БДЖ може да се надява на пари от еврофондовете, когато се реформира

Експерт от ЕК определи като провал усвояването на парите за железопътна инфраструктура

БДЖ може да се надява на пари от еврофондовете, когато се реформира

© Krassimir Yuskesseliev



Холдинг "Български държавни железници" (БДЖ) е най-изостаналият жп оператор в Източна Европа и докато не бъде реформиран, няма смисъл да се наливат европейски пари в него. Това каза зам.-ръководителят на отдела за България в Главна дирекция "Регионално развитие" на Еврокомисията Карстен Расмусен на конференция, организирана от в. "Строителство Градът" и в. "Капитал".


Ръководството на БДЖ поиска преди няколко месеца дружеството да бъде включено като бенефициент по оперативната програма "Транспорт". От компанията се надяват да използват европейските средства по различни проекти, включително за купуване на нови вагони и локомотиви. От изказването на Расмусен стана ясно, че това едва ли ще стане преди преструктурирането на дружеството.


В момента се изпълнява план за това, който трябва да приключи през 2014 г. Част от него е оздравяване на компанията с държавен заем от 460 млн. лв. от Световната банка. "Подкрепяме изцяло преструктурирането на БДЖ", каза Расмусен.




Представителят на ЕК определи като провал усвояването на европейски средства за железопътните проекти. Той припомни ремонта на линията Пловдив – Свиленград, който трябваше да бъде направен с пари по предприсъединителната програма ИСПА, но не беше завършен в срок. В резултат България загуби 80 млн. евро. Сега недовършените участъци се правят с пари по оперативната програма "Транспорт", които можеше да се използват за друго.


От Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обясниха, че двата участъка, които се правят по ИСПА - от Пловдив до Първомай и от Първомай до Димитровград, ще са готови до средата на годината. Тепърва ще се избира строител на линията от Димитровград до Свиленград, а тази от Свиленград до турската граница се правела по график.


Тази година трябва да започне и работата по други две отсечки, финансирани с европари - от Пловдив до Бургас и от Септември до Пловдив. С това се изчерпвали парите за жп инфраструктура по програмата", каза зам.-директорът на НКЖИ Красимир Крачунов.



България отлага проект за 140 млн. евро


Проектът за подобряване на корабоплаването и навигацията в най-критичните места на българско-румънския участък на река Дунав ще бъде отложен за следващия програмен период от 2014 г. до 2020 г., съобщи зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски. Проектът беше предвиден за този период (до 2013 г.) и трябваше да се финансира от оперативната програма "Транспорт". Общата стойност на българската част е 138 млн. евро, от които 117.3 млн. евро от европейските фондове. Причината за отлагането е забавяне на проучванията, които се правят от румънската страна.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на niktotev
    niktotev
    Рейтинг: 8 Гневно

    Да ви имам министърчето на транспорта... Тарахульо !

  2. 2 Профил на bloger
    bloger
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Заповядайте в Блогът за железници - мнения на клиенти, анализи, коментари
    http://rail.blog.bg/drugi/2011/03/09/a-vie-na-koi-protest-shte-otidete.702582





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK