Колко струват социалните мрежи

Колко струват социалните мрежи

© Дневник




1.2 млрд. долара са приходите на Facebook за първите 9 месеца на 2010 г. Печалбата на социалната мрежа е 355 млн. долара


2 млрд. долара очаква да набере LinkedIn от първичното си публично предлагане, твърдят източници, близки до компанията


1.2 млрд. долара са приходите на Facebook за първите 9 месеца на 2010 г. Печалбата на социалната мрежа е 355 млн. долара


2 млрд. долара очаква да набере LinkedIn от първичното си публично предлагане, твърдят източници, близки до компанията




В момента пазарната оценка на Facebook, Twitter и LinkedIn расте с нереално бързи темпове, особено през последните месеци. От трите компании засега обаче само последната е обявила намерението си да излиза на борсата.


Въпреки че не са публични, само от началото на годината американската банка Goldman Sachs и руският инвестиционен фонд Digital Sky Technologies инвестираха общо 500 млн. долара във Facebook, което увеличи пазарната му оценка до 50 млрд. долара през януари. През март капитализацията на социалната мрежа, чиито книжа се търгуват извънборсово в САЩ, скочи до рекордните 65 млрд. долара на база обявените инвестиции в нея.


Подобно е положението и с Twitter, за дял в който се бори друг американски банков гигант - JP Morgan Chase. Банката подобно на Morgan Stanley създаде специален инвестиционен фонд - Digital Growth Fund, чрез който инвестира не само в социални мрежи, но и в други онлайн компании като Zynga.


Всички тези цифри, завършващи с много нули след себе си, предизвикаха вниманието както на финансовите регулатори на САЩ, така и на анализаторите и дори на големите играчи в интернет бизнеса, според които се заформя нов онлайн балон. Този път обаче той има други измерения. "Скоростта, с която се увеличават пазарните капитализации на социалните мрежи, е в основата на надуването на нов балон", смята изпълнителният директор на Google Ерик Шмид.


Според него високите им оценки се дължат на факта, че "хората вярват в големия успех на тези компании в бъдеще". Проблем за пазарите и регулаторите в случая обаче е фактът, че към тези дружества има огромен интерес, но за тях няма публична информация, тъй като те не са задължени да публикуват периодично финансови отчети и прогнози, което може да изкриви представата за дейността им пред потенциални инвеститори или да ги постави в неравностойно положение с други.


Затова и Комисията за фондовите борси и ценните книжа в САЩ следи стриктно броя на акционерите в тези компании. Ако те минат 500, автоматично ще се включи законовото задължение да започнат да обявяват информация, изисквана за всички публични компании.


Това е и причината обаче те умело да следват стратегията 499,  тоест да стоят на ръба на финансовите закони, като с различни техники ограничават акционерите си - фондът на Morgan Stanley е именно такъв, той се води като отделен акционер във Facebook, но зад него реално стоят много други вложители.


Всъщност първата официална информация за приходите на Facebook изтече при обявяването именно на "специалния инвестиционен инструмент", с който Morgan Stanley обяви, че ще инвестира в социалната мрежа. Тогава стана ясно, че приходите на компанията за първите 9 месеца на миналата година са 1.2 млрд. долара, а очакванията за 2010 г. са за продажби от 2 млрд. долара. Печалбата за периода януари - септември е около 355 млн. долара.


Финансовата ситуация на Twitter е подобна - прогнозите на анализаторите от eMarketer са приходите на най-използваната микроблогинг услуга в света да се утроят до 150 млн. долара през 2011 г. За миналата година компанията е успяла да привлече около 45 млн. долара.


Засега "най-реална" е оценката на LinkedIn, която планира първично публично предлагане и вече е подала документи за това, което включва и финансовите й отчети. Компанията е приключила 2010 г. с приходи от 243 млн. долара, което е двойно повече спрямо предходната година, показва подаденият до американската Комисия по ценните книжа и фондовите борси отчет на социалната мрежа. Печалбата й за последните 12 месеца е 15.4 млн. долара. Очакванията са, че първичното публично предлагане ще оцени компанията на 2 млрд. долара.


Със сигурност ще мине време, а и трябва тези дружества да се качат на борсите, за да се разбере дали се е формирал нов балон. Когато си задаваме подобни въпроси обаче, не е зле да си спомним първоначалния успех на MySpace и залеза на компанията след появата на Facebook. Защото новият играч, който да изтрие "най-голямата в света" от определението за  социалната мрежа (колкото и нереалистично да звучи), може би дебне наблизо. Кой знае?

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Landlord
    Landlord
    Рейтинг: 367 Неутрално

    След балона с недвижимите имоти идва ред на балона със социалните мрежи.

  2. 2 Профил на Bro
    Bro
    Рейтинг: 514 Неутрално

    До коментар [#1] от "Landlord":

    Забравяш .com балона в началото на века.

    "Only a government that is rich and safe can afford to be a democracy" - Mark Twain
  3. 3 Профил на Dgrant
    Dgrant
    Рейтинг: 521 Весело

    Можем само да спекулираме кога ще се пукне и този балон
    Поздравления за основната снимка(картата на социалните мрежи)

  4. 4 Профил на гт
    гт
    Рейтинг: 1291 Весело

    Толкова, за колкото успеят да ги търгуват.

    Обратно на всяка логика.

    Всъщност, това са съвременните пирамиди.

    Като структура и бизнес поведение...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK