Лoрен Абади, изпълнителен директор на Panasonic за Европа: Триизмерните технологии се налагат по-бързо, отколкото очаквахме

Лурен Абади, изпълнителен директор на Panasonic за Европа

© Panasonic

Лурен Абади, изпълнителен директор на Panasonic за Европа




- Балканите са стратегически пазар за Panasonic


- Телевизорът се превръща в основна домашна електронна платформа


- Трансформираме към компания, предлагаща освен хардуер, но и софтуер и различни услуги


- Балканите са стратегически пазар за Panasonic


- Телевизорът се превръща в основна домашна електронна платформа


- Трансформираме към компания, предлагаща освен хардуер, но и софтуер и различни услуги

Как оценявате развитието на 3D технологиите на пазара през последната година?
- Триизмерните технологии се налагат по-бързо, отколкото очаквахме. Например през 2010 г. ние сме продали повече 3D телевизори спрямо нашите първоначални прогнози и планове. През тази година 50% от ТВ продуктите ни ще са с 3D възможности, а през следващата те ще достигнат 80%. Технологията се развива бързо и смятаме, че триизмерните продукти стават задължителни за потребителите, защото ще излиза все повече съдържание.




Но също така с въвеждането на 3D ние подобряваме значително качеството на продуктите, като това се отразява положително и на възможностите на устройствата за пресъздаването на обикновени двуизмерни изображения. Това става с телевизорите, преносимите камери, Blu-Ray устройствата, фотоапаратите и др. Тоест с въвеждането на триизмерните възможности на тези продукти се подобрява и тяхното качество в изработването им и технически характеристики.


Този пазар се развива бързо и в момента големият проблем е липсата на достатъчно съдържание, но и то ще започне да излиза по-бързо. През тази година се очаква Холивуд да пусне 60 филма в 3D формат при 20 миналата. Същото важи за компютърните игри, за телевизионните програми, където много големи ТВ канали ще представят триизмерно съдържание. Затова ние сме убедени в перспективата на този пазар.


Ще има ли локализирано съдържание, например българско такова?
- Да, ще има локализирани опции. Например за Blu-Ray дисковете има възможност за различни езици и мисля, че постепенно ще се глобализира.


Каква е ролята на Балканите в бизнес плана на Panasonic за 2011 г.?
- За момента Балканският регион е стратегически пазар за Panasonic. Имаме само няколко стратегически региона по света, като в Европа за нас това са Балканите и Турция. Компанията се фокусира специално в региона, защото пазарът не е развит, както в Западна Европа например. В момента резултатите надминават нашите планове, като имаме още много идеи за въвеждането на уникална платформа в някои страни от региона в близко бъдеще.


Как се възприемат 3Dтехнологиите на Балканите?
- Мисля, че е доста добре. Най-вече в Хърватия, където имаме доста добри резултати, както и в Словения. Във всяка страна ситуацията е различна. Въпреки кризата ние отчитаме двуцифрен ръст всяка година. Бях в Сараево наскоро и съм винаги щастлив, като видя клиент в магазина да пробва 3D филми и удовлетворението, което се изпитва на лицето му.


Същото е и за игрите с триизмерен образ, това е фантастично изживяване. Смятам, че тази технология допринася доста положителни емоции на потребителите, което е много важно за нейното бъдеще.


В Лондон показахте и телевизори, които могат да ползват различни приложения. Какви са ви очакванията за развитието им?
- Телевизорът се превръща в основна домашна платформа за всичко. Това е голям прозорец, от който можеш да вземеш всякакъв тип съдържание. Смартфоните и таблетите например са основните мобилни платформи за подобен достъп, за домашни условия в такава платформа се превръща телевизорът.


Мисля, че Vierra Connect, която демонстрирахме, е точна такава платформа – голям прозорец, от който можеш да имаш достъп до всичко.


С пускането на такава платформа, която използва приложения като Facebook, така компанията не се ли превръща в софтуерна и ще успее ли Panasonic да се справи с конкуренцията? Защо не използвате платформата Android, предназначена за ТВ?
- Така е. Мисля, че това е голяма промяна за нас. Ние се трансформираме от компания, ориентирана изцяло в изработката на хардуер, към такава с екологични решения, които комбинират не само хардуер, но и софтуер и различни услуги. Не е лесна подобна промяна. От друга страна, Vierra Connect е платформа, отворена за външни разработчици.


Нашата цел е не да правим затворен бизнес модел, а да увеличаваме броя на приложенията, които потребителите могат да получат през нашия модел телевизор. Така вече говорим повече за екосистема, която включва хардуер, софтуер и различни типове услуги. Android е платформа за мобилни устройства. Например по време на изложението CES показахме таблет, който използва операционната система на Google.


Кога ще гледаме 3D, без да са ни необходими очила?
- След доста години. Има вече предложения, но те са за екрани с малки размери. Обаче качеството на картината не е много фантастично спрямо продуктите, които изискват очила. Ще отнеме години на тази технология, за да може да изобразява триизмерно видео с висока HD резолция на големи екрани. Като ще са необходими повече от три години, за да излезе наистина добро решение за гледане на 3D без очила.


И всичко, което е показано до момента, не отговаря напълно на очакванията на потребителите. Хората трябва да гледат точно срещу екрана, ако се отдръпнат малко от центъра, се губи качеството на картината. Все още няма такава технология, която да предложи добри възможности на потребителите.


Кога ще се въведе чисто IPTV?
- Нашите продукти поддържат всички наложени до момента стандарти и имат възможност да бъдат вързани с кабелна, сателитна, цифрова телевизия или такава през интернет. Това са основните източници на съдържание и те ще останат такива още известно време. Кабелната телевизия има силни позиции, които се затвърждават, защото през кабела може да минава голям обем информация и тя може да се разпространи навсякъде.


По-голямата част от телевизионното разпространение по света е чрез кабел. Свързването чрез сателит е сравнително лесно за потребителите и достъпно. А IPTV започна да се развива през последните години. Смятам, че този тип телевизия може да бъде достъпен както през сателитен, така и през кабелен доставчик. Някои оператори решават да използват само един метод за разпространение.


Дали в един момент ще имаме само интернет телевизия? Мисля, че отговорът е по-скоро не. Тук зависи от това какво търси потребителят. Ако се търси съдържание с високо качество, като например пълно 3D HD видео, то интернет телевизията още е ограничена да го предостави. Това може да се разпространи по кабел или сателит. Ще отнеме много време, докато може такова съдържание да се предостави чрез интернет телевизия.


За колко време хората използват един телевизор, преди да го заменят с нов?
- Времето за замяна зависи от страната, в която се намира потребителят, но в общия случай периодът намалява. Причината е в новите продукти, които излизат на пазара. Например в Европа преди няколко години един телевизор се сменяше средно на 7-10 години. В момента този период се скъсява и е средно 2-4 години.


Но в повечето случаи те запазват старите устройства, като взимат нов за всекидневната, а стария го слагат в кухнята или в някоя от стаите. Причината за тази бърза подмяна е скоростното развитие на технологиите – появата на HD видео, 3D, по-широките и плоски екрани и др. Тъкмо си купил нов телевизор и след няколко месеца излиза нещо по-ново и по-готино и си мислите: "О Господи! Защо не взехме този с по-големия екран?"


Големите телевизори все повече ще се налагат като основни при домакинствата и 82-инчовите телевизори ще се превърнат в нормален предмет в къщата. Това ще се допълни и евентуално с въвеждането скоро на сензорен интерфейс за тези огромни телевизори.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK