Улрих Кранц, "БМВ груп": Никой не се оплаква от мощна кола с нисък разход

Улрих Кранц, ръководител на Project i в БМВ груп

© Дневник

Улрих Кранц, ръководител на Project i в БМВ груп




Електромобилите ще носят удоволствие като всяко БМВ


Продажбите на коли на ток и хибриди зависят от политиката на правителствата


i-моделите ще са на върха в премиум сегмента и ще ни спечелят нови клиенти


На пазара ще се появят нови играчи


Очакванията към нас ще бъдат да сме зелени във всеки един аспект


Електромобилите ще носят удоволствие като всяко БМВ


Продажбите на коли на ток и хибриди зависят от политиката на правителствата


i-моделите ще са на върха в премиум сегмента и ще ни спечелят нови клиенти


На пазара ще се появят нови играчи


Очакванията към нас ще бъдат да сме зелени във всеки един аспект




Защо избрахте "зелените" модели на БМВ да бъдат означавани с буквичката i?
- За нас тази буква означава иновации, идеи и точно с това искаме хората да свързват и новите модели, които ще лансираме.


Един от големите проблеми пред навлизането на електромобилите е, че за момента те са много скъпи. Ще бъдат ли тези на БМВ достъпни и възможно ли е това, при положение че в тях се използват толкова високи технологии?
- Скъп е твърде относително понятие. За момента ние използваме съвсем нови технологии, нямаме продажби в големи обеми и това предполага висока цена. По принцип автомобилите на БМВ са в премиум сегмента и са скъпи. i-моделите пък ще са най-премиум сред премиум моделите.


Имате ли проучвания сред сегашните клиенти на БМВ какви са техните нагласи към подобни екологични модели?
- Започнахме нашите проучвания още през 2007 г., когато анкетирахме потенциални клиенти в големи градове в Европа, Азия и САЩ. Така се ориентирахме какво очакват те от един екологичен автомобил. Разговаряхме и с кметовете на редица градове, за да си изясним какви са техните планове за инфраструктурата. Цялата тази обобщена информация залегна в основата на проекта "Мини Е".


През 2008 г. доставихме на клиенти 600 електрически автомобила "Мини". Към момента тези коли са навъртели към 13 млн. километра, така че има подробни технически данни, впечатления от ползващите ги хора. Смея да твърдя, че имаме доста ясна представа какво очакват потенциалните клиенти от един автомобил, като i3 например.


В направата на i-автомобилите използвате един интересен материал – подсилена с въглеродни влакна пластмаса. Смятате ли, че той може да навлезе масово в автомобилната индустрия?
- Разбира се, смятам, че това е един от материалите на бъдещето. Защото, когато се прави електромобил, намаляването на теглото е от огромно значение. Това е и причината да създадем нашия електромобил от нулата, а не да пригаждаме вече съществуващ автомобил.


Благодарение на това ние можем да използваме въглеродните влакна масово, а не само за изработката на отделни компоненти. Благодарение на ниското тегло на колата ние можем да използваме по-евтини батерии, които обаче осигуряват доста добър пробег.


Имате ли яснота колко на брой ще се i-моделите? Ще има ли по един във всеки сегмент, в който сега предлагате коли с традиционен двигател?
- За момента сме фокусирани в създаването на суббранда, изграждането на архитектурата на автомобилите, договарянето на съвместни производства, създаването на производствени мощности. Винаги мислим няколко крачки напред и правим разчетите си така, че в крайна сметка да печелим от това, което правим.


Ясно е, че с представянето на i3 и i8 между тях остава празнина. Ниша има под i3 и над i8. Все още обаче не сме решили дали ще запълваме тези празнини. БМВ е доказала, че е гъвкава компания, така че можем да реагираме адекватно.


Периодично се появяват твърдения, че литият, който се използва в модерните сега батерии, е на изчерпване. Какви са вашите наблюдения?
- Да, литият не е възобновяем източник и в един момент сигурно ще се изчерпи. За момента обаче няма данни за проблем със снабдяването с литий. Нашите експерти, както и производителите на батерии нямат проблем с намирането му.


В масовото съзнание автомобилите БМВ остават като символ на мощни, коли със спортен характер, за които разходът на гориво не е от значение. В този смисъл на вашите усилия по посока разработването на все по-зелени модели се гледа скептично...
- Бих казал, че БМВ залага на динамичните качества, но и на максималната ефективност. Повечето наши клиенти приветстват това, че колите им харчат по-малко гориво и отделят по-малко вредни емисии, като в същото време разполагат с повече конски сили и въртящ момент. Така че нямаме оплаквания от това, че колите ни стават по-икономични.


С нашия суббранд i ще се опитаме да привлечем нови клиенти, за които екологичността е първостепенна, но залагат и на удоволствието от шофирането. Всъщност с нашите електрически модели можем дори да предложим още по-добра динамика най-малкото защото при тях въртящият момент е на разположение веднага. Не случайно планираме тези коли да са със задно предаване, работим и върху наш електромотор, стремим се и към идеално разпределение на тежестта между предния и задния мост.


На практика нашите електромобили ще са истински коли БМВ. В тази връзка много залагаме на модела i8, който ще има размерите на една престижна лимузина, но разход на гориво като малолитражка. Тази комбинация сме сигурни, че ще ни спечели нови клиенти.


Какво бихте казали на онези фенове с бензин в кръвта, които може би са притеснени, че БМВ ще залага все повече на електромобилите и хибридите и ще загърби толкова вълнуващите си модели с двигател с вътрешно горене? Има ли още резерви в усъвършенстването на традиционните двигатели?
- Определено те нямат повод за притеснения. В бъдеще ще продължим да работим върху все по-ефективни двигатели с вътрешно горене, няма да спре работата на нашето М-поделение (което предлага спортните модели на БМВ - бел. авт.), като паралелно ще се развива и i-поделението. Ясно е обаче, че нещата се променят, нагласите се променят.


Смятаме, че ще има все повече хора, за които премиум марките ще са тези, които успяват да комбинират отлично пътно поведение с екологичност. Очакванията към нас ще бъдат да сме зелени във всеки аспект – избор на материали, производство, рециклиране, избор на доставчици, маркетинг и т.н. Все по-често наблюдаваме и една нова тенденция – притежателите на наши автомобили ползват все по-често градския транспорт и търсят някаква форма на интеграция между личния автомобил и публичния транспорт.


Имате ли информация дали основните ви конкуренти сред луксозните марки - "Ауди", "Мерцедес", "Лексус", "Волво" и т.н., готвят отговор на вашия i-проект, или по-скоро очаквате на полето на зелените модели да се конкурирате с по-масови марки като "Тойота" и "Хонда" например?
- Не искам да коментирам конкурентите. Това, което мога да кажа, е че ще се появят нови играчи на пазара. При всички случаи обаче бихме приветствали появата на силни конкуренти, защото в такава среда работим най-добре.


Към момента стоим добре на пазара както при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, така и при хибридите, ще пуснем и електромобили, също и плъгин хибриди, които имат по-голям пробег, и т.н. Пак повтарям, ние сме гъвкави и можем да реагираме на нуждите на пазара.


Колко човека са ангажирани с i-моделите и ще разширявате ли това звено?
- Пряко ангажирани са около 200 души. Естествено, с разширяването на бизнеса ще се нуждаем и от още хора.


Стана ясно, че ще си сътрудничите в областта на зелените автомобили с групата "Пежо-Ситроен". Каква е ползата за двете страни в едно такова партньорство?
- С PSA вече имаме сътрудничество при двигателите с вътрешно горене. Сега правим кооперация и за компонентите, които се използват в електромобилите и хибридите. Обединяването на усилия ще ни позволи да постигнем по-големи обеми на производство, а това е най-лесният начин да направим моделите по-достъпни. Печелим и от раждането на нови идеи и от двете страни.


Какви са очакванията ви за продажбите на електромобили в близките години, ще заемат ли те сериозен дял от пазара и в тях ли е бъдещето, или го виждате някъде другаде?
- Ние продължаваме да работим по търсенето на начини за по-ефективни и удобно използване на водорода като гориво. За големи коли тази технология е много подходяща.


Акцентираме и на хибридите, специално плъгин версиите. Що се отнася до прогнозите ни за продажбите на плъгин хибриди и електромобили, считаме, че към 2020 г. те ще държат между 5 и 15 % от световния пазар. Тяхното бъдеще зависи от политиката на различните правителства и нормативната уредба по отношение на емисиите.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK