съответната страна...

    ...но като начало ние самите трябва да си харесваме държавата..., а това как може да стане?...сами си отговорете...

    Аз присъствах на форума.
    Изключително лошо впечатление ми направи министър Николай Младенов, който не слушаше заключителната реч на г-н Анхолт и си пишеше смс-си, и си се хилеше, сякаш не беше участник в панела, а на някакво цирково представление.
    Иначе вашето негативно отношение към всичко е споделено от 99% от хората в страната, и точно затова имиджът на страната ни е на такова ниво.
    Трябва промяна отвътре!!!

    Усмихвай се на всичко свежо по пътя си...
  9. 9 Профил на Petar Pountchev
    Petar Pountchev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Човекът изобщо не е "псевдомногокомпетентник", а разсъждава с верни, доказани критерии, но не са много хората в страната, които избощо разбират какво им говори, и най-вече ЗАЩО им говори това.
    Образованието в страната ни, както и обучението на работещите у нас е на такова ниво и борави с такива термини, които светът е забравил през 1950-те години. Много е прав и едно от нещата на които страната ни може да заложи, са децата по света. С малко усилия, с възможностите на нашите хотели и курартна база като цяло, с подкрепа на световни и неправителствени организации, с чужда пита можем да направим помен - за прослава на България. Някога, по-скоро интуитивно, отколкото целенасочено, в тази посока действаше "Знаме на мира". Чудесна идея е да се върнем на теци релси, радзбира се, адекватно на днешния ден.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK