Twitter на 5 години: Неясен бизнес модел и огромно влияние

Над 1 млрд. туита се публикуват всяка седмица в най-популярната микроблогинг услуга в света

Twitter на 5 години: Неясен бизнес модел и огромно влияние


Най-популярната микроблогинг услуга в света Twitter днес става на 5 години. За този период компанията все още не е дала ясен сигнал за посоката, в която ще развива бизнеса си, но пък успя да натрупа огромно влияние и да се превърне в един от най-използваните канали за комуникация в света.


С аудитория от над 200 млн. души и факта, че е в топ 10 на най-посещаваните сайтове в света според услугата за следене на трафика Alexa, компанията все още не може да се възползва от всички видове платформи - от компютър до смартфон и таблет.


Идеята за Twitter се ражда през 2006 г., а първият туит е изпратен на 21 март същата година от съоснователя на сайта Джак Дорси. Прототипът на услугата включва изпращането на кратки текстови съобщения до номер 40404, а първото име на платформата е twttr.




През 2011 г., или 5 години по-късно, Twitter е една от най-големите платформи за комуникации в света. Според официалната статистика на компанията всяка седмица потребителите й публикуват над 1 млрд. туита или кратки съобщения, съдържащи не повече от 140 символа.


Съобщения, които са "смесица от съдържанието на закуската или обяда, линкове към интересни материали, препоръка за музика или дори за образование", както пише през 2009 г. американският писател Стивън Джонсън.


Успехът на Twitter се дължи най-вече на факта, че услугата е лесна и предлага адекватно съдържание, което в повечето случаи се разграничава от спама, разпращан в социални мрежи като Facebook, които са заринати от приложения, отвличащи вниманието - игри, викторини и т.н. На практика Twitter е считан и за достоверен случай за информация за значими събития като природното бедствие в Япония.


Всъщност денят, в който страната бе разтърсена от земетресение с магнитуд 8.9 по скалата на Рихтер, е и най-активният - 177 млн. публикувани съобщения. Сред тях е и bembeni, както е по-популярна в България Албена Тодорова, стипендиантка в страната, която не спира да ъпдейтва последователите си (които между другото са двойно повече само за седмица) със случващото се в Страната на изгряващото слънце.


И докато bembeni е единичен случай, доказващ значимостта на Twitter в комуникацията, медиите също изпитват позитивното влияние на микроблогинг услугата. Според проучване на анализаторите от Pear Analytics, проведено сред 2000 поста през 2009 г., около 4% от споделяното през услугата съдържание е линкове към новини. Което генерира около 1% от посещенията на сайтовете, следени от консултантската компания Define Media Group.


Въпреки относително ниското количество от общите посещения обаче Twitter е в топ 10 на най-големите генератори на трафик за съответните медии. И пак по данни на Pear Analytics около 40% от постовете в платформата са просто разнопосочни мисли на потребителите й.


Това не пречи сред мнозинството потребителите да се отличат и т.нар. куратори, или хора, които по един или друг начин стават популярни с информацията, която споделят по определени теми. Twitter се превърна и в платформа, използвана за директна комуникация на популярни личности с феновете им. Чарли Шийн, Лейди Гага, американският президент Барак Обама, президентът на Венецуела Уго Чавес и основателят на Microsoft Бил Гейтс са само част от най-популярните потребители на услугата.


Най-големият проблем за основателите на Twitter Биз Стоун, Джак Дорси и Евна Уилямс 5 години по-късно обаче остава генерирането на приходи. Официални данни за тях и до момента няма, но според анализаторите от eMarketer за миналата година те са около 45 млн. долара.


Очакванията за 2011 г. са за продажби в размер на 150 млн. долара, а през 2012 г. цифрата трябва да се увеличи до 250 млн. долара. За да засилят бизнеса си, създателите на платформата започнаха да предприемат дори и непопулярни мерки, сред които ограничаването на достъпа до услугата на приложения на външни компании като TweetDeck, Echophone и т.н., което не се прие добре от обществеността около сайта.


Защото освен "използването на официалните Twitter наименования и визия на функциите на услугата" стои нещо много повече - опитът за реализация на дълго търсения бизнес модел на компанията, който очевидно не е достатъчен. Поне засега.

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Безименен
    Безименен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    фейсът отдавна е като битак. туитър, за да оцелее, ще трябва да се превърне поне в ЦУМ )

    Времето е наркотик, много от него убива.
  2. 2 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Никъде обаче не се споменава, че въпросното влияние не е контролирано по никакъв начин от компанията зад Туитър. Т.е. тяхното влияние е илюзорно.
    http://www.investor.bg/news/article/114187/113.html

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  3. 3 Профил на Теодора
    Теодора
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    В България се усетихме масово за него като чели едва преди година..

    http://antiideas.wordpress.com/
  4. 4 Профил на Dgrant
    Dgrant
    Рейтинг: 531 Весело

    Така и не му видях смисъла на този Туййт... Защо ми е да казвам, че съм отишъл до тоалетна или на кино ? Ползите му са смислени в случай като този с момичето подавайки информация за Япония, но за частни случай ми се струва глупаво.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK