Браншът: Промените в закона за съобщенията дават прекомерна власт на регулатора

Изключително потребителски ориентирани" и даващи "прекомерни правомощия на Комисията за регулиране на съобщенията". Така определят представители на телекомуникационния бранш, пожелали анонимност, предложените промени в Закона за електронните съобщения (ЗЕС).


Днес те бяха качени за обществено обсъждане в сайта на Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.


Сред ключовите моменти в тях е ограничаването на максималната продължителност на срочните договори, добавянето на 7-дневен срок за активация на всеки контракт и по-лесното му прекратяване с цел улесняване на преносимостта, става ясно от публикувания проект. По план той би трябвало да влезе за разглеждане в Народното събрание до лятото.




Предложените промени в закона са инициирани от необходимостта България да синхронизира законодателството си в с най-новите европейски директиви, което трябва да стане до май тази година. "Ако предложените промени в ЗЕС бъдат приети, регулаторът ще може да определя части от съдържанието на договорите на операторите, както и неустойките по тях", коментираха експерти от телекомите пред  "Дневник".


Що се касае до потребителите, измененията в ЗЕС предвиждат ограничаване на максималната продължителност на контрактите до 24 месеца. "При изрично желание от страна на абоната обаче продължителността може да намалее и до 12 месеца", коментират от транспортно министерство, което е автор на проекта.


Една от най-спорните клаузи в договорите на мобилните оператори в момента - за автоматичното подновяване - също трябва да бъде премахната. Според новия ЗЕС след изтичане на срока на всеки договор той става безсрочен, а условията по него не се променят. При желание от страна на потребителя той може да прекрати контракта си с едномесечно предизвестие, без да плаща неустойка за това.


Всеки потребител ще трябва да получава и в удобен за него формат - по мейл, с месечна сметка, SMS или друг начин - известие, че договорът му изтича 2 месеца преди крайната дата на контракта, пише в предложените промени в ЗЕС. В този срок той може да подаде заявление, че иска да продължи да бъде на срочен договор, което става с подаването на заявление в телекома. В противен случай контрактът му се трансформира в безсрочен.


С цел да избегне един от най-наболелите проблеми на потребителите на телекомуникационни услуги - подписването на договори без подробното запознаване с условията им, се предвижда и въвеждането на т.нар. период на охлаждане. Ако този текст бъде приет, всеки договор ще влиза в сила 7 дни след подписването му. През това време потребителят може да се откаже от контракта, ако прецени, че условията не го устройват, без да плаща неустойка за това.


Според председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков се предвиждат промени в Закона за защита на потребителите, с които да бъде елиминиран т.нар. дребен шрифт. "В момента с такъв шрифт са изписани най-важните условия, касаещи потребителите, което е в техен интерес", обясни той.


Освен за потребителите европейската правна рамка предвижда и улеснения да телекомуникационните компании. Сред тях е въвеждането на максимален срок за издаване на разрешително до 6 месеца. Това означава улесняване на експанзията на покритието на телекомите. Широколентовият интернет също става част от т.нар. универсална услуга, става ясно от предложените промени. Дневник



Промените в ЗЕС


- Максималният срок на договора да е 24 месеца, а потребителят може да изиска той да е до 12 месеца
- Всеки клиент трябва да бъде уведомен в удобен за изтичането на договора му 2 месеца преди това
- Глобите за нарушение на процедурата за преносимост се увеличават 20 пъти
- Завишават се изискванията към операторите за информираността на потребителя
- Интернет вече е част от тази универсална услуга

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1291 Гневно

    ""Изключително потребителски ориентирани" и даващи "прекомерни правомощия на Комисията за регулиране на съобщенията". Така определят представители на телекомуникационния бранш, пожелали анонимност, предложените промени в Закона за електронните съобщения (ЗЕС)."
    Тиквеничовци- къде забравихте европейските регламенти в тази посока и прякото позоваване на тях ?! Искате да сте монополисти, ама ЕС ще ви изтръгне монополистките мераци!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  2. 2 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Каквото посееш, такова ще жънеш.
    Телекомуникационните оператори посяха, картел, арогантно и нагло отношение към клиентите си, договори с абсурдни неустойки, закрепостяване и схеми за манипулация(особено на възрасните хора).Жътвата ще е години наред презрително и нелоялно отношение на потребилите, които ще търсят все повече правата си, дори и за най-малките грешки.
    Така и трябва да бъде.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK