Нови такси може да оскъпят самолетните билети

Софийската аерогара ще може сама да определя стойността на услугите си

Нови такси може да оскъпят самолетните билети

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА, Капитал



Самолетните билети за полети от и до България може да се увеличат заради въвеждането на три нови летищни такси. Те се плащат от авиомпаниите, но се калкулират в цената на пътуванията.


Новите вземания, които се събират от летищните оператори, са предложени в изменения на Закона за гражданското въздухоплаване, изготвени от министерството на транспорта. Размерът им ще се определя от правителството след приемането на закона. Летище София самостоятелно ще може само да реши колко пари да събира от превозвачите.


"Новите такси се въвеждат заради изискване на Европейската комисия вземанията от авиокомпаниите да се определят по-прозрачно. Освен това размерът им трябва да е съобразен с разходите за услугата", каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.




Ако промените бъдат приети, освен такса за кацане, за паркинг и за обслужване на пътници летищните оператори ще могат да събират и такса за шум, за сигурност и за използване на част от навигационните системи за кацане. Парите от такса шум ще се ползват от операторите за финансиране на мерки за намаляването му в околностите на летищата като например изолиращи стени.


От няколко месеца се обсъжда построяване на подобно съоръжение около летище Бургас, което се стопанисва от "Фрапорт туинстар еърпорт мениджмънт". Единият вариант е таксата да се плаща на самолет, като за тези, попадащи в категория с по-голямо излъчване на шум, се плаща повече. Другият вариант е таксата да зависи от теглото на транспортното средство и от частта на денонощието, в която то излита или каца.


От министерството предлагат три варианта за определянето на таксата за сигурност - спрямо броя на заминаващите пътници, спрямо теглото на самолета или и двете. Въвеждането й се обяснява с изпълняване на изискванията за присъединяване към Шенген. От началото на годината със законови промени проверката на пътниците и багажите беше прехвърлена от Гранична полиция към операторите, но таксата за услугата още не въведена, а това ще стане след законовите промени. От асоциацията на българските авикомпании обявиха преди седмици, че това може да оскъпи билетите с 2-4 евро. От министерството очакват разходите на превозвачите на пътник да се увеличат с 8%.


Третата такса за т.нар. светотехническо обслужване се събира и в момента, но от държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" (РВД). Заради изискванията на ЕК обаче поддържането на светлинните системи за кацане се прехвърля на летищните оператори. От министерството на транспорта обаче обясняват, че това едва ли ще поевтини услугите на РВД. "Основна причина е съществуващият до момента режим на таксуване за авикомпанните, изпълняващи вътрешни полети, които заплащат едва 10% от таксата", пише в мотивите към законопроекта.


Предлага се още най-голямото българско летище - софийското, да може да определя само таксите си, а не както сега това да се прави от правителството. Това ще става след консултации с авиокомпаниите, а евентуални спорове ще се решават от дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към министерството на транспорта. "Тепърва ръководството на летище София ще решава дали да увеличи таксите. От друга страна, това е едно от малкото европейски летища, на което размерът на вземанията не е актуализиран с години", каза Кичев.



Основните предложения
- Въвеждане на нови летищни такси - за шум, за сигурност и за светотехническо оборудване
- Операторът на летище София ще може да определя сам таксите след консултации с авиокомпаниите
- Стойността на услугите на останалите летища ще се определя от правителството
- Новите такси ще влязат в сила 6 месеца след приемането на закона

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DDHRISTO
    DDHRISTO
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Да трябва да се въведе и такса кислород , СО2 ,недоизгорели газове,затопляне и разбъркване на въздуха и след 50 години само самолети е електродвигатели екологично чисто и безвредно

    На този свят си или част от решението или част от проблема или част от пейзажа,всеки сам избира
  2. 2 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Билет 20 евро - такси 50. Добре дошли в НРБ!

  3. 3 Профил на nage
    nage
    Рейтинг: 531 Разстроено

    Браво, а вече някои полети от Букурещ до едни същи дестинации са по-скъпи, смятай след тези такси съвсем ще го издухаме.
    Освен това нискобюджетните компании изтеглят някои от полетите си от София, а тези които остават вече трудно могат да се нарекат нискобюджетни... Монополи навсякъде, пффф

  4. 4 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    Браво на управляващите. Така трябва. Постоянно трябва да се вдига цената на, някоя услуга или стока. Иначе може, някой обикновен човек да легне и да спи спокойно. А това не е нормално за БГ. В БГ обикновенният човек трябва да бъде мачкан от всякъде. И вие намирате начин да му вдигате жизненият тонус --постоянно. Ежегодно, ежемесечно, ежеседмично, ежечасно, ежеменутно и ежесекундно. --Браво!!! Съжалявам ,че се повтарям, но ви желая дълъг живот и много, ама наистина много болести и мъки. Дано да пукнете всичките в страшни страдания...

  5. 5 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1109 Любопитно

    ...Основна причина е съществуващият до момента режим на таксуване за авикомпанните, изпълняващи вътрешни полети, които заплащат едва 10% от таксата....
    Може ли Правителството да каже процентното съотношение вътрешни към международни полети, заащото според мен клони към нула, така че доводът, като цяло е смешен.

  6. 6 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1320 Неутрално

    До коментар [#2] от "lordcris":

    Е какво НРБ, в цял свят летищата (особено големите) обират каймака, авиокомпаниите го карат конвейерно, за да си докарват печалби. SOF - LAX при цена от около $1200 носи на авиокомпаниите около $600-700, останалото са летищни такси.

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  7. 7 Профил на vlad_m1
    vlad_m1
    Рейтинг: 531 Разстроено

    Не ви ли писна да го скубете тоя народ. Кога ще се наситите?

  8. 8 Профил на б_еко - върнете стария Дневник
    б_еко - върнете стария Дневник
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Под предлог че има изискване на ЕС правителството на Б. Борисов се среми да прокара интересите на ТИМ. Ако се изгонят нискотарифните превозвачи ще има поваче място за България Еър и Хемус Еър, които са собственост на ТИМ. Освен това ТИМ притежават и летища. Б. Борисов по същия начин затвърди монополното положение на руската компания Лукойл. Под предлог че се укриват акцизи се започнаха едни изисквания за петролни бази, данъчни складове, свързване с НАП на касовите апарати с GPRS-и,...Тия "мерки" принудиха фирмите да купуват от Лукойл, защото вноса излиза твърде скъпо. Цените на всички бензиностанции се различават най-много с 1ст. . Малките бензиностанции започнаха да изчезват. И остават само големите, които вдигат цените. Същото се цели и сега. Изискванията на ЕК им е добре дошло, за да го изопачат в своя полза. Където мине ГЕРБ остават само МОНОПОЛИ и БЕДНОСТ !

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  9. 9 Профил на qbn24558812
    qbn24558812
    Рейтинг: 1043 Неутрално

    А такса делтапланер кога? Има ги 100-тина души дет си фърчат през уикендите. Не може да останат безнаказани!

  10. 10 Профил на Imaginary Friend
    Imaginary Friend
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Вдигайте, вдигайте... Аз и през Дунав мост мога да си тръгна!

    Не цъкам плюсове и минуси.
  11. 11 Профил на Dollar Akbar
    Dollar Akbar
    Рейтинг: 1309 Неутрално

    Гениална идея на Рапона.

    In debt we trust
  12. 12 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 873 Неутрално

    А така, да ударим едно рамо на аверите от ТИМ, цициите от Уиз еър и едно левче не са дали за ГЕРБ.

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  13. 13 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Ккъв шум, ние изолиращи стени около летището си имаме - наричат се циганска ма'ала, а където няма такава - няма никой на който шума да му пречи.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  14. 14 Профил на ръпончо
    ръпончо
    Рейтинг: 1381 Любопитно

    Нови такси може да оскъпят самолетните билети
    -------------------------------
    Скритият смисъл на този ход, да не е да се ограничи т.нар. "изтичане на мозъци". Хората да си кажат "А, не вдигнаха цените на билетите и аз няма да напускам страната!"

    Много народ тук се е взел насериозно! :)
  15. 15 Профил на orlinbo
    orlinbo
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До # 6 Пловдивски
    От къде ги купуваш тези билети SOF-LAX за $1200 да взема и аз да си кипя.
    На кого ги разправяш тия?

  16. 16 Профил на Борислав Борисов
    Борислав Борисов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Да отидат при Мишо Бирата!!!

  17. 17 Профил на Чоко
    Чоко
    Рейтинг: 531 Весело

    Уважаеми господа, директивите на ЕК се изпълняват 2 години след като влязат в сила. България вече е закъсняла с изпълнението на директивата. А цените на летищата тепърва ще се вдигат, по света и у нас.

    Proud to be anonymous!!!
  18. 18 Профил на Георги Й.
    Георги Й.
    Рейтинг: 8 Весело

    И докато ние ги увеличаваме, в Гърция ги отмениха за 9 месеца...

  19. 19 Профил на Чоко
    Чоко
    Рейтинг: 531 Неутрално

    До коментар [#18] от "Георги Й.":

    Само гледай това лято какво иде в Гърция...стачки.

    Proud to be anonymous!!!
  20. 20 Профил на Tecлaтa
    Tecлaтa
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Навсякъде ги увеличават, в РБ не са толкова големи. В един полет на Луфтханса до Асмара платих 372.00 евро летищни такси за отиване-връщане от/до Франкфурт. Краят на тъй наречените ниско тарифни се вижда. Просто няма как....

  21. 21 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    До коментар [#6] от "Пловдивски":

    И като имаш предвид огромния скок на цените на горивата през последните няколко години, авио-компаниите остават яко прецакани, а това не е добре, най-малкото защото почват да се търсят начини за икономия и от там може да има проблеми и с поддръжката. Наскоро четох, че преди няколко години директния полет на Тай от Банког до Ню Йорк, който обикновено бил доста пълен е спрян, защото след скока на цените на керосин трябва да напълнят самолета на 125%, за да не са на загуба. Самолетът е Еърбус А340-500 и е с четири двигатела и това го прави уязвим.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  22. 22 Профил на serdinka
    serdinka
    Рейтинг: 429 Неутрално

    ...От друга страна, това е едно от малкото европейски летища, на което размерът на вземанията не е актуализиран с години...

    ами то не е европейско, затова

  23. 23 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1316 Весело

    Браво, даи боже още може ... ето сега си имам извинение, защо няма да ходя и един път в годината в БГ ... качество/цена по-добре у Рио или Испания ...

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012
  24. 24 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Пред тоалетните в самолетите да се сложат бабички с масички и чинийки да събират пари за ползване на самолетната канализация. И по пет евро ще дават пътниците, къде ще ходят.

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  25. 25 Профил на Noname
    Noname
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Някой чувал ли е по голяма безсмислица - "Новите такси се въвеждат заради изискване на Европейската комисия вземанията от авиокомпаниите да се определят по-прозрачно. Освен това размерът им трябва да е съобразен с разходите за услугата"

  26. 26 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1254 Неутрално

    До коментар [#24] от "Dehumanizer":

    Ти хубаво се майтапиш, ама пак преди около 2 години Райън Еър обмисляха да модифицират тоалетните на борда да се плащат с автомат (без бабичка с чинийка). Но вероятно след кратък пазарен анализ са решили, че ще имат повече разходи отколкото приходи заради честата смяна на мукетната настилка.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  27. 27 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#15] от "orlinbo":

    SOF-LAX в момента има за около $980 на Бритиш. Скачай смело

  28. 28 Профил на Тъпата майна
    Тъпата майна
    Рейтинг: 1320 Неутрално

    До коментар [#15] от "orlinbo":

    Нещо не ти разбирам репликата - казваш, че нещо лъжа ли?

    Това мнение е дело на една тъпа майна
  29. 29 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    До коментар [#23] от "ivanchoLA":

    стой си у саут сентръл бе иванчо и чакай голямото клатене у Калито - няма да свариш да бягаш

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  30. 30 Профил на devian
    devian
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Мдам,усещам как ще летя до Истанбул,едно,че ще си спестя прекачване някъде из Европа,второ разстоянието от там до Бс е почти същото,както и от София,а за качеството на услугата ще си спестя въздушния автобус от европейското летище до Сф,на която и да е авиокомпания.

  31. 31 Профил на devian
    devian
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Отделно,предполагам че няма да ми се случи такова нещо като последното ми посещение на Летище София да не работят тоалетните,понеже нямало вода,заради ремонт на водопровод.....

  32. 32 Профил на ivanchoLA
    ivanchoLA
    Рейтинг: 1316 Весело

    До коментар [#29] от "Пешката":

    #notmypresidentAmericans strive for excellence, Europeans for mediocrity ... да не би цоциализъм играло, не би чудо видяло (c) ivanchoLA2012




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK